A világ egyik legnagyobb autóipari beszállító cége a Continental, amelynek Makón gumigyára van, már több mint száz dolgozóját rúgta ki, többségében pont azokat, akik részt vettek a korábbi sztrájkokban. A szakszervezet szerint tudatosan félemlítik meg a munkavállalókat és erre a rabszolgatörvény adja meg a lehetőséget a munkaadónak, írja az szegedi önkormányzathoz tartozó Szeged.hu.
A makói gumigyárban már egy ideje vita van a dolgozókat képviselő egyik szakszervezet, a Magyar Gumiipari Szakszervezet (MGSZ) és a gyár vezetése között, ami miatt iden többször tartottak rövidebb és hosszabb sztrájkot.
A sztrájkok azért kezdődtek tavasszal, mert a Continental felmondta a kollektív szerződéseket, az abban foglalt vállalások közül kimazsolázott párat, és egy új szerződést tolt a szakszervezetek elé, bármiféle egyeztetés vagy tárgyalás nélkül – foglalja össze a 444.hu. Ezekkel főleg a régebb óta ott dolgozók kedvezményeit vették volna el. Az egyik szakszervezet (MGSZ) szerint minden azért történhetett, mert nem akartak hozzájárulni a járvány első hulláma alatt ahhoz, hogy a vállalat a munkaidőkeretet átírva előrehozza a 2021-es szabadságokat is, mert így nem kellett volna kifizetni a munkásokat, akik a termelés leállása miatt nem tudnak dolgozni.
A csoportvezetők már a sztrájk előtt elkezdték fenyegeti a dolgozókat, hogy miattuk megy majd tönkre a gyár, több munkásnak pedig nem fogadták el a sztrájkban való részvételét bejelentő papírját és visszazavarták őket dolgozni. A harmadik napon a Continental megállapodott a sztrájkolókkal, hogy az év végéig visszaállítják a felmondott kollektív szerződést, és tárgyalnak az új megalkotásáról.
Három hete csendrendelet uralkodik
A szegedi lapnak arról is beszámoltak, hogy három hete például csendrendelet uralkodik, vagyis csak felettesi engedéllyel beszélhetnek egymással a dolgozók. A dolgozók a portálnak azt mondták, hogy jövő héten újabb kirúgásokra lehet számítani.
Kormányzati kettős kommunikáció
Az Orbán-kormány kettős kommunikációt folytatott az ügyben, ugyanis elmondták a sztrájkok idején, a dolgozók megbecsülést érdemelnek, a cég pedig, amely korábban jelentős támogatást kapott a kormánytól, igyekezzen minél hamarabb megegyezni a munkásokkal. A Continentallal valóban bőkező volt a kormány, az elmúlt években több mint 9 milliárd forint támogatást kaptak.
Korábbi cikkünk a témában:
24 órás sztrájk a rossz munkakörülmények miatt a makói gumigyárban