fbpx

FRISS HÍREK

Kipróbáltuk a kecskeméti kerékpárosbarát fejlesztést a gyakorlatban

- Advertisement -
  • Aktív forgalomcsillapítással megelőzhetők lehetnének a balesetek. Ez nemcsak a norvég főváros titka.
  • A kereszteződések többsége nem védi a közlekedési baleseteknek leginkább kitett csoportokat: a gyerekeket, a kerékpárosokat és a gyalogosokat.
  • 1500-2000 kerékpáros halad keresztül a főtéren egy átlagos tavaszi napon.
  • Tragikusan használhatatlan belvárosi körforgalmak a Petőfi Sándor utca – Dobó István körút kereszteződésénél és a Batthyány utcán. Lenne megoldás.
  • Általában elválasztás nélkül, egysávban a kerékpárosok és a gyalogosok. Ez így veszélyes.

Aktív forgalomcsillapítással Kecskeméten is megelőzhetők lehetnének a balesetek

Egyetlen 15 évnél fiatalabb gyermek, egyetlen kerékpáros, egyetlen gyalogos sem lett közlekedési baleset áldozata 2019-ben a norvég fővárosban, Osloban – őket veszélyezteti legjobban az autóközpontú várostervezés, a hiányzó zebrák, a hiányzó kerékpárutak, az elfelejtett járdák.

Magyarországon a balesetek áldozatainak 40%-a a gyalogosok és kerékpárosok közül kerül ki – miközben a balesetek 85%-át a személyszállító járműveket vezetők idézik elő.

KECSKEMÉTEN CSAK AZ ELMÚLT KÉT HÓNAPBAN LEGKEVESEBB 6 GYALOGOST ÉS 2 KERÉKPÁROST GÁZOLTAK EL.

Mi Oslo titka? A város aktív forgalomcsillapításba kezdett, melynek kimondott célja volt a közúti halálesetek és ezt követően a balesetben súlyosan megsérültek számának nullához közelítése – ezt hívja számos város a Vision Zero programjának. Ennek jegyében Oslo belvárosában számos útszakaszt lezártak az autók előtt, helyüket új sétálóutcák és kerékpársávok vették át. Kiszorították a belvárosból az átmenőforgalom egy jelentős részét. Az így felszabadult helyen új buszsávok, biztonságos kerékpársávok létesültek, néhány év alatt. A forgalomcsillapítás összefügg a környezetvédelemmel, a városi környezet élhetőségével, illetve a baleseti kockázat és a halálos vagy súlyosan sérült áldozatok számának csökkentésével, megszűnésével.

Kerékpárral a vasútállomástól a Fürdőig a gyakorlatban – kissé kacifántos

Tavaly decemberben befejeződött Kecskemét kerékpárosbarát fejlesztési programja. A 97 millió forint vissza nem térítendő támogatást „fenntartható városi közlekedésfejlesztésre” adta az EU. (Itt írtunk arról, hogyan lehetne Kecskemét közlekedése fenntarthatóbb.) A mostani projekt nem új kerékpárút építését jelentette, hanem azt tűzte célul, hogy szakadásmentes útvonal jöjjön létre a vasútállomástól a Fürdőig.

Szakadásmentes a kerékpáros közlekedés, ha a kerékpáros haladás elemei létrejönnek: elsőnek is legyen jó minőségű kerékpárút, a szegélydöntés és a rámpa kerüljön kialakításra a kereszteződésekben, sárga szaggatott felfestés segítsen az átvezetéskor, a KRESZ-táblák következetesen orientálják a közlekedőket, illetve a biciklisek és a gyalogosok elválasztása legyen megoldott.

A kerékpáros bejárásnál segítségünkre volt Barna Imre, a Magyar Kerékpárosklub Kecskeméti Területi Szervezetének vezetője. Hasznos információkat és javaslatokat osztott meg velünk.

Nézzük sorban:

  • Vasútparktól a Rákóczi út végéig (Cifrapalota): a vasútállomás előtti zebránál hiányzik a sárga szaggatott felfestés, de ettől eltekintve ez a vonal alapvetően szakadásmentes. A Vasútkerti szoborsétánynál a járdaburkolatot is kicserélték.
  • Cifrapalotánál: ez a város egyik legforgalmasabb gyalogos-kerékpáros átvezetése. Itt az volt a terv, hogy a gyalogátkelőhelyet szűkítik és az így elnyert részt átadják a kerékpárosoknak.

A képen látható zebra bal oldalára a sárga szaggatott sávot fel is festették, de azt nem tették nyilvánvalóvá, hogy hol a határ gyalogos és kerékpáros között. Erőteljes, markáns festéssel jelezni kellene a Rákóczi út kerékpárútja és a Főtér közötti összeköttetést.

  • Főtér: a főtér gyalogos-kerékpáros zóna, ahol legkevesebb 1500-2000 kerékpáros halad keresztül egy átlagos tavaszi napon. A Petőfi Sándor utca – Rákóczi út tengelyében közlekedő bringás szabadon tekerhet át a főtéren; eltérő színnel nincs kijelölve számára nyomsáv. Erre érdemes lenne odafigyelni, mert az elmúlt években jelentősen változtak a térhasználati szokások. Nemcsak a fesztiválok alatt, de az utcára kitelepülő kávézók miatt is, a főtér, mint közlekedési tengely időszakosan megszűnik. A kerékpáros részére „menekülési” útvonal nincs. Érdemes azon elgondolkodni, hogy külön bringasávot jelöljenek ki a tér valamelyik oldalán a Deák Ferenc tér felé.
  • Deák Ferenc tér – Petőfi Sándor utca körforgalom és környéke: kritikus, kaotikus, veszélyes. Nevetséges is. A kormányhivatal előtti részt mintha kifelejtették volna a projektből. A gyalogost és a kerékpárost itt semmi sem segíti, hogy merre és hogyan haladjon, miközben jelentős tömeg halad át itt munkanapokon. Minden „megoldást” felülmúl az, ahogy megpróbálták a Szalagház végén levő zebrán a kerékpáros átvezetést kitalálni. Egy kopott KRESZ-tábla jelzi, hogy itt ér véget a belvárosi gyalogos-kerékpáros zóna. A zebra szélén sárga szaggatott felfestés mutatja, hogy elvileg lehetőség van a kerékpáros áthaladásra. A tér itt azonban annyira szűk a nagyfokú gyalogos forgalommal együtt, hogy jobban járunk, ha leszállunk a bringánkról.Ezután jön csak a meglepetés! Egy sárga sáv a buszmegálló és a Szórakaténusz felé terel bennünket, ott a vaskorlátok között alábukunk a Szalagháznak, majd a homályból – az intenzív gyalogos forgalmat keresztezve – kigurulunk a Petőfi Sándor utcára. Kritikus, kaotikus, veszélyes és nevetséges „kivitelezés” a gyalogosok és a kerékpárosok nézőpontjából is.
Hasonló cikkünk:  Hiányolják a közbiztonságot a kecskeméti Mezei utcában (videó)

A vaskorlátok között alábukunk a Szalagháznak.

Sárga sáv a buszmegálló és a Szórakaténusz felé terel

  • Dózsa György úton, Izsáki úton a Fürdőig: a Katona Gimnáziumnál az átvezetést orvosolták. Mivel a Dózsa György körút, Izsáki út közös gyalogos-kerékpáros felület (ez a jellemző általában a városban), mindent meg kell tenni, hogy a közlekedés résztvevőinek a figyelmét felhívják a másik fél jelenlétére. Kifejezetten markáns, hangsúlyos jelzéseket kellene alkalmazni, amelyek széles skálája a táblától egészen az útfelületre festésig, a piktogramokig terjedhet.
    Uszoda parkoló kihajtóknál szükséges lett volna szintbe hozni a kerékpárutat, mivel a      kerékpáros nem látható.

A tavaly lezárult 97 milliós kerékpárosbarát felújítás azt tűzte ki célul, hogy a meglévő hálózati elemek használati értéke növekedjen és a közlekedés biztonságosabbá váljon. A mostani kritikus hangok nem arról szólnak, hogy egy varázsütésre megoldható ez a több mint évtizedes probléma. De szólnak arról, hogy volt elegendő idő arra, hogy felismerjék: a kerékpáros és a gyalogos közlekedést a városközpontban kellene leginkább fejleszteni. És jelentős forgalomcsillapítás nélkül csak rész- és álmegoldások születnek.

Mi lehetne a megoldás a Deák Ferenc tér – Petőfi Sándor utca körforgalomnál?

A kecskeméti kerékpáros klub 2017-ben elkészítette javaslatát a Deák Ferenc tér – Petőfi Sándor utcai körforgalomra vonatkozóan. Ezt el is juttatták az illetékes osztálynak, de nem talált meghallgatásra.

Az „Útügyi Műszaki Előírások” pontos útmutatást adnak a körforgalomba csatlakozás szabályos kialakításához úgy, hogy az a kerékpáros számára is minden irányban átjárható legyen.

Meglátásuk – és a képen felvázoltak szerint – a Deák Ferenc tér felől érkező bringás a világháborús emlékmű mögött érkezik a lámpás zebrához (Gong Rádió). Átkeléskor balra kifordul az útra – ilyenkor nincs autósforgalom – és becsatlakozik a Petőfi Sándor utcai kerékpársávra. A kerékpáros klub azt is javasolja, hogy a képen jelölt piros vonal mentén szélesítsék ki az utat a könnyebb rákanyarodáshoz.

A tervezetben az is szerepel, hogy a Petőfi Sándor utca mindkét oldalára zárt kerékpársávval segítsék elő a jobb bringás közlekedést. Véleményük szerint ez illeszkedik a körforgalomhoz és a nagykörúti kereszteződéshez is, illetve biztonságos átvezetést adna a Kőhíd utcánál.

Okos város vagyunk?

Ma már senki nem gondolja naivan, hogy egy várost teljesen meg lehet tervezni. Amit viszont lehet: megkönnyíteni bizonyos dolgokat, például kiszolgálni a lakók igényeit a közlekedésben. Az ilyesmik tervezhetők és erre meg is vannak a módszerek. Nyilván egy okos, praktikus és jól használható város megteremtéséhez alapos tervezés kell. De hogyan? A régimódi fentről lefelé tervezés akár akadálya is lehet a haladásnak. A mostani felfogás szerint lentről felfelé kell tervezni. Vagyis jobban, okosabban és gyorsabban reagálni a lakossági igényekre. Az okos város attól okos város, hogy mindenekelőtt élhető a lakói számára.

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

A húskirály fia Kecskeméten vásárol szántóföldeket

Marcello Pini, az olasz húsipari nagyvállalkozó Piero Pini fia szántókat vásárolt Kecskemét külterületén összesen 175 millió forintért. Édesapjához hasonlóan...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...