A vezető élelmiszerboltláncok az eddigi tapasztalatok alapján arra jutottak, hogy a palackvisszaváltó automaták eddig jellemző belső elhelyezése nem vált be, így ahol csak lehet, kiköltöztetnék azokat az eladóterekből, de még az üzletek előteréből is.
A palackokat visszaváltani vágyó emberek nagy zsákokkal állnak sorban, ami nem jó senkinek sem, a visszaváltóknak sem, a vásárlóknak sem, és a bolti személyzetnek sem, mert csúcsidőben mindenki zavarja egymást.
Nem egyszerű feladat az automaták környékének tisztán tartása sem, és szinte folyamatosan cserélni kell a gépek tartályát is, amiben gyűlnek a palackok. Az is gond, hogy ha valaki csak palackot szeretne visszaváltani, de vásárolni nem akar, akkor a legtöbb esetben csak a pénztárakon keresztül tud kimenni. Nehezíti a helyzet az is, ha csak bent szembesül azzal az ember, hogy az automaták épp nem működnek.
Maczelka Márk, a Spar kommunikációs vezetője elmondta: „egyelőre a rendszer működtetésével kapcsolatos tapasztalatok értékelése zajlik, utána fogunk döntést hozni arról, hogy mely konkrét helyszíneken fogjuk megvalósítani az automaták áttelepítését.”
Tőzsér Judit, a Lidl kommunikációs vezetője pedig azt közölte, hogy a „Lidl mind a 209 áruházában megtalálhatók a visszaváltó automaták, különböző elhelyezéssel. A vállalat jelenleg vizsgálja a bejáratnál található gépek áttelepítésének lehetőségét.”
A költöztetéssel azonban az a probléma, hogy a Mohu és/vagy a berendezés gyártója által megadott specifikációk alapján az áruház köteles kialakítani a visszaváltási helyiséget, és az automaták üzemeltetéséhez minden esetben beltéri működési feltételeket kell biztosítani. A beltéri működés meghatározott hőmérsékleti tartományt, zárhatóságot, villamos betáplálást és internetkapcsolatot jelent.
via G7