Felüljáró kilőve? Hogyan jutnak el a városba a kadafalvi és ballószögi bicajosok?

0
Hirdetés

Évek óta probléma már, hogy miként juthatnak el biztonságosan a városba és onnan vissza a kadafalvi illetve a ballószögi kerékpárosok (lentebb kiderül mindjárt, miért fontosak az utóbbiak is). Főleg akkor lángolnak fel újra a kisebb és nagyobb viták, amikor történik itt egy baleset. Legutóbb július 10-én sodort el egy biciklist egy busz a felüljárón.

A probléma gyökere ott van, hogy a felüljáró mindkét oldalán ugyan van kerékpárút, de ez nem folytatódik az autópálya fölött. Vagyis ott már nincsenek elszigetelve a forgalomtól a bringások, és ha azt nézzük, hogy sok kamion és busz is jár erre, akkor túl sok helyük nem marad, ha éppen egymás mellett halad el két nagyobb jármű. Így pedig a baj hamar megtörténik.

Jól látszódik, hogy egy kamion például szinte az egész sávot elfoglalja, és ha mellette egy ugyanekkora jármű közlekedik, akkor egy kerékpárosnak alig marad helye. Egy óvatlan mozdulat bárki részéről és megtörténik a baleset.

Hirdetés

Ezért a mandátumot elnyerő Leviczky Cirill (Fidesz-KDNP) programjában is benne volt, hogy megoldja a felüljárón a kerékpáros közlekedést. Majd ugyanerről beszélt a decemberi lakossági fórumon is, hogy ez mennyire fontos.

képkivágás a kecskemetifidesz.hu oldalról

Most azonban közölte a Facebookon, hogy a felüljárón ez nem lehetséges, legalábbis rövid távon biztosan nem. Ha úgy tetszik, programjának ezt a részét úgy tűnik egyelőre nem tudja teljesíteni. Ezért két alternatív útvonalat rajzolt meg, és kéri a lakosság véleményét.

Facebook/Leviczky Cirill

A piros verzió a Mókus utca végén kezdődne:

A Csalánosi erdő bejáratánál futna ki a kerékpárútra az 52-es főút mellett:

Erről tehát azt írta a képviselő, hogy egyszerűbb lenne, mert önkormányzati tulajdonú területen haladna az út.

A sárga verzió onnan indulna, ahol a kadafalvi oldalon véget ér a kerékpárút, és menne végig szinte az autópálya mellett balra.

A Sasfészeknél jönne ki és csatlakozna a kerékpárútra, szintén az 52-es főút mellett. Erről pedig azt írja Leviczky Cirill, hogy ésszerűbb, mert egy meglévő kerékpárút végétől folytatódna, viszont ebben az esetben rendezni kellene a tulajdoni viszonyokat.

Semmibe vezető kerékpárutak?

A kommentelők egy része szerint ezek félmegoldások lennének, nem kellene egyiket sem erőltetni. Ők kitartanak amellett, hogy a felüljárón kellene megoldani a gyalogos és kerékpáros közlekedést. De vannak, akik kompromisszumokkal ugyan, de elfogadnák egyik vagy másik változatot. Ballószög polgármestere is beszállt a kommentelésbe. Ezt írta:

Facebook/Leviczky Cirill profilja

Üzenetében kifejti, hogy Ballószög idén kerékpárutat épít, amelynek szándékát már 5 éve jelezte.

Szomorúan tapasztaltam nemrégiben, hogy öt év alatt még a nyomvonalat sem sikerült kitalálni Kecskemétnek, nemhogy a tervezést elindítani– írta tehát Ballószög polgármestere.

Majd azzal fejezte be ezt a hozzászólást, hogy reméli, szakítunk a semmibe vezető kerékpárutakkal és a Ballószög-Kadafalva határútig tartó kerékpárút Kadafalván folytatódik.

Kerékpárosklub: a felüljárón konzolos kerákpárút lenne a jó megoldás

Megkerestük  a Magyar Kerékpárosklub Kecskeméti Területi Szervezetét, amelytől választ is kaptunk arra, hogy mit gondolnak a piros és a sárga variációról. A következőt írta Barna Imre, a szervezet képviselője:

A felvázolt két útvonal nem jó. Egyrészt kerülő, másrészt fontos, amit a ballószögi polgármester, Somogyi Lajos is írt kommentben, hogy egységként kellene kezelni a kérdést, és Kadafalva egész hosszúságában elvinni a legrövidebb útvonalon Ballószögig a bringautat, hogy becsatolják abba a közeljövőben megépítendő kerékpárútba, amire a ballószögiek sikeresen pályáztak. A már meglévő nyomvonalon kellene varázsolni mindenképpen: konzolos bringafelüljáró, a kerékpárútra bekötéseket normális átvezetéssel kialakítva, és aztán Kadafalva belterületén talán már a kerékpársávos kialakítás is működni tudna – írta levelében Barna Imre.

A konzolos megoldás így néz ki, lényegében egy meglévő hídra (vagy akár felüljáróra) oldalról rácsatlakoztatnak egy kiegészítő sávot (a képen a hullámos), amelyen elszigetelve az autóktól lehet közlekedni.

bringazas.hu

Ki az illetékes a felüljárós kérdésekben?

A jarokelo.hu egyik felhasználója néhány éve feltette a portálra kálváriáját arról, hogy milyen levelezésbe futott bele azzal kapcsolatban, hogy az illetékeseknek elmondhassa, hogy szerinte is a felüljárón kellene megvalósítani a gyalogos és biciklis közlekedést. Erről készítettünk egy képernyőfotót.

képkivágás a jarokelo.hu oldalról

Bejegyzését azzal zárta, hogy úgy tűnik a felüljáró és a kért fejlesztés is gazdátlan.

Milyen lenne az erdőn keresztül vezető kerékpárút?

Leviczky Cirill felvetéséhez valaki azt kommentelte, hogy amennyiben akár a piros, akár a sárga verzió valósul most meg, biztosra veszi, hogy sosem lesz már semmi a felüljárós megoldásból. Kérdés persze az is, hogy bármelyik alternatív útvonal mit is jelent. Egyetlen kerékpársáv lenne kialakítva, mellette pedig marad a földes út, így azon továbbra is autózhatnának, traktorozhatnának? Vagy esetleg a földes út teljes szélességében aszfaltot kapna, és azon elkülönülne egy kerékpáros sáv? Kérdés az is, hogy lenne-e közvilágítás az erdőn keresztül vezető kerékpárút mentén? Kérdéseinket elküldjük Leviczky Cirillnek, és ha érkezik válasz, arról beszámolunk.