fbpx
11.2 C
Kecskemét
2024. március 29., péntek

FRISS HÍREK

5 éves lesz a KecsUP március 28-án! 5 éve nyújtunk tá­jé­ko­zó­dá­si pontot a hétköznapokban. Célunk nemcsak füg­get­len­nek lenni, de a leghitelesebb, legmegbízhatóbb és leg­ma­ga­sabb minőségű újságot készíteni a városban. Egy olyan szabad és gondosan szerkesztett platformot, amit minden város megirigyelne. Hogy felmérjük, jó úton járunk-e, időről időre a szakmai visszajelzések mellett olvasóink véleményének kikérését is fontosnak tartjuk. Legutóbb 2021-ben volt olvasói kérdőívünk, itt az idő újra konzultálni! Köszönjük!

Veszélyes üzem-e a kecskeméti akkumulátorbeszerelő-üzem?

- Advertisement -

A kecskeméti Mercedes-gyár akkumulátorbeszerelő-üzemmel bővül. Az autóipari óriás stratégiájának része a készen idehozott akkumulátorok helyben történő beszerelése az itt gyártott járművekbe. A Mercedes terve, hogy a gyáraiban az évtized végére tisztán elektromos autók guruljanak le a gyártósorairól.

Viszont attól, hogy nem dolgoznak fel vegyi anyagot Kecskeméten megvalósul-e olyan feltétel, ami alapján a katasztrófavédelmi szempont szerinti veszélyes üzemnek vagy létesítménynek minősül-e a gyár? Ahogy az sem mindegy, hogy melyik típusú környezetvédelmi engedélyezési eljárást kell lefolytatni? Vagy van-e visszafogadási kötelezettsége a kecskeméti Mercedes gyárnak az elhasznált akkumulátorokra?

Hogy az akkumulátorbeszerelő-üzemmel kapcsolatosan tisztábban lássunk megkerestük a Mercedes-Benz AG németországi stuttgarti központját és szakjogászokhoz is fordultunk a hatályos építési és környezetvédelmi engedélyezési eljárásokkal kapcsolatosan.

Átmeneti időszakban élünk

A szemünk előtt nagyot változott az energiaipar összetétele. Az atomenergia és a megújulók közti szakadék tovább nőtt, ahogy a belső égésű motorokra és fosszilis üzemanyagokra épülő és az elektromos meghajtású járművekkel tervező autóiparban is. És menjen bármelyik irányba is a járműgyártás, energiára szükség van, mégpedig abból sokra, ami viszont közvetlenül érinti a lakosság életét, az egyre zsúfoltabb városokat, a csökkenő termőföldeket, a védendő édesvízkészletet, a légszennyezést.

A kormány a magyar gazdaságpolitika irányát az autóiparban jelölte ki és főként német autógyártókra szeretnék építeni a nemzetgazdaságot. Az autógyártás már ma is a magyar feldolgozóipari termelés 25 százalékáért felel. Az elektromos autók elterjesztéséhez pedig elkerülhetetlen az akkumulátorgyártás, ami azonban környezetvédelemmel kapcsolatos vitákat váltott ki, mint az látható Győrben, Debrecenben, Gödön, de a kecskeméti közgyűlésben is hosszú vitát folytattak róla.

A Mercedes-Benz elektromos járművéhez kínál újragyártott akkumulátorokat

Hogyan kezeli a Mercedes-Benz az akkumulátorokat? Visszaveszik az elhasznált akkumulátorokat? Újrahasznosítják? Többek között ezeket a kérdéseket intéztük a Mercedes-Benz stuttgarti központjához, ahonnan napokon belül válaszoltak.

A Mercedes-Benz levelében kifejti, hogy holisztikusan közelíti meg az akkumulátorok életciklusát, ami az újrafelhasználás, az újragyártás és az újrahasznosítás hármasát jelenti, mindez pedig a körforgásos gazdaság előmozdítását szolgálja. A Mercedes-Benz ezért a jövőben az akkumulátorok életszakaszát átláthatóan dokumentálja és hozzáférhetővé is teszi majd egy véglegesített akkumulátorútlevélben.

A Mercedes-Benz minden elektromos járműhöz kínál felújított akkumulátorokat a zárt anyagciklus gondolatának tiszteletben tartása és az erőforrások megtakarítása érdekében. Ahol lehetséges, a használt akkumulátorokat feldolgozzák, és olcsóbb alternatívaként kínálják fel utángyártott járművek pótalkatrészeiként” – írja az autógyártócég válaszlevelében, ami így folytatódik.

A járműben már nem használható akkumulátorok továbbra is használhatók egy 2. élettartamú tárolórendszerben. Helyhez kötött energiatároló építésével az autóból származó elektromos autók akkumulátorai a hálózatra kapcsolódnak. Az újragyártás, az újrafelhasználás vagy az újrahasznosítás mérlegelésekor ezek a rendszer által támogatott egyedi döntések. Ez lehetővé teszi számunkra, hogy feltérképezzük a lehető legjobb újrahasználatot és a lehető legnagyobb erőforrás-megtakarítást. Intelligens algoritmusok és gépi tanulás segít ezeknek a döntéseknek a folyamatos fejlesztésében.

Az MB Retailnél végzett diagnosztika után a használt akkumulátort egy szabványosított visszavételi folyamatnak adjuk át. Az akkumulátorokat központilag gyűjtik össze, diagnosztizálják és további felhasználásra küldik. Ezt a folyamatot a legtöbb országban végzik, és biztosítja az újrahasznosítható használt akkumulátorok magas arányát. Az akkumulátorok visszaküldéséhez az autóipari értékesítés utáni ágazatban már kialakult globális központi visszavételi logisztikai hálózatunkra támaszkodunk. Ezt a hálózatot továbbfejlesztettük az akkumulátorok szállításának speciális követelményeihez. Így biztosítjuk, hogy az akkumulátorokat kifejezetten a megfelelő telephelyeinkre, például a mannheimi akkumulátor-újrafeldolgozó központunkba vagy a Mercedes-Benz Energy Kamenzbe szállítsuk.”

Hasonló cikkünk:  Romantikázó kanalasgémeket kaptak lencsevégre a Kiskunsági Nemzeti Parkban

Arra a kérdésünkre, hogy köteles-e a gyár visszavenni majd az elhasznált akkumulátorokat, ezt felelte a Mercedes-Benz AG. „Ügyfeleinknek különböző visszaváltási lehetőségeket kínálunk, amelyekhez megfelelő maradványértékek is tartoznak. Az anyagciklus lezárására összpontosítunk azáltal, hogy a régi akkumulátorokból származó nyersanyagokat újrahasznosítjuk és új rendszerekbe vezetjük be.”

Veszélyes üzem épül Kecskeméten vagy sem?

Az, hogy veszélyes üzemnek minősül-e a kecskeméti Mercedes-gyár akkumulátorbeszerelő-üzeme, azt a katasztrófavédelemről szóló jogszabály (2011. évi CXXVIII. tv.) alapján kell megítélni. Itt meghatározzák a veszélyes anyag, a veszélyes anyagokkal foglalkozó létesítmény és a veszélyes anyagokkal foglalkozó üzem fogalmát.

Az ilyen üzemekre építési engedély csak a katasztrófavédelmi szerv engedélye alapján adható. Az üzemeltetőnek csatolni kell egy biztonsági jelentést, amiben különféle előírásokat kell bizonyítania, például, hogy rendelkezik a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos baleseteket megelőző politikával. A jelentésnek elegendő információt kell szolgáltatnia ahhoz, hogy a hatóság kiadja az engedélyt. Tehát az alkalmazandó technológiától és anyagoktól függ, hogy kell-e a katasztrófavédelmi szerv engedélye az építési engedélyezési eljáráshoz.

Az építési engedélyezési eljárás mellett futó másik eljárás a környezetvédelmi engedélyezési eljárás. Itt egy kormányrendelet (314/2005.) az irányadó, ez alapján döntik el, hogy milyen eljárásokat kell lefolytatnia a környezetvédelmi hatóságnak és milyen típusú engedély birtokában lehet csak az adott tevékenységet végezni. Általában azt lehet elmondani, hogy azoknál a tevékenységeknél, amelyek nagyobb hatást gyakorolnak a környezetre, azaz jelentős a környezethasználat, összetettebb az engedélyezési eljárás.

A kormányrendelet előírja azt is, hogy milyen esetekben kell előzetes vizsgálatot lefolytatni. A hatóság dönthet úgy is, hogy a tevékenység nem jár jelentős hatással és már az előzetes eljárás során kiadja az engedélyt. Ha a környezethasználat jelentős, akkor nincs mérlegelési jogkör.

A Kecskemétre tervezett akkumulátorbeszerelő-üzem kapcsán azt állítják, hogy a gyártási lépések során nem dolgoznak fel nyersanyagokat vagy vegyi anyagokat, és egy tokban összekapcsolt akkumulátorcellákból álló akkumulátormodulok végösszeszerelésére kerül majd sor.

Mivel az engedélyezési eljárásban be kell, hogy nyújtsa a Mercedes a tevékenységére, a termelésre vonatkozó dokumentációt, ott ki kell, hogy derüljön, hogy attól még, hogy nem dolgoznak fel vegyi anyagot, megvalósul-e olyan feltétel, ami alapján a katasztrófavédelmi szempont szerinti veszélyes üzemnek vagy létesítménynek minősül-e a gyár, illetve, melyik típusú környezetvédelmi engedélyezési eljárást kell lefolytatni.

Például attól, hogy a gyártási folyamat során nem dolgoznak fel veszélyes anyagot, csupán összeszerelést végeznek, az akkumulátorcellában benne vannak a veszélyes anyagok. Tehát a felhasználás, szállítás, tárolás megtörténhet, illetve veszélyes anyagok lehetnek jelen az üzemben, amely tény a katasztrófavédelemről szóló jogszabály alapján már megalapozhatja azt, hogy veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemnek minősüljön a gyár, ha például bizonyos küszöbértéket elér a mennyiség. Ugyanez vonatkozik a környezetvédelmi szempontokra is, tehát a benyújtott dokumentáció alapján tudja majd a hatóság megállapítani azt, hogy milyen eljárás lefolytatásának van helye.

Az eljárást nyomon fogjuk követni és arról tájékoztatjuk olvasóinkat.

- Advertisement -

5 éves lesz a KecsUP március 28-án! 5 éve nyújtunk tá­jé­ko­zó­dá­si pontot a hétköznapokban. Célunk nemcsak füg­get­len­nek lenni, de a leghitelesebb, legmegbízhatóbb és leg­ma­ga­sabb minőségű újságot készíteni a városban. Egy olyan szabad és gondosan szerkesztett platformot, amit minden város megirigyelne. Hogy felmérjük, jó úton járunk-e, időről időre a szakmai visszajelzések mellett olvasóink véleményének kikérését is fontosnak tartjuk. Legutóbb 2021-ben volt olvasói kérdőívünk, itt az idő újra konzultálni! Köszönjük!

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Bemutatták a Szövetség a Hírös Városért Egyesület polgármesterjelöltjét és az egyéni indulókat

Hivatalosan is bemutatta – egy választókerület kivételével, ahol még tárgyalások folynak – a Szövetség a Hírös Városért Egyesület a...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...