Mészáros vasúti cége megtapasztalta, milyen piacról megélni

- Advertisement -

Egy belső hírlevél alapján számolt be az uuuuu.hu vasúti szakportál arról, hogy Mészáros Lőrinc vasúti fuvarozással foglalkozó cége, a V-Híd Cargo megszabadul mozdonyai többségétől és feladja tevékenysége egy részét.

A V-ge van, kicsi: nem lett nagy a V-Híd Cargo címmel megjelentetett szombati cikk az egy nappal korábbi, a V-Híd Cargo dolgozóinak kiküldött céges levelet ismertet, amely szerint a vállalat a jövőben „csak saját építési tevékenységeket tartana meg.”

 „Az elmúlt időszakban a cég működését új alapokra kellett helyeznünk, mert az eddigi üzleti modell – amely széleskörű tevékenységre, nagy eszközállományra és bérelt gépekre épült – súlyos nehézséget okozott. Az eszközállomány csökkentése a vállalat méretének redukálása, csökkentése elkerülhetetlen. Ezért radikális változtatásokra van szükség” – szól a levél bevezetője.

Három üzleti változást jelentettek be:

  • „Csak a saját építési tevékenységeinket tartjuk meg.
  • A feleslegessé vált eszközöket eladjuk, bérelt gépeket visszaadjuk.
  • Költségeket jelentősen csökkentünk.”

A portál szerint azt jelentették be, hogy kivonulnának a vasúti fuvarozás piaci részéből, és csak a V-Híd Csoport többi részének dolgoznának. Egy forrás szerint a V-Híd Cargo „az elmúlt két évben úgy viselkedett, mint az elefánt a porcelánboltban”, és nagyon sok piaci szereplővel megromlott a viszonya, miközben nem tudott érdemi piaci megrendelésekhez jutni.

2022 őszén kezdte meg a V-Híd Cargo a működését remélve, hogy a vasúti árufuvarozásban is szerephez tudnak jutni. Itt viszont kiélezett a verseny, a vasúttársaságok mindent megtesznek egy-egy jobban fizető üzletért nem ritkán éveken keresztül egyezkedve a befolyásos külföldi megbízókkal. „Hiába az ütőképes bérelt járműflotta, úgy tűnik, a V-Híd ezt a piacot nem tudta leuralni, nem mintha ennek lett volna realitása” – írta a portál.

Egy névtelenséget kérő vasúti szakember elmondta, hogy a Cargot azért hozták létre, hogy a vasútépítéshez szükséges alapanyagokat Mészáros cége maga szállítsa, de mivel a V-Hídnak nem volt annyi építkezése, hogy folyamatosan munkát adjon a céges tehervonatoknak, így a piacról is szerettek volna megélni.

Ez azonban nem jött be. A vasúti fuvarozásban a legnagyobb állandó költséget a járművek bérlése és amortizációja teszi ki, a Cargo esetében pedig a régi járművek karbantartása is nagyon sokba került. A kiépített járműparkhoz nem tudtak megfelelő mennyiségű és értékű munkát találni, az üzlet pedig idővel egyre veszteségesebb lett – mondta egy közlekedési szakember. Hozzátette, hogy a magyarországi vasúti teherforgalom 80-85 százalékát nemzetközi fuvarok teszik ki, ezeket pedig nem olyan könnyű megszerezni, mint a V-Hídnak egy állami közbeszerzést.

Úgy tűnik, hogy amikor létrehozták a Cargo flottáját, nem számoltak az EU-s pénzek kifizetésének felfüggesztésével. A V-Hídnak a Budapest–Belgrád és a Szeged–Szabadka vasútvonalak építésén rengeteg anyagot meg kellett mozgatnia, a Cargónál pedig azzal számolhattak, hogy a jövőben még ennél is nagyobb munkákat kapnak majd.

Az EU-s pénzek nem jönnek, és Lázár János is inkább a pályafelújításokról beszél, amelyhez sokkal kevesebb anyagra van szükség, mint egy teljesen új pálya kiépítéséhez. A vasúti szakember szerint a V-Híd Cargónak az sem tett jót, hogy az elindulásától fogva nagyon agresszívan lépett fel a versenytársakkal szemben, ennek pedig sokan nem örülnek, többek között a NER-be közvetlenül vagy közvetve bekötött szereplők sem.

Például Tiborcz István a Waberer’s-en keresztül vásárolta be magát a vasúti logisztikába, hamarosan a GYSEV Cargo 70 százaléka is hozzá kerül, amik szintén érdekeltek az építőipari alapanyagok fuvarozásában, így ők is konfliktusba kerültek a V-Híd Cargóval. Végül azonban nem a konfliktusok, hanem a veszteségesség miatt dönthettek arról, hogy részben kivonulnak erről a piacról.

A V-Híd Zrt. így reagált az uuuuu.hu cikkére:

A „cikk több pontatlanságot, félrevezető és valótlan információt tartalmaz, amelyek hátrányosan érinthetik cégünk piaci megítélését. A kizárólag belső használatra készült tájékoztató félreértelmezett részletei engedély nélkül kerültek nyilvánosságra, amelyek így torz képet adnak a V-Híd Cargo Zrt. működéséről és terveiről. Ez a dokumentum nem volt teljes körű, és nem tükrözte a teljes vállalati stratégiát.”

Úgy folytatták, hogy: „fontos hangsúlyoznunk, hogy a V-Híd Cargo Zrt. működése stabil, és a vállalat nem tervezi kivonulását az árufuvarozási piacról. […] A V-Híd Cargo Zrt. a jövőben nagyobb hangsúlyt helyez a cégcsoport által elnyert építési projektek támogatására, amelyek meghatározó szerepet töltenek be Magyarország fejlődésében. Az esetleges átalakítások érinthetik a vállalati folyamatokat és az eszközpark optimalizálását, azonban kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy ezek a változások a munkavállalókra a lehető legkisebb hatást gyakorolják.”

via Telex

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Lesz-e 2025-ben nemzetközi repülőnap Kecskeméten?

Több jel - például a repülőbázis új parancsnokának beszéde, a rendezvényen őrzés-védelmi és beléptetési feladatokat ellátó önkéntes katonai tartalékosok...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...
Exit mobile version