Lázár Jánosék mára elérték, hogy Bécsnek már semmibe nem maradt érdemi beleszólása az osztrák állammal közös GYSEV Zrt.-ben: a tulajdonostárs feje fölött átnyúlva előbb kirúgták a cég osztrák vezérigazgató-helyettesét, majd a közgyűlésen trükkösen döntöttek az egyoldalú tőkeemelésről.
A Strabag részvényeit megszerezve a magyar államnak 71,8 százalékos részvénycsomag jutott, míg az osztrákok 28,2 százalékot birtokolnak. A cég közgyűlésén tőkeemelésről döntöttek, a napirendi pontok szerint a magyar állam 890 millió forinttal, az osztrákok 350 millióval emelik meg GYSEV tőkéjét – ezzel megmaradt volna a tulajdonosi arány. Az osztrákok, vélhetően rosszat sejtve, kérték, hogy erről a két tőkeemelésről egybevont napirendi pontként szavazzanak, ám ezt a magyar fél elutasította, majd végül csak a magyar tőkeemelést szavazták meg, az osztrákot nem.
A tulajdonosi arány ezzel a döntéssel pont annyival billent a magyar állam felé, hogy minősített többsége legyen a cégben: a magyar rész 75,0101 százalékra nőtt, az osztrákoké pedig 25 százalék alá, 24,9899 százalékra csökkent.
A 25 százalék feletti szavazati arány bizonyos jogokkal, a stratégiai döntésekben való részvétellel járt, az egyoldalú magyar lépéssel ez semmivé vált.
Az osztrákok a cégbíróságon megtámadták a határozatot, így az még nem végleges, de a magyar fél máris felhasználta a túlhatalmat a NER-es zsebek tömködésére: a tőkeemelésről döntő közgyűlés arról is döntött, hogy a GYSEV Cargo Zrt., tehát a teherszállító társaság részvényeiből átadnak 62,5 százalékot a Tiborcz István érdekeltségébe tartozó Waberer’s Nyrt.-nek
Valamint a MÁV tehermentesítése érdekében a GYSEV-nek átadták négy dunántúli megye, Győr, Vas, Zala és Veszprém teljes vasúti üzemeltetését, mintegy ötszáz kilométert is.
via 24.hu