fbpx
18.9 C
Kecskemét
2024. július 7., vasárnap

FRISS HÍREK

Az utóbbi hetek késéseiről nagyban tehet a magyar légi irányítás

- Advertisement -

Az elmúlt hetekben sok volt a késés és járattörlés az európai légi közlekedésben, ennek sok, a foci-Eb meccseire igyekvő szurkoló is áldozatul esett. A légitársaságok a légi irányítókra mutogatnak, és mint kiderült, Budapest volt az európai késések egyik gócpontja – írja a Telex.

Magyarországon elsősorban a foci-Eb meccseiről lemaradó turisták miatt kapott nagy visszhangot a sok késés. Ilyen volt a Wizz Air menetrend szerinti dortmundi járata, ami másfél órát késett. A magyar–német meccs kicsit jobb napra esett, ott kisebb késések és csúszások voltak csak. A június 23-i magyar–skót meccs pedig elsősorban a Lufthansa leányvállalata, az Eurowings menetrend szerinti járata miatt lett hírhedt.

A légi közlekedésben meghatározóak a repülőtér, a légitársaságok, a földi kiszolgálók és a légiforgalmi irányítók. Ők felelnek az utasok biztonságos repüléséért, az ő hatásköreiket egészítik ki a hatósági szerepkörök. A folyamatban mindenkinek megvan a maga felelőssége.

Szakemberek szerint a fő probléma most az európai légi irányítás volt, a legkritikusabb héten éppen Budapest miatt alakult ki a legtöbb késés az európai légtérben – az átmenő forgalom kezelése volt kritikus.

Kiderült, hogy a hazai légi irányításért felelős magyar HungaroControl milyen nagy mértékben felel az európai késésekért. A cégnél kritikus a létszámhiány, miközben az irányítói létszám 2019-hez képest 3,3 százalékkal, 179-ről 185 főre emelkedett csak, az általuk felügyelt légtérben kezelt légi járművek száma jelenleg 25-30 százalékkal haladja meg a koronavírus előtti év azonos időszakában regisztráltat.

A megnövekedett forgalom néha megoldhatatlan helyzeteket teremt, előfordul, hogy a cég nem tud annyi szektort nyitni, amennyit a forgalom igényelne. Ez az érkező és az induló gépeket, de valójában elsősorban a magas légtérben átrepülő gépeket érinti.

A HungaroControl közlése szerint: „a kialakult helyzet a légi közlekedési iparág összes szereplőjét komplex kihívás elé állítja. A klímaváltozás miatt egyre extrémebb és egyre gyakrabban előforduló zivatarláncok jelentős késéseket és járattörléseket okoztak egész Európában. Megerősített szolgálattal, bővített kapacitással dolgozunk a legmagasabb repülésbiztonsági szint fenntartása érdekében.”

A mostani megszaporodott késések és járatkimaradások miatt a fapadosok is megijedtek. A Ryanair és a Wizz Air egyaránt részletes közleményt adott ki, előbbi elnézést kért az utasaitól a túlzott járatkésésekért és a több mint 60 járattörlésért, amelyet az európai légi közlekedési irányítóközpont június 27–28-i problémái okoztak. A cég szerint a járatok száma még mindig 5 százalékkal elmarad ugyan a 2019-es szinttől, mégis egyértelműen látszik az Eurocontrol maastrichti központjában ismétlődő személyzethiány és berendezéshiba.

Hasonló cikkünk:  Bács-Kiskunban is jelentősen nőtt a használt ingatlanvásárlás költsége

A Wizz Air közleményében felszólítja az európai államokat, hogy azonnal kezdjék meg légi irányítási rendszereik fejlesztését: „Az elmúlt napok időjárási viszontagságai és résidő-problémái nagyban érintették a teljes európai légi közlekedést, és így a Wizz Air működését is” – írták.

A repülős cégek tudják, hogy a magyar légi irányítás nagyban hozzájárul a késésekhez, és ennek próbálnak hangot is adni. Radó András, a Wizz Air kommunikációs vezetője elmondta, hogy évek óta jelzik, hogy baj van a légi irányítással.

A késések mindenesetre rosszak a légitársaságoknak. Pénzbe kerülnek és rontják a hírnevüket. A cégek elismerik, hogy vannak olykor hiányosságok a tájékoztatásban, amire az a válaszuk, hogy ha közvetlenül a légitársaságnál foglalnak jegyet, akkor közvetlenül tudják tájékoztatni az utasokat a változásokról, ha viszont online utazási irodán keresztül történik a foglalás, akkor ez szinte lehetetlen.

Magyarországon nem csak a légi irányítás, de a hazai légitársaság is élen jár a késésekben, legalábbis a BBC brit adatokra építő cikke szerint 2021 és 2023 között három egymást követő évben is a Wizz Air késett a legtöbbet. Radó András szerint az idei adatok sokkal jobbak, a legjobb teljesítési mutatója van a cégnek, ez azt jelenti, hogy a legkevesebb járatot itt törlik. Vagyis a Wizz Air inkább késik, de nem szeret törölni járatokat. Az utasnak jellemzően valóban kedvezőbb a nagy késés, mint a teljes törlés és a reménytelen csövezés a reptéren.

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Látványos részéhez érkezett a Széktói Stadion pályájának felújítása

Hamarosan befejezik az új gyepszőnyeg lerakását a Széktói Stadionban, amelynek részeként vízelvezető rendszert és fűtést is telepítenek a pálya...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...