Az S&P szerint a választások után a magyar kormány megszorításokra készül, amivel együtt az államadósság idén nőni fog, jövőre stagnál, a hiány még jövőre is magas lesz. A kormány vagy kamuköltségvetést csinál 2026-ra, vagy meg fogják hosszabbítani a veszélyhelyzetet – írja a HVG.
A kormány annak ígéretével nyugtatgatja a hitelminősítőket, hogy az Európai parlamenti választások után megszorításokra készül, ugyanis az S&P három dologgal indokolja, miért tartotta változatlanul Magyarország adósbesorolását április 26-án:
- Az államháztartás kamatkiadásai várhatóan érdemben mérséklődni fognak 2025-ben,
- A 2024-es költségvetési évet olyan egyedi kiadások terhelik, mint a Budapest Airport visszavásárlása,
- „Várakozásunk szerint” a kormány hitelt érdemlő „konszolidációs tervet” fog bemutatni 2024 második felében, amely tartalmazza a „költségvetési pálya stabilizálásához” szükséges lépéseket egy fenyegető túlzottdeficit-eljárásnak megfelelően.
A harmadik pont meglepő, ugyanis nem szólt arról, hogy további költségvetési „konszolidációra” (megszorításokra) lenne szükség. Sőt Varga Mihály pénzügyminiszter a kormányinfón azt hangoztatta, amennyire látható, a bejelentett, 600 milliárd forintos beruházásbefagyasztás elég lesz a megemelt, a GDP arányában 4,5 százalékos hiánycél tartásához.
Ahogy arra az S&P is utal, valószínű, hogy a kormány el akar majd kerülni egy uniós túlzottdeficit-eljárást. Varga Mihály bejelentette, hogy évtizedes gyakorlatával szakítva a kormány csak ősszel terjeszti az országgyűlés elé a 2025-ös költségvetés tervezetét, így racionális feltételezés, hogy a kormány megszorításokra készül, amit majd csak a választások után akar nyilvánvalóvá tenni.
A kormány nyilván el akar kerülni egy esetleges leminősítést, ebből a szempontból az S&P besorolása kritikus. A minősítőnél a magyar államadósság csak egy fokozattal áll a bóvli fölött, így ha a magyar államadósságot a három nagy ház (S&P, Fitch, Moody’s) közül kettő bóvliba vágja, akkor a megfontolt befektetési politikát folytató befektetési intézmények azonnal menekülni kezdenének a magyar eszközökből.
Az S&P szerint több tényezőben javulás figyelhető meg (folyó fizetési mérleg, infláció, gazdasági növekedés), a költségvetés helyzete pedig annyira nem vészes, ha a kormány képes lesz némi önmérsékletet tanúsítani, nincs ok – egyelőre – leminősítésre.
A minősítő előrejelzése szerint a költségvetés GDP-arányos hiánya idén 5,3 százalék lesz, majd a következő években rendre: 4,2, 3,7, 3,3 százalék. Ehhez képest a Pénzügyminisztérium idén 4,5 százalékos hiányt akar elérni, 2026-ban pedig már 3 százalék alá szorítaná a deficitet.
Magyarországnak nem lehet olyan költségvetése, amely 3 százalék fölötti hiánnyal és növekvő államadóssággal számol. Mindkét szabály szerepel a gazdasági stabilitásról szóló törvényben (Gst.), az adósságcsökentési szabályt efölött a Fidesz az Alaptörvénybe is beleírta.
Ennek megfelelően a kormánynak először is végre kellene hajtania az idei büdzsét, amely 2,9 százalékos hiánnyal és csökkenő államadóssággal tervez, másodszor olyan büdzsét kellene összeállítania és bevinnie az országgyűlés elé, ami teljesíti a szabályokat. Mindehhez azonban brutális megszorításokat kellene végrehajtani, amire nyilvánvalóan nincs szándék.
Ami 2025-öt illeti, a kormány előtt két lehetőség áll:
- Csinál egy kamu költségvetést, ami papíron teljesíti a hiányra és államadósságra vonatkozó szabályokat, és amit aztán – ahogy évek óta – majd jól nem hajt végre.
- Él a veszélyhelyzet adta lehetőséggel, és csinál egy reális költségvetést, amit megpróbál végrehajtani. Az alaptörvényben ugyanis szerepel, hogy az adósságszabályt különleges jogrend idején nem kell betartani.
A 2022 óta hosszabbítgatott veszélyhelyzet jelenleg november 19-ig tart. Adva, hogy az amerikai elnökválasztás november 5-én lesz, eléggé valószínűtlen, hogy a kormány még ebben a veszélyhelyzeti ciklusban át tudná nyomni a 2025-ös költségvetést az országgyűlésen. Tehát várható a veszélyhelyzet újabb meghosszabbítása.
Mi várható a következő években: ha az államadósság stagnálni fog, akkor az államadósság-kezelő egy kis év végi trükközéssel könnyedén elérheti, hogy év végén épp egy kicsit kisebb legyen, mint egy évvel korábban. Az S&P által használt előrejelzés szerint a hiány még 2027-ben sem lesz 3 százalék alatt – bár akkor már egész közel lesz fölülről a limithez.
Ha a kormánynak még 2025-ben, sőt akár 2026-ban is 3+ százalékos hiányú büdzsét kellene terveznie, ahhoz folytatódó veszélyhelyzetre lenne szükség. Vagy az egyszerűség kedvéért a parlamenti kétharmad kiveheti a Gst.-ből a hiányszabályt.