Miután lekerült az ársapka az üzemanyagokról, Magyarországon jelenleg átlagosan 639 forintot kérnek a 95-ös benzinért és 701 forintot a gázolajért. Kecskeméten jellemzően néhány forinttal drágább ennél a tankolás. Csupán az egyik multi áruház kútja kerül kevesebbe, kb. 20 forinttal. Így kecskeméti viszonylatban kb. 30 forint spórolható meg literenként, ha itt tankolunk. De még ezzel az árral is a legdrágábbak lettünk a térségben. Minden szomszédunkban olcsóbban adják ezt a két üzemanyagot.
A holtankoljak.net kimutatása szerint a következő árak vannak átlagosan jelenleg a szomszéd országokban:
Megéri átjárni
Látható, hogy akik a szlovén határ mellett laknak, kb. 120-140 forintot takaríthatnak meg egy liter üzemanyagon. Egy 50 literes tankkal számolva ez több, mint 5000 forint. A Világgazdaság szerint be is indult az üzemanyagturizmus, igaz román példát hoznak. A lap különös figyelmet fordít a biharkeresztesi MOL és a határ túloldalán lévő, Borson található MOL kútra.
az ugyanahhoz a márkához tartozó román töltőállomás a benzinnél 150, a dízelnél 120 forinttal olcsóbb a magyarhoz képest.
Teszi a megállapítást a két MOL kút árainak összehasonlítása után. A VG szerint azonban a jelenség nem csupán a MOL-nál figyelhető meg. Ez a helyzet az OMW csoportnál is. Ott is olcsóbbak az üzemanyagok Romániában, legalábbis az érmihályfalvi kúton. A Világgazdaság úgy véli, hogy minden adott a magyar-román határon az üzemanyag-turizmus felpörgéséhez.
Miközben a magyarországi ársapka idején a romániai sofőrök tankoltak Magyarországon (amíg ezt nem tiltották be a külföldiek esetében), addig most az ársapka megszüntetése után a magyarországiak járnak Romániába. A 13 hónapon át életben lévő hazai 480 forintos üzemanyagár azért volt különösen hívogató a román autósoknak, mert akkor (2022 tavasza) éves bázison náluk 59 százalékkal nőtt a gázolaj ára, ami a legnagyobb arányú növekedés volt az Európai Unióban. A benzin esetében 39 százalékos volt a drágulás – írja a lap.
Miért ilyen drága most?
A Világgazdaság két pontban el is magyarázza, miért ilyen drága most nálunk az üzemanyag:
- az egyik, hogy ahogy kivezette a kormány a benzinársapkát, a kereskedők rögtön megduplázták az árrésüket,
- a másik pedig, hogy tetemes adóváltoztatások (jövedéki adó, Robin Hood-adó, kiskereskedelmi adó és EKR-adó) voltak az elmúlt másfél hónapban.
Az árrés emelése önmagában 60-70 forintos literenkénti drágulást okozott, amihez az adóváltozások becslések szerint 70-80 forintot tettek hozzá.