Site icon KecsUP – a kecskeméti régió kezdőoldala

Kecskeméten az iskolákra bízzák, hogyan szabályozzák a diákok mobiltelefon-használatát

Kép: Pexels

Sok még a kérdés, a jövő héten kezdődő tanévtől hogyan korlátozzák a diákok telefonozását az iskolákban. Csak az órák elején kell leadni a mobilokat? Vagy be sem lehet vinni a készülékeket az intézménybe? Ha elveszik a gyerekektől, hol lesznek biztonságosan tárolva? Ki lesz a felelős a telefonokért? Hogyan ellenőrzi a tanár, igazat mond-e a diák? A rendeletet augusztusban hozta meg a kormány, a nem túl egyszerűnek tűnő megvalósítás az iskolaigazgatókra vár. 

A kormányrendelet értelmében szeptember 1-jétől „használatukban korlátozott tárgyaknak” minősülnek az iskolákban a telekommunikációs eszközök, különösen a mobiltelefonok, valamint a kép- vagy hangrögzítésre és internetelérésre alkalmas okoseszközök.

Az alapszabály szerint ezeket minden tanítási nap elején le kell majd adniuk a diákoknak, akik csak a nap végén kaphatják vissza, addig egy elzárt helyen kell tárolni őket. Használni csak oktatási célokra lehet az eszközöket, de ezt külön kell engedélyezniük a pedagógusoknak vagy az igazgatóknak, a használat célját és időtartamát pedig adminisztrálni kell.

Tiltott tárgy a kés, a csúzli, a dohánytermékek, a kábítószer 

Fontos tudni, hogy a rendelet szól a tiltott, azaz az iskolába egyáltalán be nem vihető tárgyakról is. Ezek egyik nagy csoportja a közbiztonságra különösen veszélyes eszközök: a különféle szúró- és vágóeszközök, továbbá az íj, a csúzli, a boxer, a gázspray, de a lőfegyverutánzatok is. Ugyancsak tiltottak az olyan termékek, amilyeneket a 18 év alatti nem vásárolhat – azaz az alkohol- és dohánytermékek, az energiaitalok –, és végül minden olyan tárgy, amelynek a birtoklása a szabálysértési törvény vagy a Büntető törvénykönyv szerint büntetendő, azaz például a kábítószer.

Hogyan lesz szeptember 2-ától?

A rendelet kapcsán nyilván mindenkiben megfogalmazódik valamilyen vélemény. A veszélyes eszközök, a dohánytermékek tiltása természetesen üdvözlendő (bár eddig sem lehetett kést és cigit legálisan bevinni az iskolákba).

A mobiltelefon használatának korlátozása már összetettebb téma. Érthető szempont, hogy a diákok ne az okoseszközzel legyenek elfoglalva óra közben, ne üzeneteket írjanak, ne videót vagy fotókat nézegessenek, és az sem baj, ha az óraközi szünetekben inkább beszélgetnek, mintsem a képernyőt bámulják. De azt a szempontot is figyelembe kell venni, hogy egyes családokban például azért kapnak a kisebb gyerekek telefont vagy okosórát, hogy üzenjenek a szüleiknek reggelente: rendben beértek az iskolába. És az sem ritka, hogy az okostelefonok, tabletek a tanórán éppen a tananyag feldolgozásához szükségesek.

Hallottunk már olyan, Kecskemét melletti kistelepülésről, ahol a helyi iskolából teljesen kitiltották a telefonokat. Ez már a túlreagálás, a ló túlsó oldalára átesés tipikus példája.

Fotó: Pixabay

Rengeteg kérdés merülhet fel tehát a gyerekekben, a szülőkben és természetesen a pedagógusokban, sőt az iskolaigazgatókban is. Hogyan valósítják meg a rendeletet a gyakorlatban Kecskeméten? Erre mi is kíváncsiak voltunk, vagyunk. Ezért még múlt héten a következő kérdésekkel kerestük meg a Kecskeméti Tankerületi Központot és rengeteg – szinte az összes – iskolaigazgatót, intézményvezetőt:

Egyelőre az iskolaigazgatóktól nem kaptunk válaszokat. Egyikük annyit árult el, hogy bizony számukra is nagy fejtörést jelent, miként lehet megoldani a dolgot.

Az iskolákat „nem érinti váratlanul a változtatás”

A Kecskeméti Tankerületi Központ igazgatója, Pálfi Tamás viszont válaszolt megkeresésünkre. Mint írta, a tankerület több intézményében már korábban is szabályozták a gyermekek mobiltelefon-használatát, így az intézményeket nem érinti váratlanul a változtatás. „A mobiltelefonok használatát az iskola pedagógiai programjában és a házirendjében kell meghatározni, amelyeket az intézmény honlapján nyilvánosságra kell hozni” – közölte a tankerületi igazgató.

Pálfi Tamás válaszában kiemelte azt is, hogy a mobiltelefonok korlátozás nélküli jelenléte jelentősen zavarja a tanulók figyelmét, koncentrációját, valamint zavarja a pedagógusok munkavégzését is, ezért egyre több ország vezet be teljes tiltást vagy korlátozott használatot. 

„A most megjelent rendelet legfőbb célja, hogy biztosítani lehessen a diákok zavartalan tanuláshoz való hozzáférésének jogát ezzel támogatva a tanítók, tanárok munkáját. A nevelő-oktató munka során a digitális kompetenciafejlesztés, illetve a digitális eszközök használatának a lehetősége továbbra is fennáll, hiszen az intézményekben rendelkezésre állnak eszközök, illetve amennyiben szükséges, akkor a pedagógus engedélyével használhatók a diákok saját eszközei meghatározott feladatokra” – írta a tankerület igazgatója.

Pálfi Tamás a rendelet értelmezésével kapcsolatos kérdésünkre azt válaszolta, hogy az iskolában dolgozó pedagógusok vagy a nevelést-oktatást közvetlenül segítők „felszólíthatják a tanulót, hogy bizonyítsa, hogy van vagy nincs nála tiltott vagy használatában korlátozott tárgy. Ezt követően az igazgató dönt arról, hogy szükséges-e felkeresni a szülőket vagy a hatósághoz fordulni”.

Várjuk olvasóink véleményét, információit is a témával kapcsolatban a szerkesztoseg@kecsup.hu címre.

Exit mobile version