A táblák szerint véget ér, majd jó 20 méterrel arrébb újra kezdődik az újonnan kialakított gyalog-kerékpárút a Boldogasszony téren – noha éppen a bicikliseknek szánták, hogy kikerüljék a Katona József Gimnáziummal szemben lévő új buszmegállót. De ez csak egy példa a kerékpárosokra, és kisebb részben a gyalogosokra és járművezetőkre váró új és furcsa megoldások sorából, amelyekkel ezen a kis szakaszon találkozni.
Az Izsáki úti négysávúsítás kapcsán az átalakított gyalog- és kerékpárút jó néhány helyen rossz tervezői megoldásokat tartalmaz, és balesetveszélyes helyzeteket teremt – mint arról beszámoltunk, még nyáron így összegezte közleményében tapasztalatait a Magyar Kerékpárosklub Kecskeméti Területi Szervezete. Csokorba is szedték a gyalogosok és kerékpárosok közlekedését nehezítő problémákat, és az észrevételeiket – javaslataikkal együtt – elküldték az Építési és Közlekedési Minisztérium részére, tájékoztatásul pedig az önkormányzatnak és a Magyar Közútnak.
Egyik pontjuk az volt, hogy a Boldogasszony térnél elhaladó kerékpár- és gyalogútra két buszvárót helyeztek el, így pedig nagyon szűk hely maradt a gyalogos és a kerékpáros forgalom elhaladására a buszra várakozók és leszállók között. Ebben a témában az olvasói észrevételek miatt mi is megkerestük a minisztériumot, és onnan azt a választ kaptuk: a szeptemberben látható állapot nem a végleges, a KRESZ táblákat még nem helyezték ki és a burkolati jelek nincsenek felfestve. Közölték, a buszmegállóban csak gyalogos forgalom lesz, a biciklisek pedig a buszmegálló mögött – a Boldogasszony téren keresztül – gyalog- és kerékpárúton mehetnek majd, ehhez a meglévő járdán ívkorrekciót végeznek.
Azóta kikerültek a gyalog-kerékpárutat jelző táblák a térre, egyben a kerékpárok behajtását tiltó táblák a buszmegállóhoz.
Körbefotóztuk a helyszínt csütörtökön, és több furcsa, nem túl észszerűnek tűnő, sőt akár balesetveszélyes megoldást láttunk. Vegyük ezeket sorra (a belváros felől indulva):
– A Katona gimnáziummal szembeni gyalog-kerékpárúton csak egy nagyon kopott piktogram jelzi a legelején, melyik oldal a kerékpárosoké (a külső, az út felé eső) és melyik a járókelőké (a belső, a Rózsakert felőli). Egészen a buszmegállóig nincs erről információt nyújtó tábla, csak a másik irányból.
– A buszmegállóhoz érkezve a kerékpárosoknak balra kell kanyarodniuk az elkerülő gyalog-kerékpárútra – keresztezve az egyenesen továbbhaladó vagy szemből jövő gyalogosok útját.
– Nemcsak a gyalogosok miatt érdemes lassúra fékezniük a kerékpárosoknak az elkerülőre hajtva, hanem azért is, hogy biztonsággal be tudják venni a duplakanyart – két egymással szemben közlekedő biciklis nem fér el kényelmesen a sikánban.
– Ami leginkább meglepő, az itt kezdődik. Korábban a teret X alakban keresztezte két járda, most a négy ágból az úthoz közelebbi kettő ⋀ alakban gyalog-és kerékpárút lett, ezek lettek kijelölve a buszmegálló biciklisek általi elkerülésére. Csakhogy a tér középpontja felé közeledve mindkét ágon tábla jelzi a gyalog-és kerékpárút végét.
– Magyarán a két piros nyíllal jelzett szakaszon szabálykövető magatartást tanúsítva le kellene szállni a kerékpárról, és a kanyarívben a biciklit egészen a következő tábláig tolni kellene. Hangsúlyozzuk, mindezt egy olyan elkerülő úton, amely direkt a kerékpárosoknak lett kialakítva.
– Itt újra felszállhatunk a kerékpárra:
– Persze nem kell nagy jóstehetség ahhoz, hogy kijelentsük: természetesen egy kerékpáros sem fog leszállni a nyeregből, hogy kb. 20 méteren keresztül tolja a járgányt.
– Odaérkezünk a tér sarkához, ahol pirossal van kiemelve a kerékpáros átvezetés. A figyelemfelhívás-kiemelés nagyon is indokolt, miután a tér felől a Dózsa György útra kihajtó autósoknak immár fokozottan kell figyelniük a nekik hátulról-oldalról érkező és az utat sréhen keresztező kerékpárosokra (korábban alapvetően szemből-oldalról kellett rájuk számítaniuk). Természetesen az óvatosság a kerékpárosoknak is kötelezően ajánlott!
– A rámpára festett piktogramból úgy tűnik, a belső (épületek felé eső) sáv a kerékpárosoké:
– Pár lépéssel odébb már erősen zavarba jöhetünk. Valószínűleg az új festés szerint a belső sáv a kerékpárosoké, a külső a gyalogosoké. Ami nem túl logikus, hiszen a nagyobb sebességgel közlekedő bicikliseket érdemesebb lenne a kapualjaktól távolabb vezetni. Eddig itt is ez volt a gyakorlat.
– Bonyolítja a helyzetet, hogy a Kodály Iskola felé közeledve minden maradt a régiben a felfestés szerint, azaz: belül kell haladniuk az épületek mellett a gyalogosoknak, kívül a kerékpárosoknak.
– De ha a Boldogasszony tér sarkánál még fordított a felosztás, akkor valahol jelezniük kellene a váltást. Ennek azonban nem találtuk nyomát. Tűnhet ez szőrszálhasogatásnak, de ez egy igen forgalmas osztott gyalog-és kerékpárút, nagyon nem mindegy a rend.
– A Kodály Iskola felől közelítve a Boldogasszony térhez ez a kép fogadja most a gyalogosokat és kerékpárosokat. Tábla-és piktogram rengeteg, közlekedő legyen a talpán, aki első látásra befogadja.
Marticsek Dénes, a kerékpárosklub helyi szervezetének tagja kérdésünkre elmondta: szerintük a buszmegálló elhelyezésénél egyértelműen tervezési hiba merült fel, minden további rossz lépés pedig ebből következett – és abból, hogy nem vették figyelembe javaslataikat.
Amikor ugyanis kiderült a buszvárót elkerülő út ötlete, rögtön jelezték szóban és írásban is: tapasztalatból tudható, hogy a kerékpárosok alapból a legrövidebb utat választják (mint ahogy a gyalogosok is), és legfeljebb tíz százalékos kerülőt tesznek meg, ha kijelölik számukra. Itt viszont gyakorlatilag egy derékszögű háromszög átfogóját kell cserélniük két befogóra, és erre nem mindenki lesz hajlandó, még a tiltás ellenére sem. Így a buszvárónál állandóan konfliktushelyzetek alakulhatnak ki a gyalogosok, buszra fel-és leszállók, valamint a biciklisek között – akik errefelé igen nagy számban tekernek.
Szerinte az is jobb megoldás lett volna, ha azon a nyomvonalon vezetik a kerékpárutat, amelyen az építkezés alatt ideiglenesen közlekedtek is a gyalogosok, és amelynek most is látható még a nyoma a buszvárók mögött.
A Boldogasszony téren az X középpontjához közel kirakott táblákkal kapcsolatban az a véleménye, hogy rossz helyen vannak, pár méterrel hátrébb kellett volna őket letűzni, mert aki először jár erre, nem érti, miért ér véget a kerékpárút. De akár el is lehetett volna őket hagyni, ha egy sárga vonallal vagy piktogramokkal jelzik, merre kell menniük a kerékpárosoknak.
Összességében a Kerékpárosklub helyi tagja úgy látja: hiába volt egyeztetés a minisztériummal, sajnos nem fogadták meg javaslataikat és megint úgy valósul meg a beruházás tervezése, majd a jelzett hibák korrigálása is, hogy a kerékpárosok jöttek ki belőle rosszul. Azt azonban reméli, az útépítés végleges lezárása után már egyértelműek lesznek a felfestések.