Az Izsáki út négysávosításának aktuális kérdéseiről tartott tájékoztató ülést a Városüzemeltetési és Fejlesztési Bizottság csütörtök délelőtt. A megbeszélésre a Bácsvíz Zrt., a Kecskemét Közlekedési Központ és a Kecskeméti Rendőrkapitányság képviselői mellett meghívták a beruházó Építési és Közlekedési Minisztérium vezető munkatársait is: Bogdán Béla főosztályvezető, illetve Bíró Judit kormánytisztviselő felé intézhettek kérdéseket a megjelentek.
A lezárással szinte egyenértékű forgalomelterelés okozta problémák bőven adtak kibeszélnivalót. Szó esett többek között a buszközlekedés nehézségeiről, a munkálatok intenzitásáról és ütemezéséről, a környező utcák forgalomterheléséről és az ott keletkező úthibák kijavításáról, és nem utolsósorban a kommunikációs gondokról, a beruházással kapcsolatos tájékoztatás hiányosságairól is.
Király József, a Városüzemeltetési és Fejlesztési Bizottság elnöke bevezetőjében elmondta, hogy a jobb összehangoltság tompíthatott volna a kialakult helyzeten, kisebb lenne az érintettek felháborodása is. Most azon kell dolgozni, hogy a jelentkező problémákat hatékonyan kezeljük, és hogy minél gyorsabban visszaadhassuk a forgalomnak ezt a fontos útvonalat.
Sokszor adminisztrációs és engedélyeztetési eljárások miatt áll le a munkavégzés
Két választókerületet is aktívan érint a négysávosítás. Dr. Siposné Bodrozsán Alexandra önkormányzati képviselő felvetette, hogy a beruházás volumenére tekintettel meg kellene fontolni a hétvégi munkavégzést. Sipos László bizottsági alelnök és önkormányzati képviselő pedig sérelmezte, hogy szemmel láthatóan nem haladnak megfelelő ütemben a munkálatok. Hozzátette, hogy számos vállalkozásnak és üzletnek a megközelíthetősége nehezült meg így is, a teljes lezárás pedig szinte ellehetetlenítette volna őket.
Bogdán Béla főosztályvezető elsősorban a közműkiváltások bonyolultságára hívta fel a figyelmet a válaszában. Egy autópálya-építéssel ellentétben itt rengeteg felszíni és felszín alatti kialakítást kell megtervezni, egyeztetni. Város lévén sűrű a közműbeépítettség, ráadásul nem csupán keresztezik ezek a nyomvonalat, hanem sok esetben párhuzamosan haladnak vele. Nem pontosak a közműtérképek, illetve a vízi- és távközlési közműveket a mostani négysávosítás során nem is a kivitelező, hanem a szolgáltatók maguk építik át, így még nehezebb a munkafolyamatokat szinkronizálni.
Ha azt látjuk valahol, hogy állnak a gépek, nincsenek a helyszínen munkások, általában az adminisztrációs és engedélyeztetési eljárások miatt kell felfüggeszteni a munkálatokat.
Bár eredetileg nem gondolkodtak teljes lezárásban, illetve ilyen komplex és hosszú forgalomelterelésben, éppen a munka felgyorsítása érdekében döntöttek emellett végül. Tény, hogy valóban nagyon rövid idő állt rendelkezésre ennek megtervezésére, a közútkezelői egyeztetésre, illetve a közösségi közlekedés szolgáltatójának és minden érintettnek a működés újragondolására. A közművek átépítésének bonyolultsága tette indokolttá ezt a változtatást, ezzel párhuzamosan pedig a kivitelezőt is felszólították, hogy növelje kapacitásait, és a hétvégi munkavégzést is tegye lehetővé.
Hiányos tájékoztatás
Sok félreértés származott a tájékoztatás hiányosságaiból is. Koskár István bizottsági tag szerint már sokkal korábban informálnia kellett volna a várost a beruházónak, pláne egy ennyire mélyreható forgalmi beavatkozás kapcsán. A jövőben mind a városházi döntéshozókat, mind a sajtón keresztül a lakosságot aktívabban kell tájékoztatni. Bulyovcsity Gabriella bizottsági tag pedig a térképes útmutatások hasznosságára hívta fel a figyelmet.
A minisztérium képviselői is megjegyezték, hogy a kommunikáció javítása és erősítése szükséges, ezen lesznek a továbbiakban. A kivitelezővel együtt igyekeznek majd nagyobb betekintést adni, hogy éppen milyen munkafolyamatok zajlanak, mi történik a beruházás kapcsán.
(Szintén a hiányos tájékoztatáshoz tartozik, hogy a KecsUP olvasóival és szerkesztőségével meglehetősen mostohán bánik az önkormányzat, és csak remélni tudjuk, hogy a jövőben ők is javítanának a velünk történő kommunikációjukon).
A megnövekedett forgalomterhelés károsodást okoz az elkerülő utak burkolatában
A bizottság tagjai közül többen is jelezték, hogy az Izsáki utat övező kisebb utcák forgalomterhelése most sokszorosa a megszokottnak, ezért az útburkolatok gyorsabban használódnak, idő előtt tönkremennek. Az első napokban még a tehergépjárművek is be-betévedtek, nem volt a táblázási rend mindenki számára egyértelmű. Kérdés, hogy a keletkezett útkárokat ki és miből javítja majd ki?
Bogdán Béla főosztályvezető elmondása szerint a terelésekre vonatkozó közútkezelői engedélyekkel a kivitelező rendelkezik. A teherautó-forgalmat az országos közúthálózatra irányították, és mostanra már szinte mindenki megszokta a megváltozott közlekedési rendet, nem jellemző a nagyobb járművek szabálysértése. A keletkezett károsodások kijavítását pedig a beruházás költségkeretén belül kell majd rendezni.
Körülményesebb buszozás
Az átalakított buszközlekedéssel kapcsolatban is felmerült néhány panasz, kellemetlenség. Király József bizottsági elnök felé több jelzés érkezett, hogy a Mercedes gyárhoz indított járatok nem érkeznek meg műszakkezdésre, akadnak késések. Válaszában Antal Zsoltné, a Kecskeméti Közlekedési Központ munkatársa igyekezett mindenkit megnyugtatni, hogy folyamatos a kapcsolattartás a gyárral, és ahol kell, korrekcióval élnek.
Bosszúsággal jár a megváltozott 1-es buszjárat használata is. Dr. Siposné Bodrozsán Alexandra képviselő jelezte, hogyha valaki a Petőfivárosból a Vasútállomásra szeretne eljutni, most három jegyet is váltania kell hozzá, illetve a változtatások azt eredményezik, hogy a választókörzetében lakók számára drasztikusan megnőtt a hazajutásra fordítandó idő.
Antal Zsoltné szerint jelen körülmények között nem tudják a korábbi módon közlekedtetni ezt a járatot, viszont felhívta a figyelmet a helyközi utasszállítást végző buszokra, elsősorban a ballószögi járatokra, amelyeket helyi bérlettel is igénybe lehet venni az érintett szakaszokon.
Iskolakezdésre korlátozásokkal ugyan, de visszakaphatjuk az Izsáki utat
4,7 milliárd forint a fejlesztés első ütemének, a Vízmű utcától a Petőfi Sándor utcáig terjedő négysávosításnak a keretösszege, amelyből csak a közműkiváltások 1,8 milliárdot tesznek ki. A teljes egészében állami beruházás célja, hogy az eljutási idő, és ebből következően a környezetterhelés is csökkenjen.
Bogdán Béla főosztályvezető összegzésében még azt is kiemelte, hogy miután egy másodrendű főút városi szakasza alakul át, a rengeteg ellátott funkció – dunántúli kapcsolat, tranzitforgalom, M5 bevezető, és ehhez hozzájön még a helyi közlekedés, illetve a szatellit települések forgalma és a tömegközlekedés – teszi igazán komplikálttá a megvalósítást.
Reményeik szerint augusztus 25-től 2×2 sávon elindulhat majd a közlekedés a városnak ezen a fontos ütőerén. Forgalomkorlátozások még utána is lesznek (főleg a csomópontokban és körforgalmak környékén), de bíznak benne, hogy az előttünk lévő nyári időszakra kitűzött feladatokat el tudják végezni, és tartható lesz a kivitelezési céldátum.