fbpx
2.1 C
Kecskemét
2024. november 21., csütörtök

FRISS HÍREK

Új út oldaná meg, hogy a homokbánya teherautó-forgalma elkerülje a katonatelepi utcákat

- Advertisement -

Két terv is készült, hogy merre lehetne kivezetni a katonatelepi Hosszúnyelű utcán rendkívül megnőtt teherautó-forgalmat, ami állandó vitatéma a helyi közösségi csoportokban, és az Útkarbantartási Ideiglenes Bizottságon belül is. Nem elterelésről van szó, hanem az utcából való kitiltás lehetőségéről. Az egyik alternatíva szerint több száz fát kellene kivágni, a másik pedig idő- és költségigényes, annak ismeretében, hogy a közpénzből épített külterületi utat a gyakorlatban egy vállalkozó használná.

Mint arról többször írtunk (itt és itt), a Hosszúnyelű utca végén lévő homokbányából az elmúlt hónapokban nagy számban hordják a homokot a teherautók. Emiatt nemcsak az itt lakók, hanem a vasúton inneni, a Katona Zsigmond és a Kocsis Pál utcákban élők is panaszkodnak a zajra, a porra, az aszfaltburkolat megrongálódására és/vagy a földútban keletkezett rengeteg gödörre.

Folyamatosan szükség volna a Hosszúnyelű utcában gréderezésre, kátyúzásra, ez viszont költségigényes / Fotó: kecsup.hu

A forgalom az elmúlt hetekben ismét megnőtt, erről egy helyi lakos a következőket nyilatkozta portálunknak:

Az út egyre rosszabb állapotban van, most már a Szőlőskert utca és Kocsis Pál utca sarka is kezd összetörni, meg az utca aszfaltja is. Amit a Katona Zsigmond és Kocsis Pál utca sarkán feltöltöttek zúzott aszfalttal az már teljesen tönkre ment. A kapunk elé homokkal teli vödröt is raktunk, mert most már úgy megsüllyedt az út, hogy az autónkkal csak nehezen tudunk beállni. Mások is hasonlóan próbálják távolabb tartani a kapujuktól a forgalmat. Se az önkormányzat, se a képviselő nem reagált a problémánkra. A vasúton túli lakók is szenvednek a portól, és ráadásul eltűntek az út mellől a sebesség korlátozó táblák is.”

A Hosszúnyelű utcában hiába a gréderezés, a kátyúzás, a csapadékvíz elvezetése, a tömörítés – ez jó, ha 2-3 hétig bírja. Intenzív időszakban ezt ismételni kell akár havonta többször is, ami esetenként 3-5 millió forintba kerül, de amikor feltöltötték és tömörítették az utat, az már a duplája volt – olvasható a bizottság jegyzőkönyvében.

A KecsUP még ősszel beszélt egy, a Kocsis Pál utcában lakó férfival, aki elmondta: már augusztusban megnőtt a teherautó-forgalom, és becslése szerint napi akár 70-80 alkalommal mentek el teherautók az utcájukban és nyilván vissza a bányához. Cikkünkben akkor azt is megírtuk, hogy Fekete Gábor városrészi képviselő még augusztusban megígérte, megtisztítanak a növényzettől egy, a közelben lévő, jelenleg nem használt földutat, és azon – ha kerülővel is – a teherautók ki tudnak majd jutni a 441-esre.

Két alternatív útvonal közül választhatnak

Az önkormányzat januárban tájékoztatta az Útkarbantartási Ideiglenes Bizottságot arról a vizsgálatáról, amelyben két alternatívát vázoltak fel a Hosszúnyelű utca Katonatelep belterületén lévő szakaszán a tehergépkocsi-forgalom kitiltásáról.

Hasonló cikkünk:  A szülőknek kellene kifizetniük egy kerítést és a gumilapok lerakását a Vásárhelyi-iskolában

Az első terv szerint közutat építenének a homokbánya nyugati oldalával határos állami ingatlanon át a 445. számú főút felé. A hivatal felhívta a bizottság tagjainak a figyelmét, hogy itt közutat létesíteni a tulajdonos hozzájárulásával sem lehetne, ráadásul a nyomvonal vízgazdálkodási területtel érintett, s ezért környezetvédelmi szempontból sem javasolt. Nem mellesleg az erdőn átvezető 4,2 kilométer hosszú út miatt, megközelítőleg 500 fát kellene kivágni, ami szinte már erdő. Ezt az opciót a bizottság tagjai elvetették.

A másik alternatíva szerint a bányát 1,2 kilométeres kerülőúton kötnék össze a 441. számú úttal. Kialakítása azonban több feltételhez kötött, ami nemcsak időigényes – legalább 1-1,5 év, de költségigényes is, hiszen a földút rendezése minimum 90 millió forint volna, ami nem tartalmazza az új csatlakozások kialakítását.

Bármilyen új útvonal is lesz kijelölve, ahhoz a bánya üzemeltetőjével is meg kell állapodni, aki számára évtizedek óta a Hosszúnyelű utcában van útvonal kijelölve. A januári bizottsági ülésen elhangzott, hogy amennyiben más módon megközelíthető a homokbánya, akkor azt az üzemeltető el tudja fogadni. Az önkormányzatot ebben az esetben nem terheli kártalanítási kötelezettség.

A bánya üzemeltetője részére évtizedek óta a Hosszúnyelű utcában van útvonal kijelölve / Fotó: kecsup.hu

Az önkormányzat, ha úgy dönt, hogy megépíti az új utat, hogyan tudná kötelezni a bánya tulajdonosát, illetve a szállítót arra, hogy ha az utat tönkre teszik, akkor ezt legyen kötelessége is helyreállítani? – kérdezte Fekete Gábor. Erre jogi lehetőség nincs, ilyenre nem lehet kötelezni – válaszolta meg a jegyző a felvetést. Sipos László önkormányzati képviselő szerint az út karbantartása a cég érdeke is, és különben is „a lakosságnak készítünk utat, nem egy vállalkozás céljára” – fűzte hozzá a politikus.

Az ügy most ott tart, hogy a bizottság felkérte az önkormányzatot, keresse meg az út kialakításában érintett tulajdonosokat, és vegyék fel a MÁV-val és a MOL-lal a kapcsolatot. Utóbbira azért van szükség, mert a tervezett útvonal mentén húzódik az olajipari társaság vezetéke. Január óta további három alkalommal ülésezett az Útkarbantartási Ideiglenes Bizottság, de végleges döntés még nem született az alternatív új útvonal építésével kapcsolatban.

Katonatelep képviselője, Fekete Gábor még novemberben ezt nyilatkozta a KecsUP-nak:

“Az alternatív útvonal elkészítésén folyamatosan dolgozom, viszont azért nem adok erről folyamatos tájékoztatást, mert a város műszaki kollégái még nem tudták megmondani, hogy ez meg tud valósulni vagy nem.”

Kapcsolódó cikkünk:

Nagy teherautó-forgalomra panaszkodnak több katonatelepi utcában

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Egy csomó drágítás jöhet Kecskeméten: ha megszavazzák, többet kell majd fizetni a nyugdíjas otthonokért, a gyermekétkeztetésért, az önkormányzati bérlakásokért is

Nagy díjemelés-csomagról szavaz a kecskeméti képviselő-testület november 28-ai ülésén. Az előterjesztések már fent vannak az önkormányzat honlapján, ezeket átnézve...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...