Az élelmiszerbolt megnyitásával végérvényesen a város részévé válik a megyei kórház mellett épült, és a néhány üzletével kereskedelmi funkciót is magába fogadó parkolóház, illetve a körforgalom. Az elmúlt napokban többször is ott jártunk, és elsősorban a közlekedési helyzetre voltunk kíváncsiak.
Érzésünk szerint nem vizsgázik rosszul, de legalábbis biztosan nem vizsgázik rosszabbul, mint a korábbi jelzőlámpás megoldás. Kis bizonytalanság azért van bennünk, mert az Izsáki út felújítása most még egyértelműen nagyobb terhet rak az úthálózatnak erre a pontjára, illetve az élelmiszerbolt forgalma is csak néhány hét múlva lesz igazán releváns, amikor beépül a vásárlási szokásokba.
Jelenleg valamekkora torlódást, zűrösebb helyzetet reggel a Nyíri útról a városközpont felé irányuló forgalomban tapasztaltunk, de a Március 15-e utcai kereszteződéstől nagyjából 5 perc araszolás árán már elérhetjük a körforgalmat. Délután pedig értelemszerűen a városmagból kifelé tartók sűrűsödtek fel, szintén a Nyíri úton. Ilyenkor kifejezetten erős az Izsáki út felől a Csabay Géza körút forgalma is.
Többen kifogásolták korábban, hogy a város körforgalmú csomópontot hoz itt létre, pedig nagyon is indokolható volt a változtatás. A jelzőlámpákkal irányított forgalom valójában egyik közlekedési szereplő számára sem volt ideális:
- az autósok mozgása sokkal inkább volt lüktető, nem egyenletes folyású, ráadásul a lámpák ütemváltásánál van egy pár másodperce biztonsági késleltetés is, amely időveszteség egyben a kereszteződés áteresztési hatékonyságát is csökkenti
- a gyalogosok számára kialakított nyomógombos átkelési lehetőség rosszul működött, gyakran csak igen késve kapták meg a zöldjüket, emellett ugye sokszor előfordul az is velünk, hogy egyszerűen elfelejtjük megnyomni a gombot, és csak későn kapcsolunk
- a kerékpárosok pedig korábban gyakorlatilag nem is létező gyalog- és kerékpárutakon közelítették meg a kereszteződést, ahol átvezetés nem is volt felfestve számukra, illetve átkelők sem voltak kialakítva, hogy segítsék az átkelésüket
A kerékpáros közlekedés feltételei sajnos az átalakítás után sem kifogástalanok, viszont a gyalogos közlekedést kifejezetten segíti a körforgalom. Ugyanis egy jelzőlámpás szabályozás – és ezt a fontos körülményt érdemes lenne a belvárosi „lámpásítások” esetében is szem előtt tartani – mindig elveszi a hagyományos gyalogátkelőhelyen automatikusan járó elsőbbséget, hátrányosabb helyzetbe hozza a gyalogszerrel közlekedőket. Itt épp az ellenkezője történt a körforgalom megépítésével.
Az autóval közlekedők számára pedig megépült a parkolóház. A beruházás közben akadtak kérdőjelek, mind a körforgalom, mind a parkolóház tekintetében, illetve az is felvet számtalan morális és praktikus kérdést, hogy egy olyan alapvető állami feladatot ellátó közintézmény közelében, mint a kórház és a rendelőintézet, fizetős parkolóhelyeket alakítunk ki.
Jelenleg van lehetőség – korlátozott számban – ingyenesen is letenni az autónkat a kórház közelében, és ez remélhetőleg meg is marad, bár azt a szépséghibáját nem szabad elhallgatni az intézmény által biztosított parkolóhelyeknek, hogy nem keveset kell onnan gyalogolni, amíg akár a rendelőintézetbe, akár a kórház épületébe érünk. Márpedig egy-egy betegség feltűnően sokszor jár együtt azzal a nem elhanyagolható körülménnyel, hogy nehezebben mozgunk.
A parkolóházzal kapcsolatban mindenképpen fontos felhívnunk a figyelmet arra is, hogy megszűnt a korábbi bekanyarodási lehetőség a Nyíri útról, kizárólag a körforgalom leágazásából lehet elérni a parkolóház autós bejáratát, ahogy a felszíni parkolóhelyeket is. Ezt már Dr. Weninger András, az üzemeltető VER-BAU Parking Kft. ügyvezető igazgatója mondta el nekünk, az elmúlt két-három hét tapasztalatait összegezve.
Főleg a reggeli órákban a szakrendelésekre érkezve, illetve a délután négy órától kezdődő kórházi látogatási idő alatt használják az autósok ezt az új parkolási lehetőséget. Ismerkednek vele, felfedezik maguknak, növekszik az érdeklődés, de számokat és pontosabb képet csak jó pár hét múlva lehet majd látni. Három szinten 385 fedett, és 32 külszíni parkolóhely várja az autósokat, a járművek biztonságára pedig kamerarendszer és huszonnégy órás személyes felügyelet vigyáz. Automatizált díjfizetési rendszer működik, rendszámfelismerő technológiával. Díjszabásban a belvárosi tarifához illeszkedve 400 forint/óra árat határoztak meg, de fontos különbség, hogy itt minden megkezdett negyedórát vesznek alapul, tehát inkább a 100 forint/negyedóra a jó meghatározás.
Átformálta a teret, és átformálta a közlekedési rutint is ez a komplex átalakítás. A körforgalmú csomópont a Közlekedéstudományi Intézet szakemberei által készített tanulmány szerint is alkalmasabb lesz az itt jelentkező forgalmi terhelés levezetésére. Rajtunk múlik, hogyan használjuk: lehetőleg szabályosan és udvariasan, és talán azzal is segítve a működését, ha valamelyik reggel nem az autónkba ülünk, hanem biciklire pattanva megyünk be a munkahelyünkre dolgozni.