Az Embraer KC–390-es információink szerint csütörtökön landolhat a kecskeméti repülőbázison. A katonai teherszállító akár 26 tonna hasznos terhet is képes szállítani, hatótávolsága 6 ezer kilométer, rakterében 80 felszerelt katona foglalhat helyet.
Az Embraer KC–390-es érkezéséről Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter beszélt az uniós védelmi miniszterek brüsszeli találkozóját követő sajtótájékoztatón: ahogy a Hír TV tudósítása szerint elmondta, a napokban történhet ez meg. A KecsUP szerkesztősége több forrásból úgy értesült, hogy csütörtök délelőtt száll le a repülőgép Kecskeméten.
A szovjet gyártmányú AN–26-osok (Ancsák) hadrendből való kivonása után döntöttek két Embraer KC–390-es beszerzéséről, a katonai légi szállítás fejlesztése érdekében. A Magyarország által rendelt egyik Embraer-gép áprilisban már járt Kecskeméten, húszfőnyi személyzetével együtt három hetet töltött az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál. A tesztelés utolsó fázisában, a gyártási folyamat befejező szakaszában földi és légi teszteket végeztek, speciális, NATO-kommunikációs eszközöket építettek be és hitelesítettek, majd a munkálatok befejezésére a gép visszatért Brazíliába. Tíz repülőműszaki szakember vett részt a típusátképzésen a gyártó brazíliai telephelyén.
A katonai szállító repülőgépből valószínűleg 2025 elején érkezik egy másik példány is. Az Embraer KC–390 az Átlátszó korábbi információi szerint 46 milliárd forintba kerülhetett példányonként.
A KC–390-es hatótávolsága hivatalos adat szerint 6019 kilométer, fesztávolsága 34 méter, több mint 35 méter hosszú, súlya 23,6 tonna. 800 kilométer/órás sebességre képes, és utazómagassága elérheti a 8000 métert.
„Nemcsak a logisztikai támogatás gyorsasága, hanem a küldetésekben való aktív szerepvállalásokban, a személyi állomány és az utánpótlás gyors mozgatása szempontjából is fontos a nagy szállítókapacitással rendelkező katonai szállítógépeknek az alkalmazása” – mondta még áprilisban Kutnyánszky Zsolt, a Honvédelmi Minisztérium védelempolitikáért, haderőfejlesztésért és védelmi iparért felelős államtitkára a bázison tartott sajtótájékoztatón. Ezen nem esett szó arról, hogy az Embraer gyártotta gépeknek lesz-e szerepük esetleg a csádi misszióban.
A típus kiválasztásánál fontos szempont volt, hogy a repülőgép felszereltsége többféle szerepkörben is lehetővé tegye az alkalmazását. A légi utántöltő képessége az elsők közt szerepelt, hiszen a Gripenek alkalmasak a levegőben tankolni, de eddig korlátozott lehetőség volt ezt a képességet fenntartani, ezt követően jobban ki lehet majd használni.
A KC–390-es alkalmas arra, hogy befogadja azokat a betegágyakat, amelyek az intenzív ellátásra szoruló betegek és sérültek ápolására szolgálnak; hogy nagy tömegű, akár 26 tonna hasznos terhet szállítson, illetve azt ejtőernyővel célba is juttassa. A gép rakterében összesen 80 felszerelt katona foglalhat helyet.