A KRESZ-reform keretében változhatnak a kerékpárosokra vonatkozó szabályok, bekerülhetnek az elektromos rollerek is

- Advertisement -

Az Építési és Közlekedési Minisztérium, illetve a Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet csütörtökön tartott háttérbeszélgetésén szóba került a kerékpárosokra, elektromos rollerekre, és más mikromobilitási eszközökre vonatkozó KRESZ-előírások módosítása.

A gyalogosokra vonatkozó szabályokkal is összevonhatják a közlekedési szabályok frissítését – mondta Major Róbert ezredes, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Rendészettudományi kar Közbiztonsági Tanszékvezetője. A gyalogosátkelőknél nemcsak az átkelés közben járna elsőbbség a gyalogosoknak, hanem az átkelési szándékuk esetén is, vagyis már az átkelő felé közeledő, illetve az úttest szélén álló gyalogost észlelve is lassítani kellene. A több sávos utakon ezt csak akkor írnák elő, ha a gyalogos már a velük szomszédos sávon jár.

Dr. Fülöp Ágnes nyugalmazott bíró beszámolója szerint a jelenlegi ajánlott kategóriából fokozatosan kötelezővé tennék a kerékpáros-bukósisak használatát. Először a 14 éves, illetve náluk fiatalabb kerékpárosok számára írnák elő, mert a bíró szerint a sisakkérdés egy kicsit generációs ügy is: a fiatalabbak közül sokan természetesnek tekintik, a most aktív korosztályok számára viszont szokatlan, ezért nem akarják rájuk kényszeríteni.

Már most is vonatkoznak sebességhatárok a kerékpárosokra, járdán és gyalogos övezetben legfeljebb 10 km/óra sebességgel mehetnek, gyalogos és kerékpáros övezetben ennél legfeljebb kétszer gyorsabban, kerékpárúton 30 km/óra a sebességhatár, lakott területen kívül, bukósisakban viszont 50-nel is mehetnek, enélkül 40 km/óra a határ. A legfeljebb 50 köbcentis segédmotorokra és robogókra 40 km/órás korlátozás vonatkozik majd, viszont egyelőre nincs elképzelés a segédmotor-szabályozás újragondolására.

Fülöp Ágnes kifejtette, hogy a pedálos járművekre érvényes sebességhatárokkal kapcsolatban háromféle terv fut párhuzamosan. Az egyik szerint a gyalogosok közt közlekedve továbbra is mindig a gyalogosforgalom sebességét figyelembe véve, de legfeljebb 10 km/óra sebességgel haladhatnak, mindenhol máshol 50-es határt vezetnének be. A másik két esetben továbbra is fel lennének szabdalva a sebességkorlátozások az úttípustól és a többi közlekedő jelenlététől függően.

A megújuló KRESZ-ben bevezetnék a kerékpáros átkelőkre vonatkozó szabályokat, az ilyen helyeken a kerékpárosoknak lesz elsőbbségük és itt kell átkelniük majd a gyalogosoknak is, ha eleve a kerékpárúton sétáltak. Engedélyezett lesz, hogy a kerékpárosok leszállás nélkül áttekerjenek a zebrákon, ha egyébként is a járdán közlekedtek, de nekik ezután sem lesz elsőbbségük a gyalogosátkelőkön, ezeken a helyeken pedig maximum 4 km/órával, vagyis az átlagos sétatempóban mehetnének majd.

A világításra és a láthatóságra vonatkozó szabályok terén is változások jöhetnek. Nemcsak a kerékpáron, de annak vezetőjén is lehetne a világítás, a fényvisszaverő ruházat nemcsak ruhadarab lehetne, hanem más kiegészítők is, de ezt korlátozott látási viszonyok közt nemcsak lakott területen kívül, hanem azon belül is viselni kellene. A kerékpárt nemcsak korlátozott látási viszonyok közt kellene kivilágítani, akár nappal, jó látási viszonyok esetén is, ha az illető nem kerékpárúton teker.

A kisebb-nagyobb mikromobilitási eszközök esetén az új jogszabályok szerint motoros rollernek minősülnek majd az 1000 wattnál kisebb teljesítményű, vagy 35 kilónál könnyebb, illetve síkúton, önerőből 25 km/óra sebességnél nem gyorsabb, legalább kétkerekű, egy tengelyen kormányzott, vezetőjét állva szállító járművek. Az 1000 wattnál erősebbek, vagy a 35 kilónál nehezebbek, vagy a 25 km/óra sebességnél gyorsabbak számítanak majd nagy teljesítményű motoros rollernek. Itt is szerepelhet a paraméterek közt, hogy legalább kétkerekűek, egy tengelyükön kormányzottak, illetve vezetőjüket kizárólag állva tudják szállítani.

Alapvetően a kerékpáros szabályok vonatkozhatnak majd a kisebb teljesítményű elektromos rollerekre, nem kell majd jogosítvány, vagy kötelező biztosítás, illetve védőfelszerelés. Az e-rollereket 12 évnél idősebbek vezethetnék, ahol egyébként kerékpározni is szabad, főútvonalra pedig csak akkor hajthatnának ki, ha ott van kerékpáros felfestés, ezeken a helyeken viszont kötelező lenne a védőfelszerelés használata is.

A segédmotor-kategóriába tartoznának az erősebb elektromos rollerek zöme, tehát már kötelező lesz a biztosítás, előírnák a bukósisak használatát, a legnagyobb sebességük pedig a kategóriának megfelelően 40 km/óra lenne. Nem hajthatnának fel gyalog- és kerékpárútra, járdára és kerékpársávra, lakott területen kívül pedig szintén nem mehetnének a kerékpárúton.

A nehezebben besorolható önegyensúlyozó járműveket jelenleg nem tekintik közlekedési eszköznek, ami azt is jelentené, hogy az úttesten sehol nem lehetne őket használni. Ahol pedig igen, ott nagyon szigorú feltételek közt, a megtűrt kategóriában tartanák őket számon. Irányadónak a gyalogos közlekedés szabályait tekintenék ezekkel a járművekkel kapcsolatban.

Az biztosnak látszik, hogy a nagy KRESZ-reform végén, tehát nagyjából egy év múlva az ilyen mikromobilitási eszközök használói mindig a közlekedés többi résztvevőjének tempójához, jellemzően a gyalogosokéhoz lennének kénytelenek igazodni.

via Telex

- Advertisement -
Exit mobile version