Veszélyben az Index – vajon mi lehet a háttérben?

0
Index grafika
Hirdetés

Az Index online hírportál szerkesztősége ma este tudatta olvasóival: bajban vannak. Ahogy írták:

Az Index szerkesztősége veszélyben van

A cikkben emlékeztetnek rá, hogy korábban készítettek egy mutatót, amely azt jelzi, amit a szerkesztőség gondol a szabadságukról. Most ennek a mutatója a “veszélyben” zónában van. Ezt írták hozzá:

“Kívülről ugyanis olyan befolyás ért minket, amelynek vége a szerkesztőség megszűnése lehet. Aggódunk, hogy egy csapásra, egy szervezeti váltással elvesznek azok az értékek is, amelyek miatt ma az Index az ország legnagyobb és legolvasottabb lapja lett.”

Nem vagyunk biztosak abban, hogy sokáig tudunk ilyen lapot csinálni, és mivel hiszünk a nyilvánosságban, úgy gondoljuk, hogy erről önöknek, nektek, olvasóinknak is tudni kell – folytatják a szerkesztőségi közleményben. Majd felsorolják, hogy szerintük milyen az a lap, amelyet tudnak, tudnának csinálni.

Hirdetés

Az írás így zárul:

“A következő napokban eldől az Index sorsa. Beszámolunk a fejleményekről itt, az Indexen és a Facebookon, ameddig tudunk. Ameddig lehet.

AMEDDIG SZABAD.”

UPDATE 20:40

A 24.hu egy “forgatókönyvet” is közöl, amellyel szerinte “szétszedhetnék az Indexet”. Ezt írják:

“Az elképzelés lényege, hogy a szerkesztőség egy részét, egyes rovatokat külsős cégekbe szerveznének ki, így az újságírókat tömörítő kisebb cégek kvázi beszállítói lennének a lapnak, amelynek vezetése a „megrendelői” feladatokat látná el.

Ha a reform mögött a költségcsökkentés ötlete áll, akkor nem világos, hogyan tudnának hasonló mennyiségű és minőségű cikket venni az újságírókat foglalkoztató cégektől, mint amennyit jelenleg előállít a lap szerkesztősége. Az viszont biztos, hogy a változás átformálná a lap működését, és belső vélemények szerint lényegében szétrobbantaná a jelenlegi szerkesztőséget.

Bodolai László, az Index igazgatóságának elnöke, a lap mögött álló alapítványt létrehozó cég tulajdonosa kérdésünkre azt mondta, a válság nyomán csökkenő reklámbevételek miatt a médiacégek átgondolják a működésüket, üzleti ügyekről azonban nem áll módjában nyilatkozni.

Megérkezik Gerényi Gábor

Úgy tudjuk, a tervet Gerényi Gábor ismertette a lap vezetésével. Gerényi valódi ősindexes, a lap alapítóinak egyike, aki 2012-ben hagyta el a portált. Ugyanakkor a médiától nem szakadt el, volt a Mandinert kiadó vállalkozás ügyvezetője, egyike az Azonnali.hu alapítóinak. Ezt a lapot közösen tulajdonolja Ungár Péter LMP-s országgyűlési képviselővel. Gerényi lapunknak azt mondta, titoktartási kötelezettsége van, csak a menedzsment hozzájárulásával beszélhetne a részletekről, ugyanakkor azt elismerte, hogy valóban felkérték tanácsadónak az Indexnél.

Nem csupán Gerényi jelent meg a lapnál, hanem Erdélyi Superman Zsolt is, a reklámszakember korábban az SZDSZ kampányait segítette. Ő kérdésünkre elmondta, az Indamédiánál dolgozik, de nem az Indexszel, hanem a Femina.hu-val foglalkozik. Mint mondta:

Én is hallottam róla, hogy „mit tudom én, be van csukva az Index”, de nekem ilyen megbízásom nincs. Engem arra szoktak alkalmazni, hogy valami tök jól menjen, arra, hogy valami ne menjen tök jól, arra nem. Nem is látom, hogy kinek az érdekében állhatna, hogy az Index ne menjen többé.

Ezzel kapcsolatban hangsúlyozta, az elmúlt években az Index számos tulajdonosa biztosította a szerkesztőséget a portál függetlenségéről, ezért megérti, ha a szerkesztőség tagjai frusztráltak és idegesek. Kiemelte, nem tud róla, hogy az Index függetlensége sérülne.

Úgy értesültünk, a tanácsadók előbb valóban a marketingstratégia átalakításával dolgoztak, ám a héten Gerényi már a szerkesztőség átalakításának ötletével is előállt. Ez ellen – információnk szerint – hevesen tiltakozott Dull Szabolcs, a portál főszerkesztője, de nem támogatta az ötletet a másféle intézkedéseket javasló Pusztay András vezérigazgató sem.

Kerestük Dullt, ám ő tudatta, céges ügyekben nem nyilatkozhat. Cikkünk megjelenése előtt hívtuk Pusztayt is, ám nem értük el. Azt is szerettük volna megkérdezni, hallott-e arról, hogy el akarják távolítani pozíciójából, úgy tudjuk ugyanis, hogy egy szűk körű tanácskozáson már elhangzott a váltás lehetősége a vezérigazgatói poszton. Ezzel szemben azonban Bodolai azt közölte: Pusztay az Index vezérigazgatója, és nincs tervben váltás.

Vaszily-korszak

Mindez mindössze két és fél hónappal történik azután, hogy Vaszily Miklós, a TV2 elnöke tulajdonosa lett az Index hirdetéseit is értékesítő Indamedia Csoportnak, miután megvásárolta a cég 50 százalékát Oltyán József KDNP-s üzletembertől, akinek 2018-as feltűnése a cégnél már aggodalmat keltett a szerkesztőségben, mivel erősek a kormánypárti kapcsolatai.

Vaszily TV2-es szerepvállalása előtt volt az Echo TV, illetve az állami média vezérigazgatója is, ám korábban az Indexnél is dolgozott vezetőként. A lapot kiadó CEMP Zrt.-nél 2005 és 2009 között volt vezérigazgató és igazgatósági tag, majd 2010 és 2014 között az Origo Zrt. vezérigazgatójaként dolgozott.

Kerestük Vaszily tulajdonostársát, Zieglert Gábort, aki azt mondta, nem szeretne nyilatkozni, mivel az Indexet működtető cég operatív irányításában nem vesz részt.”

Újságcikkek szerint ez már egy előjel lehetett:

Megvették a kecskeméti Oltyán József részét az IndaMedia Csoportban