Három hónappal a mellékvonal-bezárások után jelentősen csökkent az utasok száma a kényelmesebbnek és gyorsabbnak beállított vonatpótló autóbuszokon. Van olyan vonal, ahol a korábbi utasok kétharmada eltűnt, de a Lakitelek – Kunszentmárton szakaszon is csaknem 50 százalékkal kevesebben váltottak jegyet a vonathelyettesítő buszra.
A MÁV–Volán-csoport 2023. augusztus elsejével tíz mellékvonalon hajtott végre „közlekedésimód-váltást”, ekkor csukták be többek között a Lakitelek – Kunszentmárton szakaszt is. A jellemzően alföldi mellékvonalak bezárását az alacsony kihasználtsággal és az elmaradt infrastruktúra-fejlesztéssel indokolták. A válságos helyzetet csak tovább fokozta az, hogy a MÁV komoly járműhiányban is szenved, nem jutott az egyébként is elavult BZ-motorvonatokból a mellékvonalakra. Vonat helyett „modern, klímás autóbuszokat” állítottak forgalomba; ettől várták, hogy az utasok továbbra is maradnak a közösségi közlekedésnél.
„Van olyan vonal, ahol a korábbi utasok kétharmada eltűnt, országosan pedig havi háromezer utazást lehetetlenített el a miniszter augusztusi döntése. A tíz vasútvonalon átlagosan 30,4 százalékos visszaesés történt a jegyeladásokban, egyedül a nagyatádi szárnyvonalon okozott minimális növekedést a jegyellenőrzés ismételt bevezetése.” – ismertette a Közlekedő Tömeg Egyesület, mely közérdekű adatigényléssel fordult a MÁV-Volán-csoporthoz.
A bezárt Lakitelek-Kunszentmárton közti 29 kilométeres vonalszakasz annak az 56 kilométer hosszú 146-os számú egyvágányú vonalnak volt az egyik része, aminek a másik oldaláról, a Lakitelekről Kiskunfélegyházára közlekedőről is azt beszélték még a nyáron, hogy leállhat. Hogy mi lesz ennek a vonalnak a jövője az még bizonytalan, mint, ahogy az is, hogy újraindul-e a vonatközlekedés Lakitelekről Kunszentmártonba, ugyanis augusztus 1-jétől a hivatalos kommunikáció szerint a vasúti személyszállítás szüneteltetéséről döntöttek, és nem a megszüntetéséről.
A megkért közérdekű adatokból az látszik, hogy hiába a rosszabb minőségű vonat, mégis többen választották, mint a buszt. A Lakitelek – Kunszentmárton vonalon júniusban (tehát még a vasút leállítása előtt) 645-en váltottak jegyet a vonatra, míg augusztusban a buszra csak 332-en. Az utasszám-csökkenés okai között szerepelhet persze az, hogy június első felében még tartott az iskola, és augusztusban nem. Pusztán azonban a 10 oktatási napnak tulajdonítani nem lehet, mert akkor az egyes vonalak között nem lennének ekkorák az eltérések.
A Közlekedő Tömeg Egyesület szerint „sokatmondó, hogy a már bezárás előtt is ritka menetrendű, határmenti térségeket elérő vasútvonalak szenvedték el a legnagyobb visszaesést”, ezért úgy gondolják, nem felülvizsgálni kell év végén a nyári vonalbezárást, hanem egészében visszavonni azt.
(Nyomon követjük a vonalbezárások ügyét, amiről újságunkban be fogunk számolni.)
A bezárt Lakitelek-Kunszentmárton vonalhoz kapcsolódó korábbi írásunk:
Az utolsó vonat is elment – képes riport a bezárt Lakitelek-Kunszentmárton vonalról