Orbán Viktor miniszterelnök 2016-ban nagyon sok pénzt és fejlesztést ígért Kecskemét városának. A kormányfő akkor elmondta, hogy megegyezés született arról, hogy a kecskeméti reptéren épül egy polgári célokat szolgáló kifutópálya, továbbá az ipartelepek folyamatos áramszolgáltatásának biztosítása érdekében fejlesztik a hálózatot.
A kormány és a kecskeméti önkormányzat megállapodott a város körüli körgyűrű teljes megépítéséről és az 52-es bekötőút négysávossá bővítéséről, emellett létrejöhet egy egyetemi ipari kutatóközpont is. Felújítják továbbá a vasúti főpályaudvart, és tervben van a kecskeméti elővárosi vasútrendszer kialakításán túl a Kodály Intézet fejlesztése és a kecskeméti Városháza felújítása.
A Városháza folyamatban van és a 445-ös elkészült. Kérdéses a vasútállomás és az 52-es bekötőút négysávossá bővítésé. Táblázatban is mutatjuk
A K-Blog tette közzé azt a részletes kimutatást, amiben nyomon követhető, hogy a Modern Városok Programban ígért orbáni fejlesztések miként válnak valósággá.
A Modern Városok Program 2015. március 25-én indult Sopronban és 2017. május 26-án zárult Hódmezővásárhelyen. Ez az időszak a miniszterelnök országjáró turnéját jelentette, melynek során a polgármesterekkel találkozva fejlesztési kosarakban állapodott meg a megyei jogú városokkal. 23 megyei jogú várossal mintegy 270 beruházás végrehajtásában állapodtak meg, ami legalább 4000 milliárd forintba kerül majd. Érdemes látni, hogy a közút- és vasútfejlesztések több, mint 2000 milliárd forintot tesznek ki, ezek mellett városi infrastruktúra-, sport-, kulturális és egyéb fejlesztések indulnak, melyeket a városok maguk valósítanak meg uniós és költségvetési támogatásokból.
2018-ig Kósa Lajos kormánybiztos felelt a program megvalósításáért, akit Gyopáros Alpár váltott. Gyopárosnak címzett adatigénylésre 2016 óta a legrészletesebb választ kapta a K-Blog, amiben városonként részletezik a fejlesztések jelenállását.
A kormánybiztosi beszámoló alapján Kecskeméten a következő projektek valósultak meg
Kecskemét | Kecskemét Fejlődéséért Alap létrehozása | Megvalósult |
Kecskemét | Villamosenergia-ellátás fejlesztése | |
Kecskemét | 445. számú Kecskemét északi elkerülő út továbbvezetése (M5 és 5. sz. főút között) | Megvalósult |
Kecskemét | 52. számú főút, M5-ös autópálya és Kecskemét, Nagykörút közötti szakasz négysávossá történő kapacitásbővítésének előkészítése | |
Kecskemét | Kecskemét vasútállomás intermodális átszállókapcsolatainak fejlesztése és P+R parkolók kialakítása | |
Kecskemét | Munkacsoport keretében vizsgálja meg a Kecskemét és a környező települések közötti vasúti összeköttetés, az elővárosi vasúti közlekedés fejlesztési lehetőségeit | Részben megvalósult |
Kecskemét | Kecskeméti állami repülések céljára szolgáló repülőtér közös felhasználású (katonai-polgári) fejlesztése |
|
Kecskemét | Kecskemét Déli Iparterületen elhelyezkedő Barényi Béla út, valamint a Szent László körút fejlesztése | Részben megvalósult |
Kecskemét | Egyetemi ipari kutatóközpont kialakítása | |
Kecskemét | Kodály Zoltán Nemzetközi Képzési és Módszertani Központ létrehozása | Részben megvalósult |
Kecskemét | Kecskeméti Városháza felújítása | |
Kecskemét | Kada Elek Közgazdasági Szakgimnázium fejlesztése |
A kormánybiztosi tájékoztatót a következőkkel kell árnyalni.
A Városháza felújítása folyamatban van, amit 2019-ben még meg is toldottak plusz 1,5 milliárd forinttal.
A vasútállomásnál, ha nem is a program keretében, de a MÁV által kialakított parkolóhelyekkel valamelyest enyhült az állandó tumultus. Hogy pontosan mi lesz a vasútállomással azt nem könnyű kibogozni, ha figyelembe vesszük az elmúlt években állandóan változó nekirugaszkodásokat. Terveztek ide már 3,2 milliárd forintért intermodális pályaudvart, amiből végül nem valósult meg semmi sem. Orbán Viktor 2016-os kecskeméti Modern Városok Program turnéján egy új, de másik csomópontról beszélt, amire a NIF Zrt. 2019-ben nyílt közbeszerzési eljárást indított. 2022-ig kellene megépülnie az új vasútállomásnak.
A Miniszterelnökségtől kapott projektlista (szkennelt)
A Miniszterelnökségtől kapott projektlista (géppel olvasható)
A Modern Városok Program előrehaladása a harmadánál jár országosan
270 jóváhagyott projektelem: 31 megvalósult (11%), 56 részlegesen megvalósult (21%), 183 még nem valósult meg (68%). Röviden így summázható a Modern Városok Program előrehaladása.