Semjén Zsolt éjjel nyújtotta be azt a salátatörvény-tervezetet (vagyis egy tervezetbe beledobálva különböző jogszabályi módosítások), amelynek értelmében módosítanák a katasztrófavédlemi törvényt. Éppen azt a részt, amelyről mi is írtunk már. Arról a passzusról van szó, amely veszélyhelyzet idején egyértelműen a polgármesterek kezébe adja a hatalmat. Átruházva rájuk a testület feladatait és hatásköreit.
Ennek ellenére Szemereyné Pataki Klaudia összehívta a legutóbbi közgyűlést és bizottságokat. Már akkor, amikor érvényben volt az országos veszélyhelyzet. A mostani módosítás szerint csorbulna a településvezetők önállósága. Ez kerülhet bele ugyanis a törvénybe:
A polgármester, a főpolgármester, illetve a megyei közgyűlés elnöke (4) bekezdés szerinti döntéséhez szükséges a megyei, fővárosi védelmi bizottság előzetes jóváhagyása. A megyei, fővárosi védelmi bizottság az előzetes jóváhagyás tekintetében a döntési javaslat beérkezését követő 5 napon belül köteles dönteni, amely határidő jogvesztőnek minősül.
„Magyarán, amennyiben a kormány által elrendelt – és bármeddig fenntartható – veszélyhelyzetben a parlament elfogadja Semjén javaslatát, a polgármesterek
A JÖVŐBEN – AMÍG A VESZÉLYHELYZET FENNÁLL – GYAKORLATILAG SEMMI OLYANRÓL NEM DÖNTHETNÉNEK ÖNÁLLÓAN, AMIHEZ KÉPVISELŐTESTÜLETI DÖNTÉS KELLENE.” – írja az Index.hu
Szabályellenes volt a legutóbbi kecskeméti közgyűlés összehívása?
Az Önkormányzati Hírlevél 2020. 6. számában Pogácsás Tibor önkormányzati államtitkár és dr. György István területi közigazgatásért felelős államtitkár a polgármesterek és jegyzők számára küldött tájékoztatóban egyértelművé tették, hogy mi a teendő a még hatályban lévő katasztrófavédelmi törvény fentebb is hivatkozott részével. Ezt írja a hírlevél:
…a katasztrófavédelmi törvény 46. § (4) bekezdése egyértelműen rendelkezik arról, hogy veszélyhelyzetben a települési önkormányzat képviselő-testületének (fővárosi, megyei közgyűlésnek) feladat- és hatáskörét a polgármester (főpolgármester, megyei közgyűlés elnöke) gyakorolja az ott megjelölt kivétellel. Mindezek alapján sem a képviselő-testület, sem a bizottságok ülésének az Mötv. szerinti összehívására nincs lehetőség, a képviselő-testület valamennyi hatáskörét a polgármester gyakorolja, a képviselő-testületnek veszélyhelyzetben nincs döntési jogköre.
Mivel Kecskeméten mégis ülésezett a testület, a hírlevél következő magyarázata szerint:
…ezen esetekben nem indokolt automatikusan e döntéseket hatályon kívül helyezni, hanem érvényességükhöz a polgármester megerősítő döntése szükséges.
A legutóbbi közgyűlésen a polgármester azzal indokolta a grémium összehívását, hogy a jegyzővel úgy értelmezték a helyzetet, hogy még nincs akadálya az ülésezésnek, de eljöhet ez az idő is.
Tehát Kecskemét esetében akkor érvényesek a legutóbbi közgyűlésen hozott döntések, ha minden napirendet a polgármester saját döntésével megerősített. Levélben érdeklődtünk erről a városházán, de még nem kaptunk választ.