Ősztől nem lehet majd politikai hirdetéseket megjeleníteni a Google-ben, vagyis 2026-ban már nem kampányolhatnak a pártok YouTube-hirdetéseken keresztül. A Népszava szerint ez különösen érzékenyen érintheti a Fideszt, amely a 2024-es választás előtt hat hét alatt 105 millió forintot költött hirdetésekre a Google felületein, amivel a politikai hirdetések kategóriában a legnagyobb hirdetővé vált az egész Európai Unióban. Lapszemle.
Még tavaly jelentek meg hírek arról, hogy az Európai Uniónak a „Szabályozás a politikai reklámok átláthatóságáról és célzásáról” elnevezésű rendelete miatt a Google úgy döntött, teljesen kifarol a politikai hirdetések mögül.
Az uniós direktíva szerint 2025 októberétől a hirdetéseket „átláthatósági címkével és könnyen visszakereshető átláthatósági tájékoztatóval kell ellátni”. Vagyis a polgárok számára egyértelműen ki kell derülnie, ki adta fel, ki fizette a hirdetést, milyen választásról, esetleg népszavazásról van benne szó, melyik párthoz kötődik, illetve jelezni kell a ráköltött összeget és a „célzási technikákat” is (azaz, hogy milyen csoportoknak szánják a hirdetést) – írta meg a Népszava.
Ennek eredményeként a Google – melynek itthon a legfontosabb hirdetési platformja a YouTube – úgy döntött, hogy inkább a rendelet hatályba lépése előtt lekapcsolja a politikai hirdetéseket. Saját blogjukon többek közt azzal indokolták a lépést, hogy a rendelet túl ködös, és nehezen tudnának megfelelni neki.
A legutóbbi, 2024-es EP és önkormányzati választás hirdetési költéseiben egyértelműen a Meta, vagyis a Facebook vezet, csaknem 3 és fél milliárdot szórtak ki itt politikai hirdetésekre. Ugyanakkor a Google-nek sem fizettek keveset a pártok, fél év alatt 405 milliót költöttek el náluk. Ebből 95 milliót az ellenzék, bő 309 milliót pedig a kormányoldal fordított – utóbbi a háború és béke tematikájú – hirdetésekre – hívja fel a figyelmet a Népszava.
A hirdetések megrendelésében nemcsak a kormány vagy a Fidesz, hanem a hozzájuk köthető szervezetek, például a Civil Összefogás Fórum (CÖF) is szerepet kapott.
2024-ben a választások előtt, április 16. és május 27. között a Fidesz 274 ezer eurót, vagyis 105 millió forintot költött hirdetésekre a Google felületein, amivel a politikai hirdetések kategóriában a legnagyobb hirdetővé vált az egész Európai Unióban – írta meg a Lakmusz a Google hirdetési átláthatósági oldalán elérhető reklámköltési adatok alapján.
A 105 millió forint több mint 80 százaléka féltucat 15-35 másodperces rövid videós hirdetésre ment el. Ezek közül a „Brüsszel alázatos szolgái” című videó az említett hathetes időszak legtöbb pénzért hirdetett politikai hirdetése lett az egész Európai Unióban. 15 nap alatt több mint 70 ezer eurót (27 millió forintot) költöttek el a terjesztésére.
A Népszavának Lévai Richárd marketingspecialista elmondta: a Facebook könnyebb helyzetben van, mert ugyan a szabályozás rájuk is vonatkozik, de nekik egy már eleve jobban kiépített rendszerbe kell beilleszteni az új elvárásokat. Ráadásul többet is költenek a pártok Európa-szerte a Meta rendszerében (például a Facebook vagy az Instagram), mint a Google-ben.