Vitézy Dávid közösségi oldalán írt arról, hogy szerinte „látványosan romlik a menetrendi helyzet a MÁV-nál.” Megjegyzi, hogy 2024 júniusában a távolsági vonatok 57,1%-a késett többet, mint 5 perc.
A volt közlekedési államtitkár szerint az elmúlt két év döntései miatt van egyre nagyobb krízis a vasúton, valamint a sok évtizednyi elmaradt beruházások és elhanyagoltság eredménye, hogy az IC-k késései látványos romlásnak indultak.
Vitézy öt pontban szedte össze Lázár János közlekedési miniszter felelősségét:
- Leállt minden érdemi vasúti nagyberuházás, megszűntek az ezzel foglalkozó állami cégek, rohamosan romlanak a pályaállapotok.
- Leállítottak minden járműbeszerzést, visszamondták az új mozdonyokat, lemondták az új motorvonat- és IC-beszerzéseket.
- Az olcsó vármegye- és országbérletek hatására jelentős bevétel tűnt el a rendszerből.
- Az országos közlekedésszervező létrehozását „lelőtték”, semmilyen megrendelői kontroll nincs az állami monopóliumként működő MÁV fölött.
- A folyamatos átszervezések, költöztetések, miniszteri ugráltatások hatására a MÁV-csoport rosszabb szervezeti és morális állapotban van, mint a rendszerváltás óta bármikor.
Vitézy a feláras vonalakat vette alapul, amit a MÁV nyilvános adatsorai is alátámasztanak, itt szaporodtak el a legjobban a késések. 2019 júniusához képest 68,9 százalékról 42,87 százalékra csökkent a pontossági arány. Ha pedig 2016 júniusától hasonlítjuk össze a mai helyzetet – amikor még 76-77 százalék volt az Intercity vonatok pontossága – még nagyobb romlás látszik.
Lázár János az ATV-nek adott nyilatkozatot az ügyben, ebben elmondta, hogy államtitkársága idején pont Vitézy volt az, aki leállíttatta a hazai IC-kocsik gyártását célzó IC+ programot. Az Építési és Közlekedési Minisztérium szerint a mozdonybeszerzést pedig az hiúsította meg, hogy Vitézy 200 km/órás sebességre képes mozdonyok helyett 230 km/órás sebességre képes mozdonyokat követelt meg, amire az előkészített eljárásban már nem volt lehetőség.
A késések abból is adódnak, hogy Vitézy államtitkárként elrendelt teljesítménytöbblet túl nagy kockázatot hordozott, amit az a háború miatti alkatrészhiány még tovább fokozott.
„Szép öngólt lőtt Lázár János” – replikázott Vitézy egy friss posztban, mert ha az igaz is lenne, hogy az államtitkársága alatt állították le az InterCity-járműfejlesztési programot, az is elég komolytalan érv lenne a másfél éve teljhatalommal a magyar vasutat irányító minisztertől.
Vitézy még államtitkárként jelentette be, hogy a kormány 2022. szeptember 8-ai döntése alapján 380 kocsinyi, összesen 39+10 távolsági új InterCity-szerelvény beszerzését indítja meg és hozzá 50, elsősorban hozzájuk való Siemens Vectron mozdonyt szerez be. Vitézy szerint ez a beszerzés az összes hazai IC-vonalon megoldotta volna a távolsági járművek problémáját, azonban közbeszólt a közlekedési tárca vezetésének változása, jött Lázár, Vitézy pedig ment.
Vitézy Dávid emlékeztet a posztjában: december 29-én Lázár javaslatára visszavonták a kormányhatározatot, a közlekedési tárca pedig leállította az addigra teljesen előkészített InterCity-beszerzést. 2023 májusában a mozdonybeszerzést is lemondta Lázár János, amit azzal magyarázott, hogy „a járműpark felújításánál a kormány már nem számít a német Siemens cég közreműködésére, (…) már nem barátkozunk velük.”
Azóta eltelt másfél év, de sem új mozdonybeszerzés, sem új IC-kocsibeszerzés nem indult – szögezi le Vitézy Dávid.
via Telex