Az Átlátszóhoz eljutott a Szegeden épülő BYD-üzem környezethasználati engedélye, eszerint a kínai autógyár vízfelhasználása annyi lesz, mint egy 50 ezres kisvárosé, de áramból és földgázból is rengeteget fogyaszt majd. Lapszemle.
A BYD-t a magyar kormány jelentős pénzzel támogatja, a gyár a tervek szerint már idén termelni fog. A kisajátított termőföldeken jelenleg is gőzerővel épül az üzem Szeged határában, egy óriási területen – számol be az Átlátszó.
Bár az építkezés már hónapok óta zajlik, az illetékes Csongrád megyei kormányhivatal csak nemrégiben, 2025. február 10-én állította ki a BYD-gyár környezethasználati engedélyét. Az Átlátszóhoz eljutott dokumentumban elképesztő számok szerepelnek.
A cikk szerint a vízfelhasználás volumene a tervezett 250 nap/év üzemidővel számolva, illetve a munkásszállók és az étkezde esetében 365 nap/év működési időt figyelembe véve összesen 1 millió 811 ezer köbméter / év, ebből évi 486 ezer köbméter szociális, 1 millió 325 ezer köbméter pedig technológiai víz.
Az üzem szociális, ipari és tűzivíz igényét a Szegedi Vízmű Zrt. által üzemeltetett közüzemi hálózatról fogják biztosítani, három külön bekötővezetéken keresztül, melyek a telephely déli határán épülnek meg – áll a dokumentumban.
„A KSH adataival számolva ez a vízmennyiség, ami az engedély szerint a BYD-nak kelleni fog, egy közel 50 ezres kisváros vízfelhasználásával egyenlő” – emeli ki az Átlátszó.
A víz mellett persze áram is kell a gyárnak, nem kevés. A környezetvédelmi engedély szerint 283,4 millió kWh/év lesz az üzem villamosenergia felhasználása. Ez a KSH adatai alapján egy közel 120 ezer lakosú kisváros energiafogyasztásának felel meg. A kormányhivatali dokumentumban emellett az is szerepel, hogy a szegedi gyár évi 25,7 millió köbméter földgázt fog fogyasztani. Ez a statisztikai hivatal adatai szerint egy 31 ezres kisváros gázfogyasztásával egyenlő.
A szegedi BYD üzem 15 épületéből az egyik egy 50 ezer négyzetméter alapterületű, 16 méter magas akkumulátortároló lesz. A környezetvédelmi engedélyben az áll, ehhez nem kell további víz, az állandó hőmérsékletet léghűtéssel tervezik biztosítani, hőszivattyús technológiával. A dokumentum szerint a lítium-ion akkumulátorcsomagokat Kínából tengeren, majd közúton szállítják készen a gyárba – olvasható az Átlátszó cikkében.