Első napjukon 10-12 percet késtek a kecskeméti “iskolabuszok”, a Kodály Iskolába járó diákoknak ugyancsak igyekezniük kellett, hogy időben beérjenek a suliba.
Már augusztus 24-én – a kecskeméti médiában elsőként – beszámoltunk arról, hogy az Izsáki út felújítása és a Dózsa György úti korlátozások miatt a Kecskeméti Közlekedési Központ (KeKo) Kft. közvetlen buszjáratokat tervez indítani reggelenként, hogy a diákok könnyebben eljussanak a Kodály Iskolába. Úgy tudjuk, a járatok indításának több feltétele is volt, így az, hogy a “szülők részéről megfelelő igény” legyen, ami érthető, hiszen nem érné meg a buszokat elindítani, ha nincsenek jól kihasználva. Szülőktől úgy értesültünk, az is feltétel volt, hogy a buszokon kísérőként legyenek szülők vagy pedagógusok is.
Az “iskolabuszok” végül nem a tanév kezdetétől, hanem szeptember 12-től, hétfőtől járnak. Persze nem úgy kell őket elképzelni, mint az amerikai filmekben: teljesen úgy néznek ki, mint a többi helyi járat, és természetesen nemcsak diákok utazhatnak rajta. Igazából arról van szó, hogy Katonatelepről és a Ceglédi út térségéből az egyik reggeli 23-as járat a Széchenyi téren nem áll meg, hanem továbbmegy a Béke, majd a Kodály Iskoláig. Utóbbi mellett, az Ipoly utcában (a páros, pékség felőli oldalon) ideiglenes megállót alakítottak ki. A Vacsiközből érkező 169-essel is ez a helyzet, a városközpontból ugyancsak továbbmegy az említett két iskola felé. A máriavárosi vasútállomásról induló, a Széchenyivárost bejáró 350-es szintén módosított útvonalon jár. A Vásárhelyi Pál Általános Iskolánál pedig a 34 V-s járat áll meg, ez is célzottan az intézmény megközelítését szolgálja (a menetrendek itt tekinthetők meg: https://keko.hu/aktualis/
Hogyan küzdenek meg a buszjáratok a forgalommal?
Az első reggel megnéztük, hogyan küzdenek meg a buszjáratok a forgalommal a talán leginkább problémás részen, a Kodály Iskolánál, hiszen itt az Izsáki út megkezdett négysávúsítása alaposan megbonyolítja a közlekedést. A munkálatok ugyanis az intézmény melletti Dózsa György út-Ipoly utca-Botond utca kereszteződést is érintik, itt is korlátozások, sávlezárások vannak.
Nos, az Ipoly utcai ideiglenes megállóba 7:30-ra kellett volna megérkeznie a 169-es járatnak, de tíz percet késett. Mivel a Kodály Iskolában az első óra 7.45-kor kezdődik, ugyancsak szednie kellett a lábát a buszon érkező három diáknak, hogy becsöngetésre az osztályteremben lehessenek. A 23-as busz fél 8 helyett 7:42-re jött, ezen talán egy tanuló utazott. A 350-es járat ugyancsak 12 percet késett, és 7:56-ra volt az Ipoly utcában. Ha ezzel jött volna egy kodályos diák, akkor az első óra harmadáról biztosan lemarad. De erről a buszról nem is szállt le tanuló.
Persze nem csoda, hogy ennyit késnek a buszok, hiszen a reggeli csúcsforgalomban egyébként is nehéz a belvárosban közlekedni, ráadásul az útfelújítások miatt a keresztmetszetek is csökkennek. A Kodály Iskola közelében, a Küküllő utca-Ipoly utca-Kiskőrösi út kereszteződésénél pedig talán még nem mindenki szokta meg az új forgalmi rendet.
Az “iskolabuszok” egyébként délután is járnak, 4 és 5 óra között tudnak velük hazautazni a diákok.
A szándék mindenképpen dicséretes, bár a megvalósítás egyelőre felemás. Elképzelhető, hogy a reggeli járatok menetrendjénél szükség lesz módosításokra, hogy a diákok biztos időben beérjenek az iskolákba. Az Ipoly utcai megállónál látszik ideiglenes jellege: a járdával nincs közvetlen kapcsolata, így a gyerekek vagy pár métert azt úttest mellett sétálnak, vagy átmennek az előkerten.
A KeKo honlapján azt közölte, az iskolai járatokat soron kívüli menetrendi változásokkal vezették be, és “a módosítások próba jelleggel, 2022. október 28-ig kerülnek meghirdetésre”. Az említett buszok nem ingyenesek, ugyanúgy kecskeméti helyi buszjegy vagy bérlet kell ahhoz, hogy a diákok felszállhassanak (egy tanuló havi bérlet 2300 forint).
Előző cikkünk a témában: