Nem elektromos, hanem dízel és hidrogénhajtású buszokra cserélnék a hibridhajtású Mercedeseket Kecskeméten

- Advertisement -

2025-től lecserélik Kecskeméten a 2013-ban érkezett 25 darab Mercedes-Benz Citaro hibridhajtású csuklós buszt. Noha két éve teszteltek a városban egy elektromos buszt, a csütörtöki közgyűlésre készült előterjesztésben dr. Homoki Tamás alpolgármester a Kecskeméti Közlekedési Központ (KeKo) Kft.-vel egyeztetve azt javasolja, inkább 17 dízel csuklós buszt szerezzen be a város, emellett először teszteljenek 2 hidrogénhajtású szólót, majd a tapasztalatok birtokában 2028-tól állítsanak majd forgalomba még 8 ilyet.

2013-ban nagy várakozással fogadta a város a 25 darab Mercedes-Benz Citaro hibridhajtású csuklós buszt, emlékezetes nap volt a jelképes átadásuk, amikor felsorakoztak a Rákóczi út teljes hosszában. Hogy mennyire váltották be a reményeket, az egy másik cikk témája lehetne, mindenesetre az biztos, hogy lehetett itt-ott hallani – és a képviselő-testületben is többször téma volt -, hogy gyakran javításra szorultak, és bizony az utasok is évek óta tapasztalhatják, hogy még a zéró emissziós zónán, azaz a nagykörúton belül sem mindig elektromos meghajtással közlekednek.

Lassan kimennek a forgalomból

Mindenesetre aktuálissá vált a leváltásuk. Tavaly októberben a képviselő-testület megszavazta, hogy ez 2025-től kezdődjön meg, ne pedig az eredetileg tervezett időponttól, azaz már 2023-tól. A halasztást azzal indokolták, hogy a hibridhajtású flotta állapota megfelelő és kockázatmentesen használhatják még az elkövetkező két évben. Azt is beleírták akkor a határozatba, hogy a Citaro-k cseréje csak olyan hajtáslánc alkalmazásával történhet meg, amely – a város költségvetésében erre a célra felhasználható források figyelembevétele mellett – „a kiváltandó autóbuszok károsanyag kibocsátásához képest kedvezőbb mértékben terheli a környezetet”.

A nagykörúton belül elvileg csak elektromos meghajtással közlekedhetnének / Fotó: Hraskó István

A mostani közgyűlésre készült, dr. Homoki Tamás alpolgármester által jegyzett előterjesztésben azt mutatják be, mire jutottak a témában.

Elektromos hajtású buszok

Sokáig egyértelműnek tűnhetett, hogy az elektromos hajtású buszok lesznek a befutók. Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter még 2019-ben azt mondta, „a kormány háromezer elektromos busz beszerzését támogatja, illetve finanszírozza ebben a ciklusban”, magyarán 2022-ig. A Népszava tavaly szeptemberben utánajárt, ebből a hangzatos ígéretből mi valósult meg, és iparági szereplőktől úgy értesültek, alig száz elektromos autóbusz lehet forgalomban a hazai utakon, ami elég messze van a háromezertől.

Elektromos busz Kecskeméten – úgy tűnik, nem ezekre fognak szavazni / Fotó: Kecskeméti Közlekedési Központ Kft. Fb-oldala

Kecskeméten 2021 tavaszán a Zöld Busz Program keretében egy Mercedes eCitaro elektromos meghajtású autóbusz közlekedett: tesztelték a menetrendszerinti forgalomban (az utasok ingyen utazhattak), az önkormányzat ugyanis részt vett a Zöld Busz Demonstrációs Mintaprojektben. Erre 2020 és 2029 között – azaz 9 évre – 36 milliárd forintot terveztek, amely figyelembe véve az elektromos buszok kb. 80 millió forintos beszerzési árát, körülbelül 450 buszra lenne elég.
Úgy tűnik, a tesztelés nem hozott túl pozitív tapasztalatokat az elektromos buszokat illetően. Legalábbi a mostani közgyűlésre készült előterjesztésben az szerepel, hogy:

  • Az elektromos buszok telephelyi tárolásának helyigénye 30 százalékkal több, mint a hagyományos dízel buszoké (a töltési infrastruktúra kiépítése és a vagyonbiztonsági előírásoknak való megfelelés miatt), ezért ha elektromos buszokat vennének, a déli ipari területen lévő telephelyet alaposan bővíteni, fejleszteni kellene.
  • Jelentős hátrány, hogy az elektromos buszokat naponta 4-6 órát szükséges tölteni.
  • Ahhoz, hogy a személyszállítás a menetrend szerint zökkenőmentes legyen, nyilvánvalóan kell megfelelő számú autóbusz, amely egyidejűleg tudja szállítani az utasokat. Az előterjesztés azt írja, 1 dízel busz kiváltását 1,3 elektromos képes megbízhatóan biztosítani – ez is a telephely-fejlesztés irányába mutatna.
  • Nagyobb elektromos buszflottát üzemeltető németországi szolgáltatók tapasztalataira is hivatkoznak, miszerint a karbantartási és javítási igények nem kisebbek sem munkaidő ráfordításban, sem a felmerülő javítási igények mértékében, sem a felhasznált anyagok költségében, így az előzetes várakozásokkal ellentétben nem tapasztaltak megtakarítási lehetőségeket a dízel buszokhoz képest.
  • Az elektromos buszok beszerzési ára több mint kétszerese egy dízeléhez képest.
2021 tavaszán ilyen Mercedes eCitaro-t teszteltek Kecskeméten / Fotó: Kecskeméti Közlekedési Központ Kft. Fb-oldala
  • Szóba hozza az anyag az energiaválságot, hozzátéve, hogy – figyelembe véve a rövidesen elérhetővé váló alternatív áramtermelési lehetőségeket – akár több elektromos meghajtású busz folyamatos kiszolgálása is lehetővé válhat.
  • Előnyként mindössze annyi szerepel az elektromos buszok mellett, hogy ezek használatánál környezetterhelés – legalábbis lokálisan jelentkező – nincs.

Hidrogénhajtású buszok

A hidrogén üzemanyagcellás rendszer is elektromos motorhajtást jelent, de itt az elektromos energia nem akkumulátortöltés eredményeként jelenik meg, hanem hidrogéncellákban tárolt ellentétes töltésű részecskék ütköztetése során keletkezik. A technológiáról a kecskeméti önkormányzat/KeKo egy paksi tesztelés tapasztalataiba kapott betekintést, idén márciusban pedig a németországi Wuppertal városában jártak, ahol 20 hidrogénhajtású buszt állítottak üzembe kísérleti jelleggel, mindez 2020-ban 11 millió euróba került.

  • Az előterjesztés szerint az ilyen buszokhoz is kellene jelentős átalakítás-fejlesztés a telephelyen.
  • A racionális üzembehelyezéshez szükséges egy komplett energetikai lánc, amely magában foglalja a hidrogén előállítását is, lehetőleg megújuló energiaforrás alkalmazásával.
  • 1 dízel busz kiváltását 1 hidrogénhajtású képes megbízhatóan biztosítani, tehát elméletileg elegendő ugyanannyi buszt üzemben tartani.
  • Az ára egyelőre közel háromszorosa a dízelének, de a fejlesztések felgyorsulásával és a szériagyártás beindulásával az árak az előterjesztés szerint „rohamosan csökkeni fognak”.
  • A hidrogénnel való feltöltés időben nem sokkal haladná meg a dízel buszok tankolásához szükséges időt.

Az önkormányzat egyébként már el is indult a hidrogénhajtású technológia irányába: sikeresen pályázott az European City Facility (EUCF) „Városokkal a városokért” szervezet felhívásán, és kidolgozták a „Green&Cool Kecskemét” beruházási koncepciót, amelyet a közgyűlés májusban fogadott el. Ha az EUCF kedvezően bírálja el a kecskeméti pályázatot, a város további uniós forrásokat nyerhet el tervezésre és kivitelezésre, ebbe a munkába a Neumann János Egyetem szakembereit is bevonták.

Dízel meghajtású buszok

Az előterjesztés elég egyértelműen a dízel meghajtású buszok mellett érvel. Többek között azzal, hogy a jelenlegi telephelyhez akkor nem is kellene hozzányúlni. Emellett kiemeli, hogy ha a 25 hibridhajtású buszt 15 csuklós és 10 szóló Euro 6-os dízel buszra váltanák le, akkor a károsanyag kibocsátást 9827 kilogrammról 290-re lehetne csökkenteni. Sajnos ennek illusztrálására egy olyan ábrát tettek be az előterjesztésbe, ami annyira homályos, hogy teljesen olvashatatlan és értelmezhetetlen.

Jelentkezzen, aki ebből bármit ki tud olvasni 🙂

A buszok kibocsátását az autókéval veti össze az előterjesztés – amely „nagyon óvatos becsléssel” is 1,5 millió kilogramm évente – és megjegyzik, ha minden busz zéró emissziós lenne, akkor is csak 13 294 kilogramm környezeti terhelést tudnának megspórolni. Az anyagból tehát az jön le tehát, hogy a rengeteg autó miatt kvázi mindegy, hogy a városban futó 72 helyi busz milyen meghajtású, velük nem érhető el számottevően tisztább levegő.

A Kecskeméti Közlekedési Központ Kft. mindezeket egybevetve azt javasolja, hogy a 25 hibridhajtású Mercedes helyett állítsanak forgalomba 17 dízel csuklós buszt a következő ütemezéssel:

  • 2025 elejétől ötöt
  • 2026 elejétől hatot
  • 2027 elejétől hatot.

Emellett szerezzenek be 2025 elejére 2 darab hidrogénhajtású szóló buszt, ezekkel sikerülne tapasztalatot szerezni az üzemeltetés, műszaki kiszolgálás terén, és kiépülhet az említett teljes energetikai lánc.

Az anyag megjegyzi, hogy a hidrogénhajtású buszoknál jelentős kockázatot rejt magában a hidrogén mint üzemanyag előállítása, szállítása, tárolása, kiszolgálása, a nagynyomású tartályok üezemeltetése, karbantartása, de ezen kérdések tisztázása „mintegy 5 év alatt meg kell, hogy történjen”, és így 2028 elejétől újabb 8 hidrogénhajtású szóló busz állhat forgalomba.

A témáról csütörtöki ülésén dönt a képviselő-testület.

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Egy csomó drágítás jöhet Kecskeméten: ha megszavazzák, többet kell majd fizetni a nyugdíjas otthonokért, a gyermekétkeztetésért, az önkormányzati bérlakásokért is

Nagy díjemelés-csomagról szavaz a kecskeméti képviselő-testület november 28-ai ülésén. Az előterjesztések már fent vannak az önkormányzat honlapján, ezeket átnézve...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...
Exit mobile version