Rejtélyes kínai telefonhívások Kecskeméten: egyre komolyabb az ügy, megszólalt a hírközlési hatóság is

- Advertisement -

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság álláspontja szerint a rejtélyes kínai telefonhívás felhasználói oldalról gyakorlatilag kivédhetetlen, tenni csupán a mobilszolgáltatók tudnak ellene. Mindeközben a rendőrség arra figyelmeztet, hogy a csalók egyre élénkebbek, a karácsony közeledtével az online piactereken is támadnak.

Ahogyan arról a Kecsup beszámolt, rejtélyes és kivédhetetlen telefonhívás terjed Kecskeméten. Amiknek a fogadásakor egy kínai hölgy géphangja kezd beszélni, ám hogy miről, azt nyelvtudás hiányában csak kevesen értik. Egyik olvasónk mindenesetre nem hagyta annyiban a dolgot, és visszahívta a magyarnak tűnő számot, mire kiderült: a szám tulajdonosa egy magyar fiatalember, aki nem indított aznap semmilyen hívást a készülékéről, ám hasonló „kínai hívást” már ő is kapott. Ő személy szerint arra gyanakodott, hogy a telefonszámát egészen egyszerűen ellopták tőle.

Olyanok ezek a telefonhívások, mint egy levélen a feladó

„A hívószám-hamisítás lényege, hogy a hívó a sajátja helyett valamilyen más számot jelenít meg a hívott készülékén, rendszerint azért, hogy a hívott felet becsapja, és bizalmat ébresszen benne, vagy megnehezítse a valódi kilétének a kiderítését” – közölte a Kecsup megkeresésére a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH). Hozzátették, az ilyen telefonhívások esetében a hívott félnél megjelenő szám egy adatot jelent, ami magát a hívást kíséri, hasonlóan ahhoz, ahogyan a postán feladott levélen szerepel a feladó.

Tehát az ilyen csalás nem azt jelenti, hogy a hívó az általa használt számhoz tartozó előfizetésen telefonál, valaki más „vonalát” használja. „Hanem csak annyit, hogy egy hamisított számot tüntet fel, mint amikor valaki nem valós feladót ír a borítékra” – erősítette meg az NMHH a korábbi cikkünkben leírtakat. Kiegészítették ugyanakkor azzal, hogy pontosan ez teszi nehézzé a valódi hívó beazonosítását, hiszen ahhoz valamennyi – az adott hívás továbbításában részt vevő – telefonszolgáltatónak együtt kell működnie benne. Ám ez leginkább csak akkor működik hatékonyan, ha a hívás bűncselekmény elkövetése céljából történt, mert akkor egy büntetőeljárás keretében a nyomozóhatóságnak lehetősége van arra, hogy az összes adatot kikérje.

Patthelyzetben az áldozatok

Az NMHH hírportálunknak adott válaszában hangsúlyozta, alapvetően az ilyen telefonhívásokat lehetetlen kivédeni. Ahogyan fogalmaztak: „az az előfizető, akinek a számát a hívó a valódi száma helyett megjelenítik, sajnos nem sokat tud tenni, hiszen általában nem is szerez tudomást a csalásról, kivéve, ha értesítik róla”. És akit hívnak, az sem jár jobban, mivel nem tudja önmagában a kiírt hívószámból megmondani, hogy az hamisított-e. Utóbbi esetben így érdemes minden kéretlen hívást óvatosan és fenntartásokkal kezelni, gyanús telefonhívás esetén pedig soha nem szabad megadni semmilyen személyes adatot. Ami pedig a legfontosabb, hogy minden esetben meg kell szakítani a beszélgetést.

Ennél hatékonyabban már csak a telefonszolgáltatók tudnak fellépni a telefonszám hamisítás ellen. Nekik ugyanis a hálózataikban olyan műszaki intézkedéseket szükséges bevezetniük, amelyek a hasonló jellegű csalások elkövetését nagyon megnehezítik – ajánlotta az NMHH.

Nem csak a kínai telefonhívások szaporodtak el

Bár az ismeretlen eredetű kínai telefonhívás komoly veszélyeket hordoz, sajnos a csalók egyéb formákban is ellophatják a gyanútlan felhasználók minden adatát. Az ünnepi időszakban például az online piactereken jelentkeznek előszeretettel – figyelmeztetett a rendőrség. Ennek az egyik formája a szállításhoz küldött kamulink elküldése, amely a cég valós weboldalára megtévesztésig hasonlító oldalra navigál. A gyanútlan sértettek itt megadják a bankszámla adataikat, amivel a csalók korlátlanul férhetnek hozzá a számlájukhoz, milliós károkat okozva ezzel.

Szerencsére ezeket a támadásokat könnyedén ki lehet védeni, amihez a következő szabályokat kell betartani:

• Ne adjuk meg adatainkat illetéktelen személyeknek!
• Ne töltsünk le telefonos kérésre semmilyen alkalmazást a mobileszközeinkre! Ha mégis ilyet kérnek tőlünk, azonnal bontsuk a vonalat.
• Ne dőljünk be a csalók megtévesztő mondatainak! Ha gyanús utalásra hivatkoznak, hívjuk fel a számlavezető bankunkat és ellenőrizzük, hogy valós-e a probléma.
• Ne adjuk meg az adatainkat online piactéren való eladásnál sem! Ha mi vagyunk az eladók, akkor a vevőnek csak a számlaszámunkra van szüksége, ahová ő utal nekünk.

- Advertisement -
Exit mobile version