Sem az elnöki kegyelmi botrány, sem az iskolai mobiltelefonokról szóló szabály nem a Fidesz felé hajtja ezt a korosztályt, a Bese-ügy pedig vidéken okozhat károkat. Oross Dániel, az Aktív Fiatalok Magyarországon kutatócsoport ifjúságpolitikai kutatója beszélt a Népszavának a Fidesz és a fiatalok viszonyáról.
A kutató szerint a mobilok betiltása kifejezetten negatívan hat a fiatalokra, mert az életterükbe tolakszik, a mindennapjaikat befolyásolja, valamint teljesen szembe megy a digitalizációval. Mindez villanásszerűen aktivizálja a fiatalokat egy olyan térben, ahol normális esetben nem foglalkoznak a politikával.
A fiatalok szemében a Fidesszel az is baj lehet, hogy a párt eggyé vált a kormánnyal, illetve Orbán Viktor személyével – véli Oross. Hozzátette, nincsenek fiatalok az elnökségi tagok, illetve a kormány tagjai közt sem, akik közvetíthetnék az ifjúság ötleteit.
„Úgy vélem a 2026-os választáson alapvetően a generációk versenyét láthatjuk majd, a Tisza Párt például várhatóan több fiatalt vonultat majd fel, igaz, Magyar Péter is határeset lesz az akkori 45 évével. A Fidesznél jelenlegi tudásom szerint ez nem fog megtörténni” – mondta Oross.
A Népszava számításai szerint a 2026-os választáson nagyságrendileg 390-400 ezer fiatal válik első választóvá, ugyanakkor a KSH adatai szerint tavaly 127 ezer ember halt meg – vagyis a választópolgárok természetes módon cserélődnek. A Fidesznek hátrányt okozhat hosszú távon, hogy a támogatottsága minden mérés szerint a fiatalok között alacsonyabb az átlagnál.
Oross Dániel szerint nem érti a Fidesz a fiatalokat, illetve felvetődik, hogy a központi irányítás során nem gondolnak rájuk. Régebben kommunikált a kormány a Hallgatói Önkormányzattal, de ezek a kommunikációs csatornák, egyeztetések megszűntek. Létezik például Nemzeti Ifjúsági Tanács, ám velük sincs látható, a nyilvánosság felé közvetített konzultáció. Orbán Viktor tusványosi kiáltványa pedig egy láthatatlan fiatal közönségnek szólt, amikor ezt mondta: „Nemzeti érzelmű, bátor, fiatal harcosok kerestetnek!”
A kormány felülről akarja megmondani, hogy a fiataloknak mit kéne csinálniuk, ez pedig ellenállást vált ki. Az újabb generációk nem így működnek – teszi hozzá a kutató. Szerinte hiába van jelen a Fidesz a TikTok-on, a tartalom nem változott, ami igaz a Megafonra is, hiába a fiatalok megszólítása a cél, az üzenet ott is ugyanaz.
A szakértő pozitív példaként említi Karácsony Gergelyt, akit a fiatalok „apunak” szólítanak, vagy a Tisza Párt elnökét, Magyar Pétert. A két politikus egyfelől ráérzett arra, hogy a fiatalokat ügyek mentén lehet megszólítani, másfelől olyan életképeket tesznek közzé, amely fiatalosak.