fbpx
7.9 C
Kecskemét
2024. április 28., vasárnap

FRISS HÍREK

Körforgásban – szédítsük el együtt Kecskemétet! Szavazz te is!

- Advertisement -

Izgalmas téma, a körforgalmak építésének nehézkes folyamata vetődött fel nemrég a legnépszerűbb közösségi oldal egyik kecskeméti, közlekedéssel és fejlesztési kérdésekkel foglalkozó csoportjában. Nem kerítünk-e túl nagy feneket ezeknek a beavatkozásoknak, nincs-e túlbonyolítva ez adminisztrációval, aprólékos tervezéssel, hosszadalmas kivitelezéssel? Nem lehetne-e a körforgalmak építését gördülékenyebben, rugalmasabban kezelni?

Hiszen azt látjuk, akár éveken keresztül is elrágódunk egy-egy csomópont átalakításán, annak tervezési fázisától kezdve a különféle engedélyeztetési folyamatokon át egészen a megépítéséig. Miközben a földi halandó azt feltételezné, mi sem egyszerűbb egy kör megrajzolásánál, ugye még a lámpaprogramozás számaival sem kell matekozni, azokat többismeretlenes egyenletrendszerben elhelyezni, illetve a forgalmi rendet sem szükséges agyonszabályozni, minden magától értetődően történik.

Természetesen ennél összetettebb kihívás a körforgalmak kialakítása, ugyanakkor vannak olyan műszaki megoldások, amelyek adott helyszíneken tényleg szinte varázsütésszerű gyorsasággal lennének képesek a közlekedést segíteni. Meglepően ritkán élünk vele, pedig sokszor kézenfekvő lenne az alkalmazásuk.

Szabályozás és a helyszíni adottságok nehezítő körülményei

Hazánkban az utak, így a körforgalmak építésével kapcsolatos szabályozási környezet alapját a hatályos Útügyi Műszaki Előírások (UME) teremtik meg. Van ugyan egy jogértelmezési vita annak kapcsán, hogy az UME kötelező érvényű-e vagy követelményszintként egyfajta önkéntes vállalásként tartsuk-e számon, de általánosságban az alkalmazását kívánatosnak és célszerűnek tekintik, és a beruházások esetében betartják, figyelembe veszik.

Kör közepén állok / Fotó: kecsup.hu

Az UME tehát egy olyan széleskörűen elfogadott szabványgyűjtemény, amely egészen aprólékosan szabályozza a különféle létesítmények kialakításához figyelembe veendő paramétereket, és határozza meg a környezeti adottságokra tekintettel a létesítmény megépíthetőségét. Így a körforgalmi csomópontok esetében iránymutatást ad többek között a belső sugár méretére, a körpálya burkolatszélességére, vagy a belépés tervezett sebességére vonatkozóan is.

Ha a szabványgyűjtemény elvi feltételei ezt lehetővé is teszik, még számos nehézségbe akadhat a beruházó és tervezője a kiszemelt helyszínen. Leggyakoribb a közműkiváltások problémaköre, ami leginkább az előrehaladott beépítettséggel bíró városrészekben, különösképp a belvárosokban okozhat fejtörést. Egy-egy optikai kábel, vagy gázvezeték kényszerítheti kompromisszumokra a szakembereket, vagy jár idő- és munkaigényes, a beruházást meg is drágító áthelyezési teendőkkel.

Hasonló cikkünk:  "Drasztikusan nagy változtatásokban gondolkodunk" - részletesen is beszámolt terveiről a kecskeméti közlekedést megreformálni vágyó aktivista

Mini körforgalom, a lehetőség?

Nem kell messzire utaznunk, csupán Ceglédig, ahol a városközpontban találkozhatunk egy szemünknek különleges körforgalommal. A valójában csak szokatlansága miatt furcsának ható körforgalmi kialakítás praktikussága ellenére idehaza kevéssé terjedt el, de az utóbbi években felismerték a hasznosságát a Balaton fővárosában, Siófokon, a királyok városában, Székesfehérváron, de például Nagykovácsiban is.

Forrás: Google Maps – Street View / Cegléd, 2023

A legtöbb mini körforgalmat a város, illetve a fenntartó-üzemeltető először ideiglenes körforgalomként, ideiglenes forgalmi renddel hozza létre, afféle tesztüzemként, és ha beválik, akkor állandósítja.

Talán enyhébbek, de inkább mások a mini körforgalom kialakításának feltételei, mint a hagyományos körforgalmak esetében, elsősorban a beépítettség és a helyszűke környezeti adottságaira tekintettel. Sugármérettől függően a középsziget lehet részben vagy teljesen átjárható, illetve a belépő és kilépő sávokat elválasztó forgalomterelő sziget is lehet átjárható, de akár el is hagyható.

Forrás: Google Maps – Street View / Székesfehérvár, 2022

Előnyei ellenére azért szót kell ejtenünk arról is, hogy a közlekedés szereplőitől mindenképpen felelősségteljes magatartást, a szabályok betartását fokozottan megkövetelő csomóponti rendezésről beszélünk, hiszen a középsziget átjárhatósága akár csábító is lehet a kanyarívek kiegyenesítésére, egyúttal a többi közlekedő fél veszélyeztetésére.

Körforgót a körforgóba is – játssz velünk!

Játékra invitáljuk olvasóinkat – ötleteljünk együtt, hol is lenne érdemes Kecskeméten egy-egy kereszteződést „körforgalmasítani”!

Akár mini körforgalom kialakításával, akár hagyományos formátumban, és hogy könnyebb legyen a dolgunk a valódi tervezőfelületek előtt izzadó szakembereknél, a mi fantáziánkat ne kösse se UME, se föld alatt húzódó telekommunikációs közmű! Megadunk néhány kiinduló lehetőséget, ezekre is lehet szavazni, de új felvetéseket is szívesen fogadunk!

Poll not found
- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

„Elengedte” a városvezetés a Csiperót, az egyesület kijelentette: nem kíván eltérni az alapkoncepciótól

Hat éve nem rendezték meg Kecskeméten az Európa Jövője Nemzetközi Gyermek- és Ifjúsági Találkozót, közkedvelt nevén a Csiperó Fesztivált....

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...