Site icon KecsUP – a kecskeméti régió kezdőoldala

Netes csalások: legyen gyanús, ha az ismeretlennek „fáj a torka”, sürget vagy túl romantikus

Illusztráció: Pixabay

Sokan csak legyintenek a netes csalásokra, és esetleg nevetnek is az áldozatokon, pedig ez nagy hiba: az adatok azt mutatják, egyre többen dőlnek be a trükköknek, és vesztenek kisebb-nagyobb összegeket, gyakran egész vagyonokat. Kecskeméten 2023-ban 376 nyomozás indult csalás miatt, ezeket jellemzően a kibertérben követik el rendkívül változatos módszerekkel. Az idősek napja alkalmából tartott rendőrségi előadáson jártunk a Katona József Könyvtárban.

A nevek kitaláltak, a történetek valósak. Csak néhány példa az idei évből, hogyan, milyen trükkökkel dolgoznak a kiberbűnözők, milyen változatos módszerekkel képesek megtéveszteni gyanútlan áldozataikat, akik itt élnek közöttünk: Kecskeméten, Lakiteleken, Helvécián. Hiszen ezekben az ügyekben a Kecskeméti Rendőrkapitányság indított nyomozást csalás vétség vagy bűntett elkövetése miatt ismeretlen tettes ellen. Aki sajnos nagy valószínűséggel ismeretlen is marad.

Fotó: Hraskó István

És arra, hogy a sértettek kára valaha megtérül, visszakapja a pénzét, a minimálisnál is kevesebb az esély, szinte a nullához közelít – ez derült ki abból a kibervédelmi előadásból, amelyet október 1-jén, az idősek napján tartott Tanács László rendőr őrnagy, a Bács-Kiskun Vármegyei Rendőr-főkapitányság bűnmegelőzési szakelőadója a Katona József Könyvtárban a Nagyinet Klubnak. A riasztó esetek ismertetése mellett az idősebb korosztályt képviselő résztvevők természetesen sok hasznos tanácsot, információt is kaptak arról, hogyan ne sétáljanak a netes bűnözők kelepcéjébe.

Aggasztó tendenciát mutatnak a csalások

A téma nagyon is aktuális, hiszen míg 2021-ben „csak” 187 csalással volt dolguk a Kecskeméti Rendőrkapitányság munkatársainak, 2022-ben már 243, 2023-ban pedig 376 nyomozás indult.

A 2023-as évről szóló – a kecskeméti rendőrkapitány által készített – beszámolóban pedig az állt, hogy a csalások jellemzően a kibertérbe helyeződtek át, az elkövetők változatos módszereket találnak ki, melyekkel megszerzik a sértett bankszámlaadatait, és onnan pénzmosó számlákra utalnak át pénzösszegeket. A csalók beazonosítása és elfogása ugyanakkor a nehéznél is nehezebb: egyrészt a kiberbűnözők egy vagy több lépéssel mindig a hatóságok előtt járnak, másrészt nagy eséllyel távoli országokból – például Kínából – vagy éppen a háború dúlta szomszédos Ukrajnából – mozgatják a szálakat és irányítják strómanjaikat.

„Bankkártyája le van tiltva!”, „Nézd, ki halt meg, szerintem ismered!”, „Az Ön csomagját visszaküldjük!” – példák a megtévesztő, presszionáló és figyelemfelkeltő SMS-ekre

A témáról tavaly Göblyös Péter, a Kecskeméti Járási Ügyészség vezetője is részletesen beszélt a KecsUPnak.

„Úgy vélem, mára a csalások terén eljutottunk oda, hogy egyesek sportot űznek belőle. Erre is igaz, hogy országos probléma, többmilliárdos kárértékkel. Tíz-tizenöt éve arról győzködtük az embereket, hogy a bankkártya PIN-kódja ne legyen egy cetlin a pénztárcájukban, ma már sokkal komolyabb veszélyek fenyegetik a bankszámlán tartott pénzösszeget. Vannak, akik hirtelen egy egész élet megtakarítását veszítik el, ami hihetetlenül nagy tragédia” – jelentette ki a vádhatóság helyi vezetője.

Mint elmondta, elterjedtté váltak azok a csalások, amikor telefonon hívnak fel ismeretlenek gyanútlan sértetteket, közölve például, hogy „éppen most vásároltak a kártyájukkal”. Meggyőző és kompetensnek tűnő a stílusukkal, rafináltan megvezetik az embert. Sokan pánikba esnek, megadják a csalóknak a kért adatokat, aztán azzal szembesülnek, hogy öt perc alatt lenullázták a számlájukat.

Még kifinomultabb módszer, amikor üzenetben egy linket küldenek „segítségül”, amire kattintva egy tükörszoftver települ az okostelefonra, és a bűnöző gyakorlatilag látja, milyen kóddal lép be a sértett a netbankba. Ráadásul még az is előfordulhat, hogy a csalók az általuk megkárosított személyek bankszámláit használva utalják tovább és tovább a pénzeket, így még a sértetteknek kell ezt később megmagyarázniuk a rendőrségen.

„Nyilván joggal mondják, hogy a nyomozó hatóság feladata a csalókat elkapni, de roppant nagy hátrányból indulunk, hiszen a virtuális pénz a kibertérben percek alatt elhagyja az országot. Mi pedig a jog talaján állunk, úgy kell feltárnunk az ügyet, hogy minden eleme bizonyítható legyen. A rendőrség, ügyészség nyilvánvalóan nem lépheti át a jog küszöbét. Ezért mindenkit fokozott óvatosságra, elővigyázatosságra intünk. Szeretném arra is nyomatékosan felhívni a figyelmet, hogy egyetlen pénzintézet sem kér el adatokat sem telefonon, sem SMS-üzenetben” – húzta alá az interjúban Göblyös Péter.

Vishing, wangiri, spoofing, smishing

Azaz hamis banki telefonhívás, visszahívásos csalás, hívószám-hamisítás – mert már külön elnevezésük is van a különböző típusú csalásoknak. Mindenképpen ajánlott ezeket tanulmányozni a kiberpajzs.hu oldalon, ahol részletesen elmagyarázzák, mi a bűnözők módszere, és miként érdemes ellenük felkészülni, védekezni. Ugyanitt felhívják a figyelmet a legfrissebb trükkökre is.

A Nagyinet Klubnak tartottak előadást a könyvtárban

„Nincs nehezebb pillanat annál, mint amikor egy sürgető helyzetben egyedül kell szembenéznünk a bűnözőkkel. A kibercsalók is ezzel a taktikával dolgoznak: magányos áldozatot keresnek, számára ismeretlen környezetet teremtenek, és hirtelen rossz döntésre kényszerítik” – emelik ki az oldalon.

Tanács László is hangsúlyozta: közös ezekben a bűnügyekben, hogy az elkövetők rövid (természetesen valótlan) határidőt adnak, ezzel presszionálva, hogy lemaradunk valamiről, vagy szankció ér minket.

„Arra akarnak a csalók sarkallni, hogy azonnal oldjuk meg a problémát, és ne konzultáljunk másokkal, mert tudják, ha összedugjuk a fejünket a családdal, barátokkal, akkor kiderülhet a huncutság, hogy más is kapott ilyen levelet” – magyarázta az őrnagy. Nyomatékosította: egyetlen szolgáltató, bank sem ad 24 órás határidőt, és ha egy üzenetben ilyen szerepel, akkor az már rögtön legyen gyanús. Semmi nem indokolja, hogy hirtelen egy nem megalapozott döntést hozzunk, inkább járjunk utána a részleteknek, kérdezzünk meg másokat, vagy esetleg rendőr módjára kezdjünk el „nyomozni” a termék vagy a telefonszám után.

Tanács László rendőr őrnagy, a Bács-Kiskun Vármegyei Rendőr-főkapitányság bűnmegelőzési szakelőadója

Gyakori, hogy ismert cégek, bankok hírnevével visszaélve igyekeznek a bűnözők a bizalmunkba férkőzni, és azok honlapjához megtévesztésig hasonló felületet hoznak létre, ellopva a vállalat vagy szolgáltató logóját, arculati elemeit. Mostanában a Molt, a Netflixet vagy a GLS-t használják fel alantas céljaikra, de küldenek megtévesztő leveleket, SMS-eket, Messenger-üzeneteket a rendőrség, az MVM, a Telekom (és még sorolhatnánk) nevében is.

Ilyenkor fölösleges az adott cégre, szervezetre haragudni, őket hibáztatni – semmiről sem tehetnek. Mondjuk, az elvárható, hogy felhívják a figyelmet a nevükkel visszaélve elkövetett csalásokra, indítsanak tájékoztató kampányt.

További tanácsok a rendőr őrnagytól:

Fotó: Hraskó István

Kapcsolódó cikk:

“A csalókkal szemben a törvény teljes szigorával járunk el” – interjú a Kecskeméti Járási Ügyészség vezetőjével

Exit mobile version