fbpx
3 C
Kecskemét
2025. január 4., szombat

FRISS HÍREK

Motorfék az aranykor autóiparán – német válság, magyar átok?

- Advertisement -

A német autógyártók számára nem mennek jól a dolgok. A valósághoz való alkalmazkodás fájdalmas megszorításokat, több tízezres leépítéseket, növekvő munkanélküliséget, politikai instabilitást és gazdasági recessziót hozhat magával. A vihar előszele már elérte a kisebb beszállító országokat, így a magyar autóvárosokat is. Az okokat és a következményeket kutatjuk írásunkban.

A német ipar egy részének a Kínai Népköztársaság piacától való függése sok éven át a magas profit garanciájának számított. Ez különösen igaz volt az autóiparra. Jelenleg a piac olyan változáson megy keresztül, amely hosszabb távú lehet, és próbára teszi a jól bevált stratégiákat. A luxusautó-gyártók mára felismerték, hogy a kínai fogyasztók már nem rendelkeznek annyi pénzzel, mint korábban. Az olyan nagy gyártóknak pedig, mint a Volkswagen és a Mercedes-Benz, fel kell ismernie, hogy csak korlátozottan versenyképes az elektromos autók gyorsan növekvő kínai piacán.

Túlzás nélkül állítható, hogy a német gazdaság régóta fennálló, a Kínába irányuló export által jellemzett sikermodellje összeomlott: kétségtelen, hogy az aranykornak vége.

Az exportpiacok helyzetének romlását könnyebb lenne elviselni, ha a német vagy az európai piac rendben lenne. De ez nem így van. Az európai kereslet jelentősen alacsonyabb, mint néhány évvel ezelőtt, és a helyi gyártók nem képesek versenyképes áron kínálni a kisebb elektromos autókat. Ezek a túl magas gyártási költségek okozta nehézségek strukturális jellegűek is. Naiv az az elképzelés, hogy ezeket állami vásárlási ösztönzőkkel vagy más piaci beavatkozásokkal lehetne leküzdeni.

A Mercedes csillaga is leszállóban lehet

A német autókonszernek visszaesésében éppen a Mercedes-Benz lóg ki legjobban, náluk 6 százalékkal csökkentek az autóeladások és még ennél is jobban, 17 százalékkal esett vissza a tisztán elektromos modellek értékesítése. Ugyanakkor részsiker, hogy a plug-in hibridek értékesítése a Mercinél 16 százalékkal nőtt.

A csökkenő eladásoknak köszönhetően a 2024 nyarán kiadott első féléves központi Mercedes-Benz cégjelentés megerősíti: a Mercedes-Benz Csoportnál a pénzügyi eredményben is jelentősebb volt a visszaesés.

A stuttgarti vállalat árbevétele 4 százalékkal, ezen belül autógyártásáé 6 százalékkal csökkent, az adózott eredmény pedig 20 százalékot esett – bár azért még így is hatmilliárd eurót tett ki.

Az EBIT, azaz a kamat és adófizetés előtti eredmény 25 százalékos csökkenése az autógyártáson belül még rosszabb, 35 százalékos volt.

Az értékesítési darabszámok csökkenése a kishaszongépjárműveknél is 5 százalék körül volt és a fentiek folyományaként a lízingszerződések száma is visszaesett, rontva a pénzügyi üzletág (Mobility) számait. A vállalat ennek ellenére jelentős összeget, 4,5 milliárd eurót költött kutatás-fejlesztésre az év első felében.

A 2024 első féléves jelentésben a globális üzleti kilátások sem rózsásak:

Hasonló cikkünk:  Menczer Tamás Kecskeméten Magyar Péterezett

„A globális autóipari piacokon a vásárlói kereslet várhatóan továbbra is az átlagosnál gyengébb marad. Ennek fényében a globális autópiac a 2024-es teljes évben várhatóan csak kismértékben növekszik az előző évhez képest. Az egyes régiókban hasonló a kép. Európában a piaci volumen enyhe növekedése várható. Az Egyesült Államok könnyűgépjármű-piacának darabonkénti eladásai is várhatóan kissé meghaladják az előző évi szintet. Kínában szintén a piaci volumen enyhe növekedése várható.”

A Kecskeméten dominánsan jelenlévő autógyártó számára is elmúltak egyelőre azok az idők, amikor Kínában olyan jól ment az üzlet, hogy az ellensúlyozta a más piacokon tapasztalható problémákat. Az autóüzletág nehézségei a teljes csoport 2024-es működési eredményét is csökkentenék, amely „most már várhatóan jelentősen elmarad az előző évi szinttől” – közölte 2024 szeptemberében a vállalat.

Korábban a Mercedes-Benz csak enyhe csökkenéssel számolt. Az autóüzletág korrigált árbevétel-arányos megtérülése most 7,5 és 8,5 százalék között lesz az év egészében – mondta Harald Wilhelm pénzügyi igazgató. A Mercedes-Benz Cars üzletág 2023-ban még 12,6 százalékos korrigált árbevételi megtérülést ért el. A tőzsde mintegy 8 százalékos árfolyamveszteséggel reagált a Mercedes hírére.

Ola Källenius Mercedes-főnök ezt elsősorban a kínai helyzettel indokolta. „Elmondható, hogy a kínai ügyfeleink jelenleg nagyon óvatosak” – mondta a menedzser az elemzőknek adott interjúban. „A fő fókuszunk Ázsiára irányul, és a fogyasztás különösen Kínában gyengül”.

Kecskemét a vihar kapujában?

Az, hogy az autóipari recesszió, az EU-Kína konfliktus, valamint  a háborús és gazdasági krízisek együttese hogyan hat a kecskeméti Mercedes- Benz gyár jövőjére, egyelőre számokban nem fejezhető ki, mindenesetre figyelmeztető jel, hogy – mint azt már nyáron megírtuk, a kecskeméti Mercedes-gyár július 22-től két műszakos munkarendre állt át, amely állítólag tartós lesz, akár két évig is kitolódhat. A cég kérdésünkre, mindez jár-e leépítéssel, azt közölték, hogy „az átállás nincs közvetlen hatással” saját munkavállalóik számára, a kölcsönzött munkaerő iránti igényük pedig „igazodik a piaci kereslethez és a termelési program tervezéséhez”.

A januárban kinevezett új kecskeméti Mercedes-gyár igazgatója igen diplomatikusan fogalmazott a megyei hírportálnak, amikor azt mondta a kihívásokkal kapcsolatos kérdésre: „átmeneti időszakban vagyunk”.

Az biztosra vehető, hogy a hűvös német-magyar diplomáciai viszony,  amelyben már júliusban is akadt feszültség, miután Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter az utolsó pillanatban mondta le találkozóját Annalena Baerbock német külügyminiszterrel, s az október 3-án a Német Egység Napján tartott kemény nagyköveti beszéd nem optimális a legnagyobb gazdasági és politikai európai szövetségesi viszony zökkenőmentességéhez. 

Zarándy Zoltán írása

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

32 hektáron lesz ipari park és élelmiszeripari beruházás az 5-ös főút és az északi elkerülő csomópontjánál

Szilveszterkor jelent meg a Magyar Közlönyben egy kormányrendelet és egy kormányhatározat. Előbbi nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházássá nyilvánította Kecskeméten...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...