Egy lezárt utca miatt feszült a hangulat a környező utcákban Katonatelepen

0

2014 őszén avatták fel a katonatelepi Hortenzia utca szilárd burkolatát (önkormányzati választás előtt pár héttel). Az akkori sajtóbeszámoló szerint ott volt Szemereyné Pataki Klaudia, Zombor Gábor akkori egészségügyi államtitkár és Falu György, a városrész akkori fideszes képviselőjelöltje. Valamint azt is megtudhattuk, hogy a kórház egykori szóvivője, a Városi Szociális Közalapítvány elnöke, Horváth Attiláné és férje -mint Hortenzia utcai lakosok- őzpörköltet főztek a nagy eseményre.

Elmúlt pár év, és az itteni utcák végében (beleértve a Hortenzia utcát is) új házak építése kezdődött el, így a forgalom értelemszerűen megnőtt ezekben az utcákban. Mivel munkagépek is használták ezeket, minden utcába súlykorlátozó táblákat tettek ki.

A Hortenzia utcát – és csak azt – azonban fizikailag is lezárták.

Ehhez a városüzemeltetési bizottság adott engedélyt tavaly nyáron, tehát még a múlt ciklusban.

Falu György akkori önkormányzati képviselő vitte a bizottság elé utcabeliek kérelmét. A jegyzőkönyv szerinti indok az volt, hogy az utca vége leszűkül. Valamint egyik fele magasabban van, mint a másik. Sipos László bizottsági alelnök azt mondta, hogy nem alkalmas az utca az átmenő forgalomra. Az már nincs benne a dokumentumban, hogy az úttest közepén pár fát is hagytak, amely egy szigetet alkot, így aszfaltozták körbe és ez is elveszi a helyet az útból. Ha meg is hagyják a fákat, a fenti képen látszik, hogy még úgy is nyertek volna legalább egy métert, és így az út szélessége a legvégén megközelítette volna a 4 métert. Így csupán kb. 2,5 méter széles. Szándék, tervezés és egy kis földmunka kellett volna hozzá. Szembejövő forgalomra figyelmeztető táblával még a mostani szélességben is használható lenne.

Király József, aki már akkor is a bizottság elnöke volt, megjegyezte az ülésen, és most a KecsUP-nak is megerősítette, hogy alapvetően nem támogatja az útlezárásokat, mivel az utcák a város érrendszere. A lezárások nagyobb problémákat okozhatnak a környék közlekedésében – érvelt az ellenzéki politikus. Ugyan megszavazta a Hortenzia utca lezárását (mint minden tag), de csak úgy, ha az nem végleges. Ezt az utcát jelöltük pirossal.

Google Map

Így lett lezárva fizikai elemekkel az utca vége, ami azt eredményezte, hogy aki addig itt közelítette meg épülő vagy már elkészült házát, az valamelyik szomszédos utcában teszi ezt. A fenti térképen jól látható, hogy öt utca megy neki az épülő házaknak. Ebből a Hortenzia mellett a Borbolya utca kapott még aszfaltot, a többi földes utca. Viszont a Borbolya vége utáni kanyar sem túl széles, így ránézésre nem igazán az a tipikus kétirányú út. Itt azonban nincs lezárás.

A Borbolya utca vége

Falu Györgyöt is megkerestük. Ő leírta nekünk, hogy az utca végén lakó két háztulajdonos kezdeményezte a Hortenzia utca lezárását, és ezt az igényt vitte be a bizottság elé. Mint fogalmazott, amikor ezek az utcák kialakultak, nem merült fel, hogy ezeken az utcákon valamikor átjáró forgalom lehet. Ezt Kohajda László mandátuma alatt tette lehetővé egy változás, amikor is az ottani szántót belterületbe vonta az önkormányzat, és ott házak kezdtek el épülni később.

A többi utcára terelődött a forgalom – az ott lakók úgy érzik, nem egyenlőek a Hortenzia utca bizonyos lakóival

Így pedig ezeken az utcákon átmenő forgalom jelentkezett, amiből ugye kivették a Hortenziát, ami azt eredményezte, hogy a másik négy utcát (Borbolya, Orchidea, Kökörcsin, Magnólia) kezdték el használni, vagyis ezeken az utcákon most emiatt valamivel nagyobb az átjárás. Emiatt viszont egyre dühösebbek az ott lakók, és úgy érzik, valamiért ők különbek, mint a Hortenzia utcában lakók. De legalábbis annál a két tulajdonosnál másabbak, akik kezdeményezésére lezárták az utcát. Ezért azt tervezik, hogy kérni fogják, hogy közérdekre való hivatkozással nyissák meg újra a Hortenzia utcát, vagy ha ez nem lehetséges, akkor zárják le az ő utcáikat is az egyenlőség elve alapján. Elvégre a nagykőrösi útról is meg lehet közelíteni az épülő házakat.

Falu György erre azt mondja, hogy ezzel elkéstek a környező utcák lakói, mivel már akkor lehetett sejteni az átmenő forgalmat, amikor megváltoztatták a szántóföld besorolását és tudni lehetett, hogy ott telkeket mérnek ki. Ha pedig az ott építkezőknek problémás, hogy kevesebb utcán juthatnak (amelyek közül több a földes út) a házaikhoz, akkor annyit tud erre reagálni, hogy amikor a telket nézték, láthatták, milyenek itt az utcakialakítások. Ehhez mi tesszük hozzá, hogy többen is megvehették a telket tavaly nyár előtt, amikor is nem volt még lezárva a Hortenzia utca, és nem kizárt, hogy sokuk úgy vélte, azon jól megközelíthető majd a porta. Valamit nem mehetünk el amelett, hogy Kohajda László képviselői mandátumának lejárása előtt három héttel adták át a Hortenzia utca aszfaltrétegét. Így, ha csak nem ebben az utolsó három hétben született döntés a szántó belterületbe vonásáról, akkor már az aszfaltozáskor is lehetett tudni, hogy a belterületbe vonás építkezést és átmenő forgalmat fog generálni. Viszont ebben az esetben a 2014 őszén elvégzett aszfaltozásnál ezt miért nem vették figyelmbe és alakították ki úgy az út végét, hogy azt használni is lehessen?

De meddig tart az ideiglenes lezárás?

Falu György még katonatelepi képviselőként tavaly a bizottsági ülésen azt mondta, hogy a lakosság egyetért azzal, hogy ha a “város itt ki tud alakítani egy olyan utcavégződést, amely műszaki szempontból megfelelő, és az ottani épületek statikai szempontjait is figyelembe veszi és amennyiben sikerül itt egy olyan csomópontot kialakítani, amely már alkalmas a kétirányú közlekedésre (a fotó alapján a le nem zárt Borbolya utca sem tűnik olyan szélesnek, hogy az elbírjon kétirányú közlekedést – szerk.), akkor nyissák meg az utcát.”

Falu: Ha rajtam múlik, közpénzből nem fog itt csomópont épülni

Király József egyébként azt javasolja a lakóknak, hogy kezdeményezzék akár a polgármesternél, hogy mihamarabb olyan csomópont alakuljon ki, hogy minden utcából megfelelően lehessen ráhajtani az új területre. Ezzel kapcsolatban Falu György alpolgármester azt írta, hogy ha rajta múlik, ennek megépítését közpénzből nem fogják finanszírozni. Tehát könnyen elképzelhető, hogy még hosszú évekig tart az ideiglenes lezárás.