fbpx
27.8 C
Kecskemét
2022. augusztus 12., péntek

FRISS HÍREK

Fordulat: A Kúria szerint is törvényt sértett a Kecskeméti Lapok a kampányban

A Kecskeméti Lapok törvénysértő módon, megsértette az esélyegyenlőség elvét az időközi választás kampányában azzal, hogy csak a Fidesz-KDNP jelöltjét mutatta be részletesen.

Lényegében ezt montda ki a Kúria (és korábban a területi választási bizottság is) mostani határozazában. Azért lett ez eleve ügy, mert Kalló Julianna (a Szövetség volt jelöltje) korábban azzal fordult a területi választási bizottsághoz (TVB) , hogy a Kecskeméti Lapok és a Hiros.hu is csak a Fidesz-KDNP jelöltjét mutatta be közpénzből működve. A területi választási bizottság is így ítélte meg és mondta ki, hogy sérült a törvény által megkövetelt esélyegyenlőség elve. 

Az indoklás szerint önkormányzati sajtó terméke, ha egy választási kampányban feladja a semlegességet, az alkalmas lehet arra, hogy megbontsa a jelöltek közötti esélyegyenlőséget, hiszen az önkormányzati sajtó helyi közhatalmat testesít meg. Majd még kifejti a választási bizottság, hogy a sajtószabadság a demokrácia egyik legfontosabb feltétele. Kifejti még, hogy a Kecskeméti Lapok az önkormányzat befolyása alatt áll, ahol egy politika szervezet álláspontját közvetítették.

A bizottság eltiltotta a további jogsértéstől az önkormányzati sajtót és a Kecskeméti Lapokat, és arra kötelezte ezeket, hogy a határozat rendelkező részét hozzák nyilvánosságra.

Fordulat: A Nemzeti Választási Bizottság szerint nem volt itt semmi látnivaló

Kozák Polett, az önkormányzati sajtó feje fellebbezett a határozat ellen, az ügy így a Nemzeti Választási Bizottsághoz (NVB) került, ahol lényegében megsemmisítették a területi választási bizottság határozatát és “felmenetették” a kifogásolt sajtótermékeket (Kecskeméti Lapok, Hiros.hu). Az indok az volt, hogy nem bizonyított, hogy a Kecskeméti Lapok közpénzből működik  (nem elég, hogy a mögötte álló cég többségi tulajdonosa 100%-os önkormányzati cég). Így viszont nem számít közhatalminak, így nem várható el tőle az esélyegyenlőség sem. A Hiros.hu oldalt pedig azért nem lehet elmarasztalni, mert itt csupán a Kecskeméti Lapok cikkeinek utánközlése történt.

Újabb fordulat: A Kúria szerint a Kecskeméti Lapok igenis törvényt sérett

Kalló Julianna a Kúriához fordult az NVB határozata után, és Vancsura István ügyvéden keresztül fellebbezett az NVB döntése ellen. Amely végül is a győzelmét hozta meg, mert a Kúria szerint

“itt egy közhatalmi szerv, a Kecskemét MJV Önkormányzata által fenntartott, ebből következően „nagyrészt” közpénzből működtetett kiadó által megjelentetett sajtótermékről van szó, ami további bizonyítás lefolytatása nélkül megállapítható.”

Vagyis a Kecskeméti Lapoktól a Kúria szerint elvárható az esélyegyenlőség biztosítása, ami nem történt meg. Vagyis a Kecskeméti Lapok törvényt sértett az időközi választás kampányában. A Kúria tehát a TVB határozatát e tekintetben helybenhagyta, amely eltiltotta a Kecskeméti Lapokat a további jogsértésektől, és előírta, hogy a jogsértésről szóló határozatot közölje. A Hiros.hu-t kiadó önkormányzati sajtó felelősségét a Kúria sem állípatotta meg, csakúgy, mint a Nemzeti Választási Bizottság. Az NVB felé Kozák Polett (a Kecskeméti Lapokat kiadó Kecskeméti Televízió Kft. ügyvezetője) azzal érvelt, hogy azért sem sérülhetett az esélyegyenlőség, mert a Kecskeméti Lapok felsorolta minden jelöl nevét. A Kúria ezt sem találta tehát meggyőző érvnek és az esélyegyenlőség biztosításának.

Hasonló cikkünk:  Jogszerű - jogellenes - mégis jogszerű, a februári pedagógussztrájkról
Hasonló cikkünk:  14 milliárddal támogatja meg az Orbán-kormány a kecskeméti Mercedest 

A Kúria tehát a Kecskeméti Lapok Tekintetében megváltoztatta a Nemzeti Választási Bizottság mindenkit “felmentő” határozatát, ami amúgy 6:6 arányban született meg és csak az elnök szavazatával kedvezett a Kecskeméti Lapoknak és a Hiros.hu oldalnak.

Kecskeméti Lapok és önkormányzati sajtó – Mi a kapcsolat? 

Korábbi cikkünkben ezt írtuk:

A Kecskeméti Lapok mögött valóban a Kecskeméti Lapok Kft. áll, de ez a sajtótermék része annak a médiacentrumnak, amely mögött viszont az önkormányzati sajtó áll. Így oda tartozik a KTV és a Hiros.hu is. Partnere a Keol és a Gong Rádió. Az önkormányzat valóban csak a Kecskeméti Televízióval kötött közszolgáltatási szerződést. Viszont a Kecskeméti Lapok kiadója az impresszum szerint a Kecskeméti Televízió Kft., a cikkeket peddig a Kecskeméti Televízió és a Hiros.hu munkatársai írják. A Kecskeméti Lapok impresszuma szerint a szerkesztőség címe megegyezik a Kecskeméti Televízió szerkesztőségének címével, az email cím pedig a Hiros.hu email cím.

Vagyis látszólag nagyon is egybeforr a Kecskeméti Lapok az önkormányzati fenntartású Kecskeméti Televízió Kft.-vel. Miután a Kecskeméti Lapok 40 ezer példányban ingyenesen jelenik meg, ezért valakinek (ha az nem az önkormányzat és/vagy az önkormányzati Kik-For Kft, esetleg a Kecskeméti Televízió Kft.) nagyon a zsebébe kell nyúlnia. Vagy pedig ennyi támogatást kap a lakosságtól a Kecskeméti Lapok Kft.

A Kúria azért állapította meg mégis a Kecskeméti Lapok jogsértését, mert az ezt kiadó Kecskeméti Televízió Kft. önkormányzati fenntartású, és nagyrészt nyilvánvalóan közpénzből működik.

Hirdetés

Felkapottak

Ágasegyházánál videóra vették a fekete nagymacskát

Hajnal Viktor felvételét már többen megosztották a Facebookon. Egy lovaskocsiról vettek videóra egy fekete macskaszerű állatot, még az is...

Hirdetés

Legnépszerűbb

Ágasegyházánál videóra vették a fekete nagymacskát

Hajnal Viktor felvételét már többen megosztották a Facebookon. Egy lovaskocsiról vettek videóra egy fekete macskaszerű állatot, még az is...