Dízel vagy elektromos? Erről volt egy kis vita, de megszavazták a város új tömegközlekedési szolgáltatóját

0
fotó: INTER TAN-KER Zrt.

Ahogy tegnapi cikkünkben felvezettük, a közgyűlés ma a kecskeméti tömegközlekedés következő 10-15 évéről döntött. Korábban a város saját céget alapított, amely a tömegközlekedés szervezését vállalta magára, a kérdés az volt eddig, hogy melyik cég adja ehhez a buszokat és a sofőröket. Az erre beérkező nyertes pályázatról döntöttek ma.

De előtte Homoki Tamás alpolgármester mint előterjesztő tisztázott pár kérdést, amelyekre cikkünkben kitértünk mi is.

  • Vagyis, hogy miért szerepel egyszer az ITK Holding Zrt. szolgáltatóként, másszor az Inter Tan-Ker Zrt. Nos, itt egy elírás volt csupán, természetesen az utóbbi lesz a szolgáltató. Az első cég azért jött képbe, mert a cégcsoportot így hívják, amelynek a nyertes cég a tagcége.
  • A másik ilyen kérdés volt, hogy 37 új buszt szállít le a nyertes vagy 45 darabot, mert mindkét adat szerepel az anyagban. Ezzel az a helyzet, hogy a kecskeméti szolgáltatáshoz napi szinten 62 busz kell. Kezdetben 25 hybrid Mercedes busz már van a város részéről, és ehhez kell még 37 darab. Viszont lesz 8 darab tartalék, tehát valójában összesen 45 darab új buszt hoz magával az új szolgáltató. A 25 hybrid Mercedes kiesik a gépparkból 2023-től folyamatosan a koruk miatt. Ezek helyett új buszokat szállít le az Inter Tan-Ker Zrt.

A gyors bevezetés után az új cég egy angol szövegezésű videóval mutatkozott be a képviselőknek, majd Kossa György, az ITK Holding Zrt. vezérigazgatója mutatta be pár mondatban magukat. Elmondta, hogy mintaprojektként tekintenek Kecskemétre, és igyekeznek azért, hogy jó irányba változzon a közvélekedés a tömegközlekedésről. Biztosította a leendő munkavállalóikat ( sofőrök ), hogy náluk fontos a humán erőforrás, mert eredmény csak elégedett dolgozókkal lehetséges.

Az ITK egyébként alapvetően buszgyártásra rendezkedett be a Mercedes-szel szoros együttműködésben. Így nullkilométeres buszokat hoznak 2020. május 1-től. Addig, január 1-től ideiglenes buszokkal indítják a szolgáltatást, de már ezek is arculatban illeszkedni fognak a többihez.

Örömködés az ellenzék részéről, és kisebb vita a dízel vs elektromos kérdésről

A hozzászólások sorában először Király József (Szövetség) kapott szót , aki elmondta, hogy a mostani szolgáltatóval már alig lehetett együttműködni, ideje volt a váltásnak, és végre olyan cég teszi be a lábát Kecskemétre, amely partner kíván lenni.

Dobos József (Szövetség) arról beszélt, hogy a sofőrök aggódnak, velük mielőbb beszélni kell a hogyan továbbról. Szerinte az első hónapokban sem lehet nagy gond az átállásból, hiszen ha maradnak a sofőrök, ők már jók ismerik a járatokat. Most majd más buszokkal kell dolgozniuk, de ez nem lehet túl nagy nehézség. Örömét fejezte ki azért, hogy a modern buszok kevesebb füstöt eresztenek ki magukból, és tisztulhat főként a belváros levegője.

Bodrozsán Alexandra (Szövetség) arra volt kíváncsi, hogy miért csupán dízel buszokat említ a szerződés? Hiszen a hírek szerint a kormány 2022-től csak elektromos buszok beszerzését támogatja. Szerinte visszalépés lesz a mostanihoz, ha csak tisztán dízel üzemű buszokkal tervez az új cég.

Szőkéné Kopping Rita (Szövetség) is arra volt kíváncsi, hogy van-e lehetőség közben átállni más üzemű buszokra.

Nem lenne elég áram a városban az elektromos buszokhoz

A kérdésekre Homoki Tamás alpolgármester válaszolt. Azt, hogy a kormányzati elképzelés nincs kiforrva, és nem lehet egy egész szolgáltatást elektromos buszokra átállítani egyik pillanatról a másikra. Egyrészt ez évi 500-600 millióval többe kerülne, de ha eltekintünk ettől, akkor viszont nem lenne elég áram Kecskeméten ahhoz, hogy 45 buszt egyszerre lehessen tölteni. Valamint azt sem tudni, hogy az ehhez szükséges infrastruktúrát kinek kellene megépíteni, majd üzemeltetni. Megjegyezte azonban, hogy amennyiben minden adott lesz az elektromos buszokhoz, a város nyitott lesz ebben a kérdésben.

Fekete Gábor (Fidesz-KDNP) kérdésére azt felelte, hogy jövőre a jegyek és a bérletek tekintetében semmilyen változás nem lesz.

Vancsura István (Szövetség), aki a végén tartózkodott a szavazásnál, kicsit keményebben állt hozzá a kérdésekhez. Mint mondta, megszűnnek a városban az emissziós zónák, ha csak dízel buszok lesznek, és ez a most is rossz minőségű levegőre nem lesz jó hatással. Valamint megjegyezte, hogy a fideszes Hírösvényben éppen Falu György leköszönő képviselő volt a legzöldebb képviselőnek emlegetve, aki maga is elektromos járművel jár. Felidézte a polgármester egyik korábbi nyilatkozatát is, amely szerint az a cél, hogy Kecskemét zöld város legyen. Erre fel pedig dízel buszok érkeznek a városba. Megemlítette a Facebook oldalán folyó szavazást is, amelyen 91%-ra állnak az elektromos buszok. Valamint több magyar várost is felsorolt, ahol sorra vezetik be az elektromos buszokat.

Falu György alpolgármester érintettség okán azt válaszolta, hogy nem csupán elektromos járművekben kell godnolkodni. Már csak azért sem, mert a telephely sincs még előkészítve ilyen járműveknek. Bár néhány esetleges elektromos tesztbusz miatt ezt megteszik.  Úgy véli, hogy mivel a lehető legmodernebb dízel buszokat gyártja majd le az ITK cégcsoport, ezért már ez is nagy előrelépés lesz. Szerinte nem is sikerült volna pályázót találni, ha azt írták volna elő, hogy elektromos buszok kellenek. Így ez nem is volt kitétel.

2020 januárjától új időszámítás kezdődik a kecskeméti tömegközlekedésben

Ezek után már csak a napirend lezárása maradt. Egyetlen tartózkodó mellett mindenki más elfogadta, hogy az Inter Tan-Ker Zrt. legyen a város partnere a tömegközlekedésben.

Így 2020. januárjától ideiglenes buszokkal kezdik meg a szolgáltatást, de májusban már érkeznek az újak. 2029. végéig szól a szerződés, és ha minden rendben, akkor pályázat nélkül maradhat újabb 5 évig a szolgáltató. Közben évente felül lehet vizsgálni a megállapodást.

Homoki Tamás alpolgármester azt kérte a lakosságtól, hogy legyen türelemmel. Nem azonnal lesz kánaán, lesz egy átmeneti néhány hónap biztosan – így fogalmazott. De utána, reményei szerint, egy a mostaninál sokkal jobb minőségű tömegközlekedés jellemzi majd Kecskemétet.

Kicsit csalódottak vagyunk

Bár, ahogy mi is megírtuk, kevés idejük maradt a képviselőknek a felkészülésre a rendkívüli közgyűlésre, azt elvártuk volna, hogy igyekeznek Debrecenből és Budapestről informálódni az új cégről. Az esetleges ottani együttműködésről, a lakossággal való kapcsolatról és az esetlegesen felmerülő gondokról. Az ellenzék megkérdezhette volna a megjelent vezérigazgatótól a nyilvánosság előtt, hogy ismeri-e az itteni tömegközlekedési gondokat. Kitérhettek volna a Facebookot elárasztó panaszokra udvariatlan, menet közben telefonáló, hirtelen fékező, és az embereket odacsukó sofőrökről, hogy őket hogyan szűrnék ki. De alapvetően talán arra lenne a legkíváncsibb az utazóközönség, hogy mik azok az intézkedések, amelyekkel javítani akarnak a szolgáltatáson a buszok minőségén túl. Nem tudtuk meg, hogyan néznek ki majd az új buszok. Csuklósak lesznek vagy nem? Milyen lesz az új arculat? Mit kezd a város a majd visszakapott kiöregedett Mercedes buszokkal? Ezekre nem kaptunk válaszokat, mert kérdések sem voltak. Igyekszünk mi utánajárni ezeknek.

Vannak ügyek, amelyek csak akkor lesznek köztudottak, ha mi megírjuk ezeket.
Kérjük, támogassa munkánkat! A szabad sajtót.


1000 Ft5000 Ft10000 Ft


500 Ft1000 Ft3000 Ft