Július 1-jétől a járda és az útszegély közötti közterületi zöldsáv fenntartását és gondozását is előírja az ingatlantulajdonosoknak egy kormányrendelet. A legutóbbi, június közgyűlésen elhangzott, mindez nagy terheket róna a lakosságra, főleg a társasházakban élőkre. Az a döntés született, hogy a december 31-ig a hatóságok méltányosan fognak eljárni, a lakosságot tájékoztatják, a nem egyértelmű szabályok tisztázása érdekében pedig az önkormányzat megkeresi a minisztériumot.
A téma a június 26-ai közgyűlésen került elő. Az előterjesztés részletezi, milyen jogszabályi változások és előírások miatt, ezeket próbáljuk összegezni:
Július 1-jétől egy kormányrendelet – a településrendezési és építési követelmények alapszabályzatáról szóló, röviden TÉKA – előírja, hogy az ingatlantulajdonos köteles:
- tisztán tartani a háza előtti járdaszakaszt,
- járda hiányában a kerítéstől mért egy méter széles közterületi területsávot fenntartani és
- ha az ingatlana előtti járda mellett közterületi zöldsáv is található, gondoskodnia kell annak fenntartásáról és gondozásáról az útszegélyig.
Csakhogy bővebben nem fejtik ki, fenntartás és gondozás alatt pontosan milyen tevékenységeket kell érteni.
A Megyei Jogú Városok Szövetsége a július 1-jétől érvényes szabályokat úgy értelmezi, hogy a közterületi zöldsáv fenntartása és gondozása magában foglalja:
– a szennyeződés eltávolítását,
– a hulladék és a lehullott falevelek összegyűjtését,
– a zöldfelület és növényzet rendszeres nyírását
– és a gyomnövények eltávolítását.
– A fák metszésére, kivágására viszont nem kötelezhető az ingatlan tulajdonosa.
A kérdés azért nem mindegy, mert a TÉKA és magyar építészetről szóló törvény szankcionálást, településképi kötelezést, illetve településképi védelmi bírságot is előír a fenntartás és tisztántartás elmulasztása esetére.
Az előterjesztés szerint „szükséges, ám nehéz feladat” meghatározni, milyen állapotra illik rá az, hogy az ingatlantulajdonos nem teljesítette kötelezettségét. A Kecskeméti Városüzemeltetési Nonprofit (KVÜ) Kft. meghatározta ezzel kapcsolatban a minimumot jelentő tevékenységeket, amelyet ha nem csinál(nak) meg a tulajdonos(ok), „a gondozatlanság megállapítható, azonban speciális eszköztárat, szakmai kompetenciát, képzettséget, jogosultságot, képességet nem igényelnek”.
Ezek alapján a fenntartás, gondozás érdekében elvégzendő feladatok:
- parlagfű-mentesítés,
- járda hiányában egy méter széles járható felület kialakítása, folyamatos biztosítása a kerítés mellett (gereblyézéssel),
- a gyepfelület évente legalább két alkalommal (vagy többször) történő kaszálása,
- a sövény évente legalább két alkalommal történő nyírása,
- a kiszáradt vagy menthetetlenül beteg növényegyedek bejelentése a KVÜ-nek.
Tisztántartás érdekében elvégzendő feladatok:
- járdán és zöldfelületeken a hulladékok gyűjtése, eltávolítása,
- fenntartás, gondozás alkalmával, valamint a lombhullás során keletkező zöldhulladék összegyűjtése, eltávolítása,
- burkolt közterületi felületek és kapubejárók tisztántartása és szennyeződés-mentességének biztosítása,
- hó- és síkosság mentesítés.
A közparkok, közkertek esetén a feladatok az önkormányzatnál maradnak. Nem minden részlet világos ugyanakkor a közlekedési területek (út, padka, vízelvezető árok, járda, kerékpárút, a közvilágítás és közművek elhelyezésére szolgáló sávok) és az olyan beépítésre nem szánt területek esetében, amelyek jellemzően társasházak, lakótelepi tömbök – úgynevezett úszótelkek – között/körül helyezkednek el, zöldfelülettel, parkolóval.
Az előterjesztés szerint szükséges még tovább vizsgálni, „mi a lakosság részéről teljesítendő ‘mérték'”, azaz pontosan mit várnak el a lakóktól, lakóközösségektől azt is figyelembe vége, az ingatlan hol helyezkedik el, milyen besorolású területen.
A Rávágy térre vonatkozóan egy ábrával meg is mutatták, hogyan változik a KVÜ és a lakosság feladata.
Jól látható, hogy a városi cégnek már jóval kisebb területen lesz dolga, míg „a társasházak tulajdonosai új, eddig számukra nem létező feladatot kapnak, az épületek közötti zöldfelület gondozását, amire nincsenek felkészülve”.
Az előterjesztés azzal a konklúzióval zárult, hogy szükség lesz meghatározni a pontos tartalmát annak, hogy az ingatlantulajdonosoknak milyen fenntartási, gondozási és tisztántartási kötelezettségük lesz, mert csak így lehet az egész szabályozást végrehajtani.
Egyébként a városban jónéhány olyan lakóközösség van, amely már most is rendben tartja a ház körüli zöldfelületet, kiskertet, összeszedik a szemetet, ősszel összegereblyézik a leveleket.
A testületi ülésen Király József, a Szövetség a Hírös Városért Egyesület frakcióvezetője egyrészt arról érdeklődött, mindezek a változások mikortól lesznek érvényesek. Egyúttal jelezte, a társasházak lakóközösségét ez érzékenyen fogja érinteni, főleg az olyan lakótömböket, ahol sok idős lakik, és a háznak nincs annyi megtakarítása, hogy megbízzon egy vállalkozót a feladatok elvégzésével. Mindezek miatt az ellenzéki politikus év végéig türelmi időt kért, amíg a lakosság fel tud készülni a feladatokra.
Szemereyné Pataki Klaudia polgármester azt mondta, összeállítottak egy kommunikációs tervet a lakosság tájékoztatására, majd ez alapján fogják a kecskemétieket informálni, de lesz ezzel dolga az önkormányzati képviselőknek és a társasházi közös képviselőknek is.
„Minden változásnak idő kell, amíg átmegy a rendszeren. Az biztos, hogy az is egy közös megállapodás, hogy nem azonnal szankcionálunk, hanem figyelmeztetünk, elmondjuk a szabályokat, és akkor ezek után jönnek be csak a szankciós lépések” – mondta a polgármester.
Temesvári Péter jegyző javaslatára a határozatba az is belekerült, hogy a hatóság méltányosan jár el az év végéig, december 31-ig. A kormánypárti és az ellenzéki frakció is igennel szavazott, egyedül Hódi Zsuzsanna, a Mi Hazánk, és Kordik Szabolcs, a Magyar Kétfarkú Kutya Párt képviselője tartózkodott.