Nem biztos, hogy érdemes ChatGPT-vel megíratni a házi feladatot – írja a Time Magazine-ra hivatkozva a Telex. Egy teszt során a ChatGPT-s alanyok egyre lustábbak lettek, ahogy az esszéket írták, egyre nagyobb részleteket átmásolva az MI válaszából. Lapszemle.
Az MIT (Massachusetts Institute of Technology) friss kutatása szerint a mesterséges intelligenciás csetbotok használata leronthatja a felhasználó kritikus gondolkodási képességét – írja a Time Magazine-ra hivatkozva a Telex.
Az egyetem kutatói 54 fő, 18-39 év közötti bostoni tesztalanyt három csoportba osztottak: mindenkinek ugyanazokat az érettségi-esszéket kellett megírniuk, de volt, akinek ChatGPT-t kellett használni, volt, aki csak a Google-lel kereshetett, és volt, aki semmilyen segítséget nem használhatott.
A kutatók a válaszadás során az alanyok agyának 32 részét vizsgálták EEG-vel, és az eredményeik alapján az MI-s csetbotot használók használták legkevésbé az agyukat, és minden esetben rosszabbul teljesítettek mind agyi, mind nyelvi, mind viselkedési szinteken. Ahogy teltek a hónapok, a ChatGPT-s alanyok egyre lustábbak lettek, ahogy az esszéket írták, egyre nagyobb részleteket átmásolva az MI válaszából.
A tanulmány alapján a ChatGPT-hez hasonló eszközök használata nemhogy nem növeli a produktivitást, hanem kiöli az emberekből a gondolkodási és tanulási készséget, főleg a fiatalabbak körében. A kutatók is belátják, hogy viszonylag kevés résztvevővel dolgoztak, de mivel egyre többen használnak nagy nyelvi modelleket (LLM-eket) a mindennapokban, fontosabbnak tartották megosztani az adataikat.
További részletek a Telex cikkében.