fbpx

FRISS HÍREK

Építkezés nem, hanem a kecskeméti pályaudvar tervezésének az értékelése zajlik

- Advertisement -

Január 15-ig kellett elkészülnie a vizsgálati és előkészítő tanulmánynak, mely alapján döntés hozható a már régóta felújításra váró kecskeméti vasútállomás kiviteli műszaki tartalmáról, és a pályaudvarhoz kapcsolódó fejlesztésekről.

Jelenleg ebben a dokumentumban foglalt észrevételek minisztériumi értékelése zajlik, és a tervező által tett kiegészítések átvezetése a vasúttal kapcsolatosan felmerült kérdések miatt – a MÁV Zrt. bevonásával. E véleményezési szakaszt követően folytatódik az egyeztetés Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzatával – válaszolta kérdésünkre az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM), ahol arról kérdeztünk, hol tart a kecskeméti vasútfejlesztési projekt és a tervezett P+R parkoló kialakítása. A pályaudvar fejlesztéséről a Kormány még 2016 őszén döntött a Modern Városok Program keretében.

2022. április 27-én tartották azt a lakossági fórumot, ahol felmerült a gyalogos és kerékpáros felüljáró Hunyadiváros irányába tervezett rámpa felülvizsgálatának az igénye. Nem csak ez került bele a Vizsgálati/Döntéselőkészítő tanulmányba – írta érdeklődésünkre az ÉKM, hanem azon túl az alábbiakra is kiterjed a tervező feladata:

  • a buszpályaudvar tervezett kapacitásainak optimalizálását célzó további vizsgálatok,
  • a jelenlegi vasútállomási P+R terület és raktárépület közötti vasúti funkciókkal bíró terület közösségi közlekedési csomópont céljaira történő hasznosításának lehetőségei,
  • a gyalogos és kerékpáros felüljáró jövőbeli lehetséges peronkapcsolatainak kérdése, és
  • a tervezett projektelemek tekintetében a jelenlegi és várható vasúti vonalfelújítások, valamint a jelenlegi forgalom fenntartásához és a várható további növekvő vonatszám kiszolgálásához és szolgáltatásfejlesztéshez illeszkedő vágányképnek való megfelelés vizsgálata.

Egykoron élettel teli volt a MÁV Kultúrház, ahol még működik a tekepálya / Fotó: kecsup.hu

Milliárdnál többet költöttek tervezésre, míg az állomáson megállt az idő

Ha csak az elmúlt nyolc évet vesszük figyelembe, így is több mint 1 milliárd forintot költöttek el a kecskeméti főpályaudvar fejlesztésének a tervezésére. A dokumentumokban hol így szerepel, hol intermodális csomópontként, aminek az átépítéséről – P+R parkoló létesítésével egybekötve 2016 őszén született határozat. A projekt előkészítése, mely a NIF Zrt. feladataként indult, 2017-ben bruttó 571 millió forint támogatásban részesült.

Hasonló cikkünk:  Békésen ért véget a hetényegyházi fűcsata - képviselőt választanak Hetényben

Belülről a kecskeméti pályaudvar / Fotó: kecsup.hu

Többszöri átszervezésre került sor időközben (megszűnt nem csak a NIF Zrt., de a Technológiai és Ipari Minisztérium is), és az irányítást, mint jogutód, az ÉKM vette át. Ezt követően a tervező kiválasztása történt meg közbeszerzés útján; – a nyertes ajánlati ár bruttó 650 millió volt, melyhez kormánydöntéssel további 120 millió forint többletforrás került biztosításra.  

A tervezési szakasz ezután kezdődött el. Az engedélyezési tervet a kecskeméti önkormányzat műszaki illetékes szervezeti egysége 2022. január 15-én hagyta jóvá. Április 27-én lakossági fórumot tartottak, ahol a felüljáró Hunyadiváros irányába tervezett rámpájának felülvizsgálatát kérték. És más további szempontok is megállapításra kerültek a tervezés során.

Újabb egy év telt el, amikor 2023. szeptemberben az ÉKM az észrevételek alapján Vizsgálati/Döntéselőkészítő dokumentum elkészítésére utasította a tervezőt, aminek a határideje 2024. január 15-e volt. Jelenleg ebben a dokumentumban foglalt észrevételek értékelése zajlik a minisztérium, a MÁV Zrt. és a tervező részvételével. Amikor ez a szakasz lezárul – ennek pontos idejéről az ÉKM a KecsUP-nak küldött válaszában nem tett említést – vonják be az egyeztetésbe az utasokon keresztül közvetlenül érintett kecskeméti önkormányzatot.

A kecskeméti pályaudvar és környékének a rekonstrukciója sokadik nekifutásra sem ért még célba, és a jelek szerint az utazóközönségnek erre még jó ideig várnia kell. Megújítása többszempontból várat magára, mert az önkormányzati fejleszétési dokumentumok értelmében, pont kerülne a megoldatlan parkolásra, korszerű váróteremből indulhatnának az utazók, és egy impozáns állomás Kecskemét belváros „kapujában” a nagyvárosiasságot méltóképpen reprezentálná. A vasútállomás fejlesztéséről a város közgyűlése eredetileg 2009-ben döntött, ekkor nyújtotta be a „Kecskemét város intermodális pályaudvar és kapcsolódó közösségi közlekedési fejlesztések” című pályázatát.

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Negyvenöt évet dolgozott a kecskeméti nyugdíjas, mégsem vehet kedvezményes buszbérletet

Múlt hét szerdán beszámoltunk róla, hogy helyi civil aktivisták szerint nincs minden rendben Kecskemét közösségi közlekedésével, ezért igyekeznek megreformálni a...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...