A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) égisze alatt létrehozták az országos reklámkatasztert, júliustól csak olyan felületeken lehet majd hirdetni, amelyek szerepelnek benne. A Magyar Reklámszövetség szerint a 45 ezer reklámfelület nagyjából 10 százaléka illegális vagy nem szabályos.
A 2024 júliusától életbe lépő szabályozás értelmében csak azokat a felületeket lehet reklámozásra használni, amelyek szerepelnek az úgynevezett országos reklámkataszterben. A nyilvántartásba vételt csütörtök éjfélig lehet kérelmezni. A Magyar Reklámszövetség arra számít, az átláthatósággal talán a közterületeken is rendet lehet rakni, ugyanis a 45 ezer reklámfelület 10 százaléka illegális vagy nem szabályos.
„A 10 százalék nem tűnik soknak, de ha számszerűsítem, hogy 4-5 ezer felületről beszélünk, akkor már sok. Ez a 4-5 ezer felület a teljes piac megítélését rombolja” – mondta Hantosi Bálint, a Magyar Reklámszövetség közterületi tagozatának elnöke. A cél, hogy eltűnjenek a településképet romboló reklámhordozók.
Akár 4 millió forintos bírság is járhat majd egy rossz helyen elhelyezett plakátért. A jóváhagyott reklámfelületekért évi 15 ezer forintot kell fizetni, tehát a hatóság nagyságrendileg összesen több mint 600 millió forintot szedhet be a cégektől. Hantosi reméli, hogy nem csak egy adóról van szó, és történik majd pozitív változás a jelenlegihez képest.
Korábban nem létezett olyan átfogó nyilvántartás, amely a reklámeszközök adatait országosan tartalmazta volna. A településkép-védelmi előírások betartását a kormányhivatalok ellenőrzik majd.
via RTL