Lefokozás? Intermodális pályaudvarból intermodális csomópont lett

0
Google Map
Hirdetés

Ahogy mi is hoztuk a hírt, ismét rajthoz áll Kecskeméten az intermodális projekt, miután megvannak az új csomópont tervezői, amely cégek nettó 488 millió forintért tervezhetik meg az intermodális csomópontot.

Intermodális pályaudvarból csomópont lett

A legelső elképzelések még valóban intermodális pályaudvarról szóltak. A 2010-es közbeszerzés így fogalmazott: “Kecskemét város intermodális pályaudvar és kapcsolódó közösségi közlekedési fejlesztések”. Ezen a címen írták ki a pályázatot. Ebből a projektből végül nem lett semmi. Ezzel kapcsolatban korábbi cikkünket idézzük.

Első körben nyert a város 625 millió forintot megvalósíthatósági tanulmányra. A második körben tervezésre és engedélyezésre csaknem 1 milliárd 453 millió forintot. Miután 2012-ben nemzetgazdaságilag kiemelt projekt lett, két alkalommal is jelentősen megemelték a második körben, tehát a tervezésre és előkészítésre elnyert támogatást. Először 250 millióval, majd csaknem 382 millióval. Így tervezésre és engedélyezésre több, mint 2 milliárd forintot nyert Kecskemét. Ha hozzávesszük a megvalósíthatósági tanulmány költségét, akkor 2,7 milliárd forint, amit a város kapott. 

Hirdetés

3,2 milliárdnál tartunk, de kapavágás még nem történt

Szóval ebből nem lett semmi. Már a 2014-es Magyar Közlönyben sem szerepelt a nagyberuházásokat felsoroló listában. Majd 2016-ban, amikor Orbán Viktor Kecskemétre érkezett ígérni jó sokat, akkor ebből is kimaradt az intermodális pályaudvar. A főpályaudvar rendbetételéről esett csupán szó.

Majd 2019-ben a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kiírt egy közbeszerzést “Kecskemét Megyei Jogú Város intermodális csomópont fejlesztése projekt kapcsán előkészítési és tervezési feladatok ellátásra” címmel. Ez tehát már nem intermodális pályaudvarról szól, hanem intermodális csomópontról. Feltételezzük, hogy van különbség a két szóhasználat között, ha már egyszer így, másodjára meg amúgy említik.

Korábban a városháza sajtósa is elismerte, hogy “amire a MÁV-nak műszakilag szüksége van, abból minden ( megépül – a szerk. ). Maga az épület nem lesz ugyan olyan grandiózus, de legalább megfizethető lesz a MÁV számára a fenntartása.”

Szóval nem lesz olyan grandiózus. Az ide tervezett bevásárlóközpont sem épül meg.

Szóval most ott tartunk, hogy van egy 2.0 változat, aminek a megtervezésére újabb csaknem félmilliárd elmegy, és ha hozzátesszük az 1.0 verziót, akkor már 3.2 milliárd forintnál járunk, de semmilyen intermodális fejlesztés még nem történt. Ráadásul amennyiben az első elképzelésből semmit nem tudnak felhasználni, akkor az a 2,7 milliárd forint kidobott pénz volt.

De nézzük, mi a legújabb elképzelés. Hogy jobban átlátható legyen, itt egy felülnézeti látványrajz.

Megszűnik a Széchenyi téri buszmegálló

A pályázati anyagból idézünk.

“A Széchenyi téri buszállomás megszüntetésre kerül, a Noszlopy Gáspár parkban található helyi és helyközi buszpályaudvarának elbontását kell megtervezni, így azt új helyszínen a vasútállomás épületéhez közelebb kell kialakítani. Emellett egy új kiegészítő utasforgalmi épületet is meg kell tervezni. A buszpályaudvari részen a gyalogos-kerékpáros felüljáróhoz kapcsolódó, kb. 200 m2 utasváró létesítményen túl, a peronokon még több, kisebb méretű (összesen mintegy 100 m2-es) „üvegdoboz” fedett-zárt várakozókat kell megtervezni. A buszok tárolásához 21 db helyközi és 16 db helyi járatot kiszolgáló, hátramenet nélkül használható fűrészfog jellegű megállóhelyek kialakítását kell tervezni. A rövidtávú busztároló a meglévő helyszínen felújításra tervezett. A rövidtávú busztárolóhoz kis alapterületű (20-30 m2-es) sofőrpihenő épület/helyiséget kell tervezni.”
Ami a parkolást illeti:

“A buszpályaudvartól délre, 200 db férőhelyes új P+R parkolót kell tervezni a körúthoz közelebb, így a két irányú feltáró út a parkoló déli részén történő elvezetését is meg kell tervezni közel 80 m hosszban, a Nagykőrösi út tengelyében. A feltáró út szintbeni kapcsolata a Bethlen körúttal a meglévő Nagykörősi úti csomópont fejlesztésével valósulna meg, amely szintén a tervezési feladat része. Továbbá 25 férőhelyes üzemi parkoló, valamint 3 db K+R és 3 db taxi parkoló, valamint a kerékpárosok kiszolgálása érdekében 200 férőhelyes B+R parkolókapacitást szükséges megtervezni.”

Az útépítésekről:

“A felvételi épület előtt a Kodály Zoltán téri 2×1 sávos út felújítását kell tervezni a Rákóczi úti csomópontig új járdafelületek kiépítésével, továbbá a Kodály Zoltán téri út – Rákóczi út szintbeni csomópontjának átépítését kell megtervezni.”

Ezt írják a felüljáróról:

“A projekt keretében tervezendő, mintegy 150 méter hosszú vasút feletti kerékpáros és gyalogos közúti felüljáró a Hunyadiváros városrész gyalogos és kerékpáros kapcsolatát biztosítja majd…A vágányok felett legalább 85 méter méter hosszú felüljárót a vasúti vágány mező érintése nélkül, azok felett rátámasztás nélküli műtárgyszerkezetként szükséges megtervezni. A javasolt keresztmetszeti szélessége 7,0 méter, a műtárgy elején és végén további mintegy 65 méter hosszúságban a forgalom akadálymentes rámpával történő levezetést kell tervezni a terepszintre, térvilágítás és kamerarendszer kiépítésével.”

A felvételi épületről (vonat pályaudvar):

“Az átalakításhoz kapcsolódóan az épület külső tömeg megjelenését és fő szerkezeti rendszerét megtartva, a funkciók racionalizálásával egy új több funkciós közlekedési felvételi épületet kell megtervezni. A tervezés során az előzetes tanulmányok alapján a földszinten és az emeleti szinten összesen mintegy 2 050 m2 területen kell a funkciókat megtervezni. A tervezett épület műszaki átalakításánál a külső homlokzati felújítását, homlokzat részleges hőszigetelését és nyílászárók és a tető héjazat cseréjét szükséges megtervezni. A belső részeken az utólagos hozzáépítések bontásával és néhol új átjáró részek kialakításával, teljes körű, az épület gépészeti és villamossági rendszerét is magába foglaló műszaki felújítást kell tervezni. Az utasfelvételi épületen belül 180 m2-en a Posta, illetve másik 150-200 m2-en helyi és helyközi buszközlekedési üzemi funkciók elhelyezését is meg kell tervezni.”

A posta épületét minden bizonnyal el kell bontani a felüljáró ideális elhelyezése miatt, de egy másik mondatban azt írja a közbeszerzés, hogy meg kell vizsgálni egy bontás nélküli megvalósítást. Valamint az is kiderül az anyagból, hogy az intermodális csomópont teljes területén audio és vizuális utastájékoztatást is kiépítenek.

Egy érdekesség

Nem állítunk ezzel semmit, csupán két érdekes tényre hívjuk fel a figyelmet, ami az elmúlt bő két hétben történt. 2019 legvégén jött a hír, hogy az állami tulajdonú Volánbusszal nem tudott megállapodni az Inter Tan-Ker Zrt. (az új buszos cég) a Noszlopy parki buszpályaudvar használatáról, ezért ideiglenes megállókat alakítottak ki máshol. Most pedig itt a hír, hogy az állami tulajdonú NIF által kiírt közbeszerzésnek megvannak a nyertesei, amelyek megtervezhetik a Noszlopy parki buszpályaudvar bontását és újraépítését.

 

Vannak ügyek, amelyek csak akkor lesznek köztudottak, ha mi megírjuk ezeket.
Kérjük, támogassa munkánkat! A szabad sajtót.


1000 Ft5000 Ft10000 Ft


500 Ft1000 Ft3000 Ft