Az összes helyi busz vonalszáma megváltozik október 28-tól, hétfőtől a Kecskeméti Közlekedési Központ döntése értelmében. Az új rendszer a könnyebb eligazodást célozta meg – kérdés, hogy vajon az utasok számára mennyire értelmezhető és megjegyezhető az igen komplett struktúra.
Korábban voltak egyjegyű, kétjegyű, háromjegyű és betűkkel ellátott vonalszámok is, a Kecskeméti Közlekedési Központ azonban szakít a jelenlegi rendszerrel, és október végétől minden járatot háromjegyű számmal fog jelölni.
Így például:
- a népszerű 14-es járatnak a 401-es,
- a 2-esnek a 430-as,
- 2D-nek a 139-es,
- a 15-ösnek a 115-ös,
- a 4-esnek a 260-as,
- a 14D-nek a 249-es,
- a 23-as busznak pedig a 472-es vonalszámot adták.
A háromjegyű szám minden egyes karaktere jelöl valamit: az első az induló állomást, a középső az érintett településrészt, a harmadik pedig a végállomást. A Kecskeméti Közlekedés Központ adminisztrációs munkáit ez a rendszer feltehetőleg megkönnyíti, azonban praktikus-e az utasoknak? A káosz elkerülésére igyekezve készítettünk egy átlátható grafikát is, amelyből talán kicsit érthetőbb az új rendszer.
Találós kérdés: melyik korábbi járat vonalszámát jelöli a képen látható 110-es?
A KecsUP korábban több interjút is készített már Rittgasser Lászlóval, aki rengeteg energiabefektetéssel próbál meg tenni városunk közlekedéséért. Az új rendszer bevezetésével kapcsolatban is kíváncsiak voltunk a véleményére.
„Jó iránynak tartom, hogy racionalizáljuk a buszok számozását, hiszen a régi rendszer alapjai már idejét múltak – Kecskemét kinőtte a régi hálózatát, így a számozás is egyre kaotikusabbnak hathatott az utazók számára. Az október 28-án életbe lépő, új számozást a helyiek biztosan hamar megszokják majd, ugyanakkor egy idegennek vagy a rutintalanabbaknak ijesztőnek és logikátlannak tűnhetnek a hosszú számsorok” – mondta.
Hozzátette: „a logikai háttere persze teljesen érthető a megfelelő magyarázatokkal, ugyanakkor a háromjegyű számok utolsó számjegye sok szempontból kétségeket vet fel: 0-4-ig nem definiálnak az utolsó számjegyek konkrét helyet, 5-9-ig pedig a már egyszer – a második számjegyben adott területet jelölő számok – más területre utalnak. Ez így nem nevezhető praktikus megoldásnak, nagyon könnyű belekavarodni a számok jelentésébe. Fontos lenne, hogy egy szám egy területet jelöljön, ezzel tényleg teljesen egyértelművé téve a járat irányát! Bár van még mit csiszolni a dolgokon, hogy valóban egyszerűbb és érthetőbb legyen a hálózat, összességében ez már egy pozitív irány!”