Bejárást tartottak az Izsáki út melletti kerékpárúton a Magyar Kerékpárosklub kecskeméti szervezete és az önkormányzat munkatársai. Minderről a bringások közöltek híreket, az előremutató változások megemlítése mellett kritikájukat sem rejtették véka alá.
Mint a Magyar Kerékpárosklub Kecskeméti Területi Szervezetének Facebook-oldalán július 31-én, szerdán megjelent posztban olvasható, folytatták az egyeztetést a városházi szakemberekkel az Izsáki út melletti kerékpárút felújításáról. A bejáráson az önkormányzat részéről a közterület-fenntartási és beruházási osztály munkatársai, valamint a főkertész vett részt.
A bejegyzésből kiderül, hogy több helyszínen és több problémára keresték a megoldási lehetőséget:
• Téma volt a Boldogasszony téri (Katona József Gimnáziummal szemben lévő) buszmegállót kikerülő kerékpárforgalom, ami tapasztalataink szerint a gyakorlatban ritkán valósul meg: a kerékpárosok általában keresztülhajtanak a buszmegállón, nem tesznek kitérőt a tér közepe felé.
Marticsek Dénes, a kerékpárosklub helyi szervezetének tagja kérdésünkre korábban elmondta: szerintük a buszmegálló elhelyezésénél egyértelműen tervezési hiba történt, minden további rossz lépés pedig ebből következett, és abból, hogy nem vették figyelembe a javaslataikat.
Amikor kiderült ugyanis a buszvárót elkerülő út ötlete, rögtön jelezték szóban és írásban is: tapasztalatból tudható, hogy a kerékpárosok alapból a legrövidebb utat választják (mint ahogy a gyalogosok is), és legfeljebb tízszázalékos kerülőt tesznek, ha azt kijelölik számukra. A Boldogasszony térnél viszont egy derékszögű háromszög átfogóját kell cserélniük két befogóra, és még a tiltás ellenére sem hajlandó erre mindenki. A kerékpárosszervezet előre szólt: a buszvárónál állandóan konfliktushelyzetek alakulhatnak ki a gyalogosok, buszra fel- és arról leszállók, valamint a biciklisek között, akik errefelé igen nagy számban tekernek.
A mostani bejáráson a buszmegálló mögötti közvetlenebb elvezetésre kerestek lehetőségeket az önkormányzat munkatársaival. „Mértünk is, és a további mérések, illetve a megálló előre mozdíthatóságának függvénye, hogy változtatható-e a jelenlegi kialakítás” – áll a bejegyzésben.
• Az átvezetéseket szintbe hozzák: a jelenlegi szegélyköveket ferdén lecsiszolják, így egy szintbe kerülnek az úttesttel a csatlakozó kereszteződéseknél, azaz nem lesznek döccenők. Korábban erről is írtunk: az önkormányzat mérnöki irodája a vízelvezetés miatt tartotta indokoltnak a szintkülönbséget, a kerékpárosklub viszont ezzel nem értett egyet, és ezek szerint érvényt tudtak szerezni az álláspontjuknak. Hozzátették: bíznak abban, hogy a lecsiszolással jó megoldás születik, mert az 1-3-2-3 centis szegélyek úgynevezett felütéses defektet okozhatnak a bringásoknak.
• A poszt szerint a közeljövőben felmatricázzák a kerékpárút nyomvonalába belógó oszlopokat és más oldalakadályokat.
• Felhívták a figyelmet arra is, hogy egyes buszmegállók környékén még hiányoznak a korlátok.
• A kerékpárosszervezet azt is írta, hogy még nincs döntéshozói válasz arra a felvetésükre, hogy a nagykörúti kereszteződés lámparendje „kerékpárosbarát” legyen.
Mint megtudtuk, azt szeretnék elérni, hogy a Katona-gimnáziumnál lévő kereszteződésnél a lámpák úgy legyenek programozva, hogy a kerékpárosok a lehető leggyorsabban átjuthassanak a Szalagház felőli kerékpárúti szakaszról a Rózsakert melletti szakaszra (és fordítva). Mint közismert, a kereszteződésnél a kerékpárút megszakad, és a másik oldalon folytatódik. A biciklisek érdekképviselete azt szeretné, hogy ha már így alakult ki a hálózat az évek alatt, akkor az oldalváltást tegyék gördülékenyebbé.
• A posztban szóvá teszik, hogy a Mária körúton, a Katona József Gimnázium épülete mellett a kereszteződés „átszabása” miatt nagyon keskeny lett a gyalogos- és kerékpárút, biztonságosan nehezen férnek el egymás mellett a járókelők és a biciklisek, meglátásuk szerint ebben az irányban ellehetetlenül a kerékpáros közlekedés.
• Emlékeztetnek még arra, hogy korábban felvetették: az Izsáki útba csatlakozó kisebb forgalmú utcáknál a kerékpáros-forgalom kaphatna kiemelt szintű átvezetéseket, így csökkenteni lehetne a balesetveszélyt, hiszen az autósoknak egyébként is meg kell állniuk, illetve elsőbbséget kell adniuk az Izsáki útra kanyarodáskor. Ezt a kezdeményezésüket azonban továbbra sem támogatták.
„Zajlanak tehát az egyeztetések, remélhetőleg elérhető, hogy mindenki számára előnyös változtatások történjenek” – ezzel az optimista felütéssel zárult a Magyar Kerékpárosklub Kecskeméti Területi Szervezetének a bejegyzése.
Kapcsolódó cikkek:
Két centiméteres szintkülönbség – a kecskeméti kerékpározók rémálma
Tolni is kell(ene) a biciklit a kerékpárosoknak kialakított buszmegálló-elkerülőn