Site icon KecsUP – a kecskeméti régió kezdőoldala

Kellemetlen vizsgálati eredményt közölt az ÁSZ a Neumann egyetemről

Finta Zita/ forrás: Neumann János Egyetem honlapja

A kancellári rendszert 2014-ben vezették be a magyar felsőoktatásban. Azzal a céllal, hogy az intézmények professzionálisabban működjenek. Az akkori jogszabályok szerint:

„Állami felsőoktatási intézményben az intézmény működtetését a kancellár végzi. A kancellár felel a felsőoktatási intézmény gazdasági, pénzügyi, kontrolling, belső ellenőrzési, számviteli, munkaügyi, jogi, igazgatási, informatikai tevékenységéért, az intézmény vagyongazdálkodásáért…”

Vagyis lényegében a rektorok tehermentesítésére szánták a kancellárokat, ráadásul úgy, hogy a bevezetett rendszer előnyére váljon a felsőoktatási intézményeknek.

Az ÁSZ szerint Kecskeméten a kancellári rendszer nem biztosította a nemzeti vagyon védelmét

Lényegében a fenti megállapítás a lényege annak a vizsgálatnak, amelyet több modellváltó egyetem tekintetében elvégzett az Állami Számvevőszék.

Össztársadalmi érdek, hogy ezek az intézmények szabályosan működjenek, maradéktalanul betartsák a gazdálkodásukat meghatározó előírásokat, szabályszerűen használják fel a rájuk bízott közpénzt, és példát mutassanak az általuk oktatott hallgatóknak is.

Így kezdi a vizsgálatról megírt rövid beszámolót az ÁSZ, tehát azzal indokolta az ellenőrzést, hogy teljesültek-e a fenti szempontok. Egészen pontosan így szól ez a rész:

Az ellenőrzés célja annak megállapítása volt, hogy a központi költségvetési szerv a fenntartóváltás előtt – a 2017-2019. közötti időszakban, valamint 2020-ban az intézmény fenntartóváltásának napjáig – a jó gazda gondosságával, az Alaptörvény előírásainak megfelelően – biztosította-e a nemzeti vagyon értékének megőrzését, védelmét és szabályszerű kezelését, illetve kimutatását.

A válaszok pedig szintén az Állami Számvevőszék jelentéséből:

Majd jön a velős összefoglaló:

„a Neumann János Egyetemen a kancellári rendszer bevezetése sem biztosította a nemzeti vagyon védelmét. A nemzeti vagyon védelme érdekében indokolt volt a tulajdonosi joggyakorlás kereteinek megerősítése.”

A végére tehát, ha úgy tetszik, kibújt a szög a zsákból. A vizsgálat és annak eredménye tehát nem pusztán a kancellári rendszer földbe döngölését, esetleg az állami fenntartású egyetemek lehúzását szolgálja. Bár kiolvasható belőle ez (vagyis, hogy a bevezetett rendszer nem vált be), de sokkal inkább az a lényege, hogy az eredménnyel megindokolja a modellváltást az Állami Számvevőszék. Hiszen a többi vizsgált egyetem esetében is (még az állami fenntartás időszakában) egy sor hiányosságot talált. Ki is mondja kerek perec az ÁSZ, hogy indokolt volt a modellváltás. A vizsgálatot tálaló cikkének címében.

Finta Zita időszaka volt ez

A vizsgált 2017-2019-es időszakban Finta Zita volt az egyetem kancellárja, aki a városházáról érkezett az egyetem kancellári székébe. Nyolc éven keresztül (2007-2015) a gazdálkodási osztályt vezette. Bár 2020. szeptemberében járt volna le a kinevezése, idő előtt lemondott a posztról, még 2019 végén. Akkor azt írtuk, hogy furcsa a lemondás, hiszen előtte arról cikkeztünk, hogy a korábbi megbízásának lejárásakor megmozgatott mindent, hogy újra kancellár lehessen. Ez meg is történt végül, a miniszterelnök határozatával 2019. október 1-jétől újra kinevezték. Ezt a ciklust nem töltötte tehát ki. Újabb kinevezése után néhány hónappal lemondott. Finta Zita szakmai önéletrajza szerint jelenleg a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Campusának főigazgatója.

Vajon lesz-e felelősségre vonás?

Kérdés, hogy lesz-e következménye az ÁSZ vizsgálatának, vagy beérik annyival, hogy ez által is igazoltnak tekinthető a modellváltás szükségessége. A vizsgálat szerint Finta Zita kancellársága idején nem volt biztosított a nemzeti vagyon védelme. Miközben a feladatait körülíró jogszabály szerint a kancellár felel az intézmény vagyongazdálkodásáért.

 

Exit mobile version