A HVG egy hosszabb elemzést közölt arról, hogy miként érintheti kedvezőtlenül a magyarországi kormánypárti sajtót a Facebook döntése, amely szerint a választási kampányok hajrájában nem lehet ellenőrzés nélkül bármilyen reklámot, sok pénzzel, rengeteg emberhez eljuttatni. Csak amely átmegy egy szűrésen és
- nem hazugság
- nem aljas
- nem a szándékos félelemkeltés a célja
A Facebookot ugyanis erős támadások érték, hogy nagy a szerepe abban, hogy populista, szélsőséges politikusok megerősödhettek az utóbb években világszerte. Elmagyarázzuk, mi a lényege ennek az elemzésnek.
A HVG megnézte a jelentősebb fideszes szócsövek Facebook oldalait az alapján, hogy miként próbáltak erősíteni a 2018-as választás utolsó négy hetében. Jellemzően azt találták, hogy a hajrá előtt sokkal kevesebb videót tettek fel, és ezeknek a nézettsége nem volt eget rengető. De abban hasonlítottak, hogy túlnyomóan a migrációról szóltak. Az utolsó hetekben hirtelen megszaporodtak az ilyen videók. Emlékezhetnek rá, ekkor nyomták folyton a szemünk elé hirdetésekkel, a dátumokkal ellátott videókat, hogy hol, milyen, migránsok által elkövetett bűnözés történt. Utóbb néhány ilyen videóról kiderült, hogy a narráció és a felvétel is hazugság volt.
A hirdetésekkel megtámogatott időszak előtt a legnézettebb ilyen videók, a nézettségek szerint így alakultak. Tehát még a kampány előtt.
- Origó: Európa 2018 – Ezt akarják? Rendőrök fogták el az őrjöngő migránst: 349 ezer
- M1: Újabb svédországi magyar beszélt az ottani biztonsági problémákról: 1 millió
- Figyelő: Nőtt az erőszakos bűncselekmények száma a bevándorlás miatt: 250 ezer
- TV2: A stáb elmondja, hogy ők Orbán Viktorra szavaznak: 608 ezer
Viszont egészen érdekesen alakultak a számok a hirdetésekkel megspékelve. A fenti négy videó összesen mintegy 2,2 millió nézettséget hozott a hajrá előtt, pénzt pumpálva bele viszont már 25 milliót. És ami egyértelműen mutatja, hogy mekkora fegyvertény volt ez, az az, hogy a választás után szinte senki nem volt kíváncsi ezekre a videókra.
Szóval a Facebook közölte, hogy ennek vége. Magyarország nem azon országok közé tartozik, ahol ne élnének vissza a helyzettel, ezért ellenőrizni fogják, ki mit akar hirdetni. És ez nem csupán a fideszmédiára vonatkozik. De a HVG szerint mégis azt érintheti legkellemetlenebbül, hiszen a sejtése szerint most is lényegében csak a migrációról szól majd a kampány, és az említett videók többségéhez semmilyen komolyabb újságírói munka nem kellett, csak egy 1-2 perces videó összevágása volt leginkább a feladat. Tehát a semmiből jött, ha úgy tetszik, a sok milliós nézettség, amely alkalmas lehetett a befolyásolásra. És miután több videóról is kiderül, hogy semmi valóságalapja, ezért manipulálni is lehetett ezekkel a szavazókat.
A pálya persze itt is lejt. Hiszen lényegében csak a pénz szab határt, hogy eléri-e az összes magyar facebookozót a hirdetés. Akik többen vannak, mint ahányan szavaztak. Az állami hirdetésekkel kitömött kormánypárti sajtónak nagy valószínűséggel sokkal több pénze lehet hirdetésekre, mint az életükért küzdő, a piaci hirdetések szőnyegéről letaszított egyéb sajtótermékeknek. Amelyek kénytelenek olvasói, hallgatói támogatásokból megjelenni.
A kormánypárti megmondóemberek azonnal hangoskodni kezdek és sorra ballibsi médiának mondták a Facebookot. Akkor is, ha saját maguknak jelentős követőjük van ezek szerint ezen a balliberális médiafelületen. A kormánnyal igencsak szimpatizáló Századvég odáig ment, hogy szerinte a Facebook tömegmédia, ezért a kormány hatálya alá, ezáltal kontroll alá kell helyezni. Mások a szólásszabadság lábbal tiprására figyelmeztetnek, ami valóban baj lenne, ha sérülne. Kérdés, hogy ebbe a kategóriába rakhatjuk-e a manipulált, hazug, gyűlölködő videókat?
Tehát érthető, ha a szócsőként funkcionáló kormánysajtó aggódik most a Facebook reklámok előszűrése miatt. Újságként bízunk abban, hogy nem fog sérülni a sajtószabadság, és indokolatlanul semmilyen hír nem lesz blokkolva, legyen az bármelyik kormánypárti média hirdetése. Viszont ami hazugság, azt dobják azonnal a kukába a Zuckerberg birodalom ellenőrei!