Lázár János építési és közlekedési miniszter kezdeményezésére tavaly év végén átalakították a tárca portfoliójához tartozó állami vállalatok működési rendjét: egyetlen hónap alatt csoportosították át a MÁV Szolgáltató Központ Zrt.-hez (MÁV SZK) a beszerzéseket és készletgazdálkodást – írja a 24.hu.
Elvették a MÁV Zrt., a MÁV Start, a Volánbusz és a Magyar Közút Nonprofit Zrt. önálló döntési jogköreit, így gyakorlatilag minden vásárlás és eszközbeszerzés ügyében a MÁV SZK-nál kell leadniuk a rendelést.
Bada János ügyvéd Lázár régi bizalmi embere, évfolyamtársak voltak a hódmezővásárhelyi Bethlen Gimnáziumban. Badát tavaly nevezte ki a MÁV SZK vezérigazgatójának Lázár úgy, hogy nem rendelkezett előtte nagyvállalati vezetői tapasztalattal.
Bada korábban a Nemzeti Hírközlési és Informatikai Tanács szakértői testületében dolgozott, 2018-ban pedig a szintén a Lázárhoz köthető Batidai Vadászkastélyt működtető Grosswiese Zrt.-ben kapott vezetői állást. Igazgatósági tagságát a MÁV-os megbízatása mellett is fenntartotta.
Bada János a tulajdonosa annak a Promenád24 nevű portálnak is, amely februárban élesen támadta Navracsics Tibort, miután a közigazgatási és területfejlesztési miniszter többször is találkozott a volt ellenzéki miniszterelnök-jelölttel, Márki-Zay Péter hódmezővásárhelyi polgármesterrel, aki közismerten Lázár fő politikai ellenfele a városban.
A beszerzés központosításával kapcsolatban a 24.hu megkereste Lázár tárcáját, akik átpasszolták azt a MÁV sajtóosztályának, ahonnan ez a válasz érkezett: „a költséghatékonyság mellett a cégcsoport beszerzéseinek átláthatóbbá és gyorsabbá tétele, valamint a piaci verseny erősítése, kiszélesítése, transzparensebbé tétele is vezérelte.”
Hozzátették, hogy az átszervezés egy nagy integrációs folyamat része, ami egy éve indult a MÁV-Volán-csoportnál: a működést a piaci nagyvállalatok mintájára kívánják költséghatékonyabbá tenni.
A lap forrásai szerint az első hetekben kaotikus állapotok alakultak ki, valamint az ország legnagyobb létszámú vállalatait összefogó csoport több vezetője is igyekezett fúrni az intézkedést.
Egy szakértő szerint az átszervezéstől nem lesz gyorsabb az ügyintézés, és nem csökkennek majd a vállalatcsoport kiadásai. Szerinte a közlekedési területet továbbra is egy régi gárda uralja, ezért egy ilyen kísérleti jellegű változtatás nem eredményez alapvető javulást a rendszer egészének működésében. Sőt, szerinte a beszerzési út meghosszabbítása is megakasztja a cégek tevékenységét.