A Magyar Kerékpárosklub Kecskeméti Területi Szervezete és a beruházó Építési és Közlekedési Minisztérium a minap megbeszélést tartott az Izsáki út négysávosítása kapcsán az átalakuló kerékpáros közlekedési feltételekről. Az egyeztetésnek előzménye is volt, ugyanis a kerékpárosklubot az elmúlt hetekben tömegesen értesítették a kerékpárral közlekedő kecskemétiek a biztonságos kerékpáros közlekedést ellehetetlenítő, több esetben balesetveszélyes kialakítások miatt. Az érdekképviseleti szervezet ezután konkrét javaslatokkal kereste meg a minisztériumot, és kérte a személyes egyeztetést, aminek az eredményeiről sajtóközleményben adott tájékoztatást a kecskeméti kerékpárosklub.
A megbeszélésen a minisztériumot több felelős beosztású vezető, köztük Povázsai Pál osztályvezető is képviselte. Jelen volt továbbá a kivitelező Hazai Építőgép Társulás Zrt., illetve az Unitef 83 Zrt. tervezőiroda mérnöke is.
Ezek a legnagyobb problémák, amiket tapasztalunk, amikor kerekezünk az Izsáki úton, amire a beruházótól a kerékpárosklub képviselői az alábbi válaszokat kapták:
- A kerékpáros átvezetések nem akadálymentesek, ezért a biciklisek kérik a padkák megszüntetését és a szintkülönbségek „nullára csökkentését”, amit a hatályos szabályozás előnyben részesít. A beruházó elmondta, a két centiméternél nagyobbakat javítani fogják, ugyanakkor a vízelvezetés érdekében maradhatnak a két centiméteres padkák. A kerékpárosok felhívták a beruházó figyelmét, hogy a vízelvezetést nem csak lépcsős, hanem ferde kialakítással is meg lehet oldani.
- A lámpával és körforgalommal nem rendelkező kereszteződések esetében a kerékpáros átvezetések kiemelt kialakítása, ami rákényszeríti a járművezetőket a kereszteződés lassabb megközelítésére. A beruházó közölte, ezek a kialakítások már nem valósíthatók meg.
- A gyalogos és kerékpáros közlekedők elválasztása elvárható volna, miközben a beruházás az autók számára rendelkezésre álló teret növeli meg a gyalogosok és kerékpárosok kárára, ez különösen igaz az Árpád körút – Ipoly utca szakaszra. Erre a felvetésre a beruházó szintén úgy reagált, hogy ez már nem megvalósítható.
- Korlátok kihelyezése azon buszmegállókhoz, ahol a kerékpárutat közvetlenül a buszmegálló pavilon mögött vezetik el, hogy az ott várakozó, illetve a buszról leszálló gyalogosok fizikálisan is legyenek elválasztva az intenzív kerékpáros forgalomtól. A beruházó közölte, megkeresik a kecskeméti önkormányzatot, és ha az beleegyező válasz ad, akkor kiépítésre kerülhetnek a korlátok.
- A Boldogasszony téren (Katona József Gimnáziummal szemben) a buszmegálló pavilonjának előterében vezetik el hónapok óta a kerékpáros forgalmat az új kialakítás jelenlegi állapotában, ami fokozottan balesetveszélyes helyzetet eredményez, és állandó konfrontációkkal járhat együtt. A beruházó válaszának értelmében a kerékpárutat a Boldogasszony tér parkját most is keresztező járdafelület nyomvonalán tervezik elvezetni. Tapasztalatok és kimutatások szerint a kerékpárral közlekedők túlnyomó része ekkora kerülőt nem szívesen tesz, inkább szabálytalanul átteker majd a buszmegálló járdafelületén, ezért továbbra is egy buszmegálló mögött kis távolságban megvalósított kerékpáros nyomvonal kialakítására tett javaslatot a kecskeméti bringás érdekképviselet.
- A Sport utcai körforgalom kerékpárútjának ívei túlságosan merevek, szögletesek, és a szemből érkező kerékpárosok sebességválasztásától függően akár balesetveszélyes helyzeteket is szülhet. A minisztérium elmondása szerint a kerékpárút szögletesebb kanyarívei a körforgalom jövőbeli, véglegesnek tekinthető állapota miatt szükségesek.
-
Árpád körúti csomópont lámpaprogramozásának a felülvizsgálata is napirendre került, mert itt a Petőfi Sándor utcáról érkező kerékpárút oldalváltása miatt a kerékpárosok aránytalanul nagy hátrányt szenvednek (az autósokkal szemben is), akár két ciklust is kénytelenek várni, míg folytathatják az útjukat. A beruházó és kivitelező közölte: a mostani lámpaprogramon nem kívánnak változtatni, mert az a teljes belvárosi összehangolt lámparend felborításával járna együtt.
A kerékpárosklub beszámolt a várost érintő egyéb fejlesztésekkel kapcsolatos partneri együttműködés kialakításáról is, ami azért is volna fontos szerintük, mert a kivitelezési folyamatok során már csak korlátozott lehetőségek állnak rendelkezésre a változtatásokra.
„Ugyanakkor kezdeményező félként mindenképpen a beruházónak kell fellépnie, és ezeket a szakmai egyeztető fórumokat – civil szervezetekkel, kapcsolódó hivatalokkal és hatóságokkal, a beruházás résztvevőivel egyetemben – létrehoznia. Ezen szakmai egyeztető fórumok nem összekeverendők a lakossági fórumokkal, illetve közmeghallgatásokkal, amelyek persze ettől függetlenül nagyon fontos eseményei a beruházással kapcsolatos társadalmi párbeszédnek, de korántsem elegendőek egy-egy beruházás mindenkit kielégítő megvalósításához.”
– írta sajtóközleményében a Magyar Kerékpárosklub Kecskeméti Területi Szervezete.
Kapcsolódó cikkünk:
Hat pontban az Izsáki út gyalogos és kerékpáros közlekedését nehezítő balesetveszélyes problémák