Másodszor fut neki Kecskemét a két hidrogénbusz beszerzésének

- Advertisement -

Újra kiírta a közbeszerzési eljárást két hidrogén-üzemanyagcellás autóbusz megvásárlására a Kecskeméti Közlekedési Központ Kft., az első tender ugyanis 2024 első felében eredménytelen lett. Kiderült, hogy a pályázaton a buszbeszerzésre megítélt 544 milliós támogatás kevesebb, mint amennyiért a pályázó cégek adnák a járműveket. Most ismét ajánlatokat vár a KeKo.

Mint arról korábban beszámoltunk, a Kecskeméti Közlekedési Központ (KeKo) a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. pályázatán sikeresen szerepelt, 544 millió forintos támogatást nyert el két hidrogén-üzemanyagcellás autóbuszra.

Mindez júniusban került nyilvánosságra, ám a KeKo már márciusban feltételes közbeszerzést hirdetett a buszokra. Ennek az volt a lényege, hogy kikötötték: ha a HUMDA-s pályázatukat elutasítják, vagy nem nyernek el a vásárlásra elegendő forrást, akkor eredménytelenné nyilvánítják a tendert.

Végül így történt, mert ugyan a felhívásra a magyarbusz.info szerint két ajánlat érkezett, mégpedig Európa két piacvezető hidrogénbusz-beszállítójától, a lengyel Solaristól és a portugál CaetanoBustól, de még a kedvezőbb, 602 millió forintos lengyel ajánlat sem fért bele a közbeszerzés költségvetésébe. „A vevő döntése a nem elegendő finanszírozás miatt” – ez állt az eljárás eredménytelenségének indoklásában.

Forrás: Messer Hungarogáz Kft.

A közbeszerzést a napokban újra meghirdették. Mint utánanéztünk, az Elektronikus Közbeszerzési Rendszer portálján szeptember 9-én, hétfőn jelent meg, és október 7-ei határidővel várják az ajánlatokat.

Az új pályázat követelményei és bírálati szempontjai megegyeznek a már visszavont tenderével, a magyarbusz.info szerint vélhetően csak a költségvetés mértéke változott, azaz a műszaki elvárások és az értékelési kritériumok továbbra is azonosak.

A KeKo ezúttal is két új, azonos gyártmányú és típusú, szóló, városi, kizárólag hidrogénhajtású autóbuszra vár ajánlatot az indulóktól. További nyilvánosan elérhető követelmény, hogy a teljes hosszban alacsony padlós, utasszámláló berendezéssel is felszerelt modellnek legalább 350 kilométeres hatótáv megtételére kell alkalmasnak lennie.

Ahogy a kiírásban olvastuk, lépcső nem lehet sem az ajtóknál, sem az ajtók közötti állóhelyi padlófelületen (az ülések közötti „folyosón”).

Érdekesség, hogy a pályázóknak vállalniuk kell, hogy a buszok minden ajtaját olyan utasszámláló berendezéssel szereljék fel (kamerással vagy infrással), amely a fel- és leszálló utasok számát maximum 5 százalékos hibapontossággal rögzíti, és az adatok a KeKo jelenleg rendelkezésre álló szoftvereivel is hibamentesen és teljeskörűen feldolgozhatók.

A Kecskeméten tesztelt hidrogénbusz / Fotó: Hraskó István

A beszerzési árba tartozik az alábbiak becsült költsége:

• jótállási időszakára vonatkozó tervezett karbantartások (anyag + munkadíj)
• magyarországi üzembe helyezés
• a hidrogénhajtáslánchoz szükséges karbantartói, javítói és járművezetői oktatások.

Az autóbuszokat eredményes közbeszerzés esetén a szerződéskötéstől számított 15 hónapon belül kellene leszállítania a nyertesnek. A pályázatok értékelése során a döntő kritérium az ár, másik két fő szempont a hatótáv és a 42 hónapon felüli többletjótállás időtartama.

A kiírásban az is szerepel, hogy a vezetőtér hőmérsékletét az utastértől eltérően is szabályozni lehessen.

A magyarbusz.info szerint a tender két legfőbb esélyese továbbra is a CaetanoBus H2.City Gold és a Solaris Urbino 12 Hydrogen modellje, amelyek tavaly Európa legkelendőbb hidrogénbuszai voltak. Mellettük számításba jöhet még a Daimler Buses hidrogén-hatótávnövelős eCitaro Fuel Cell modellje is.

Kecskeméten márciusban már teszteltek egy Solaris Urbino 12 hidrogénbuszt.

Előzmények

Az már korábban eldőlt, hogy 2025-től lecserélik Kecskeméten a 2013-ban érkezett 25 Mercedes-Benz Citaro hibridhajtású csuklós buszt (amelyek elektromos üzemmódban gyakorlatilag alig közlekednek).

A 2023. júniusi testületi ülésen a Fidesz–KDNP-frakció megszavazta – az ellenzék tartózkodása mellett –, hogy a hibridhajtású Mercedesek helyett állítsanak forgalomba 17 csuklós dízelbuszt (2025 elejétől ötöt, 2026 elejétől hatot, 2027 elejétől szintén hatot). Emellett beszereznek 2025 elejére 2 hidrogénhajtású szóló buszt is, ezekkel igyekeznek tapasztalatot szerezni az üzemeltetés, a műszaki kiszolgálás terén, és kiépülhet egy energetikai lánc (hidrogén mint üzemanyag előállítása, szállítása, tárolása, kiszolgálása, a nagy nyomású tartályok üzemeltetése, karbantartása). Ezen kérdések tisztázása után 2028 elejétől újabb 8 hidrogénhajtású szóló busz érkezhet.

Hamarosan lecserélik a Mercedes-Benz Citaro hibridhajtású buszokat / Fotó: Hraskó István

A hidrogénhajtású buszokhoz viszont még jelentős átalakításra-fejlesztésre is szükség lenne a busztelephelyen. A racionális üzembe helyezéshez pedig kell egy komplett energetikai lánc, amely magában foglalja a hidrogén előállítását is, lehetőleg megújuló energiaforrás alkalmazásával.

Homoki Tamás alpolgármester az említett közgyűlésen azt mondta: a 2025-től beállított két hidrogénhajtású busz üzemeltetését úgynevezett szürkehidrogénnel kalkulálták, ami azt jelenti, hogy a szolgáltató megveszi a piacon a földgázból készült hidrogént. De akkor úgy értesültünk, a város szeretné megteremteni annak a feltételeit, hogy itt helyben saját maguk tudják előállítani a hidrogént egy „minierőművel” az ivásra már nem alkalmas szürkevízből. Így a piaci ár körülbelül ötödéért lehetne hidrogénhez jutni. Nyilván ennek a rendszernek a kiépítése sem lenne olcsó, de azt remélik, hogy ez a kiadás hosszabb távon megtérülne.

- Advertisement -
Exit mobile version