fbpx

FRISS HÍREK

Válaszolt a Mercedes-gyár: vizet csak kézmosáshoz és a légkondikhoz használnak majd az akkumulátor-beszerelő üzemben

- Advertisement -

A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. a KecsUp-pal azt közölte: a kecskeméti telephelyen nem tervezi akkumulátorcella-gyártó üzem létrehozását. Egy nagyfeszültségű akkumulátor-rendszerek beszerelésére szolgáló épületet hoznak létre, ennek vízfogyasztása előreláthatóan körülbelül 25-30 köbméter körül alakul majd naponta, ami csak csekély mértékben növeli a telephely jelenlegi vízfogyasztát. Kiemelték azt is, a gyár új épületei zöldenergiával működnek majd, tetejükre nagyméretű napelemrendszert telepítenek.

Mint arról beszámoltunk múlt héten, a magyarepitok.hu oldalon (alapítója Oltyán József, kiadója a MAKROLER Médiaügynökség Kft. és a REGON Média Zrt., utóbbi többségi tulajdonosa Szíjj László) jelent meg egy cikk, amely szerint a Market építi fel a Mercedes új, 70 ezer négyzetméter szintterületű gyártócsarnokát Kecskeméten, és az „az új csarnokban lítium-ion akkumulátorok összeszerelését végzik majd”. Az új Batteriemontage (montage jelentése magyarul összeszerelés) gyártócsarnokról szóló anyagban a magyar magasépítő cég közleményére hivatkoztak. Kiderült belőle az is, hogy az üzem kivitelezési munkálatai 2023 szeptemberében indulhatnak majd el, a megvalósítás tervezett időtartama pedig 15 hónap.

A cikket több portál átvette, így a kecskeméti önkormányzati sajtó, a hiros.hu is, a magyarepitok.hu-ra hivatkozva. Érdekes – és egyben furcsa is -, hogy az eredeti cikk viszont már nincs fent a magyarepitok.hu-n: az eredeti helyen már csak hibaüzenet fogadja a látogatót. Az oldalon böngészve sem találtuk meg a cikket. Írtunk a cikket jegyző Hegedűs Gergely főszerkesztőnek, mi az oka a cikk eltávolításának, de nem kaptunk választ. Az eredeti cikkről készítettünk képernyőmentést.

A Mercedes-gyár közölte szerkesztőségünkkel, hogy a magyarepitok.hu már eltávolított cikke tőlük függetlenül született / Képernyőmentés

A gyár májusban azt közölte, hogy a kecskeméti gyár területén egy új beszerelőüzem is létesül, a jövőbeli Mercedes EQ modellek gyártásához szükséges nagyfeszültségű akkumulátorok számára. A felröppent hír miatt – ami összeszerelő-üzemről szól – biztos, ami biztos írásban megkérdeztük a cégtől: ugyanarról a két üzemről van-e szó, tehát ez a korábban beszerelőüzemnek nevezett csarnok? A gyár július 24-én, hétfőn válaszolt.

Nyersanyagot vagy vegyi anyagot nem dolgoznak fel

„Köszönjük érdeklődését a Mercedes-Benz kecskeméti gyára iránt. Az Ön által idézett cikkek tőlünk függetlenül születtek. A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. a kezdetektől fogva világos és egyértelmű tájékoztatást nyújt a témában. Mint azt idén május 2-án bejelentettük, vállalatunk az ‘Electric Only’ stratégiájának részeként a kecskeméti gyár területén egy új, a Mercedes EQ jövőbeli modelljeihez szükséges nagyfeszültségű akkumulátor-rendszerek beszerelésére szolgáló épületet hoz létre. Ez a beruházás tehát egy akkumulátor-beszerelő-üzem létrejöttét jelenti. A Mercedes-Benz a kecskeméti telephelyen nem tervezi akkumulátorcella-gyártó üzem létrehozását” – hangsúlyozta a cég.

Hogy teljesen egyértelmű és világos legyen a helyzet, rákérdeztünk arra is, pontosan mit lehet tudni a Mercedes-gyár területén tervezett akkumulátor-üzemről, az akkumulátor-gyártás mely részfolyamatai zajlanak majd itt: már az elektróda-gyártás és cellakészítés is, vagy csak a modulok és akkupakkok összeszerelése?

Hasonló cikkünk:  Értem- nem értem- de mégis értem: a Magyar Péter jelenség egy influenszer szemével

A kész akkumulátorcellák teljesen összeszerelt állapotban, kész akkumulátormodulokban érkeznek majd meg hozzánk partnereinktől. Az évtized közepétől, az új Mercedes EQ modellek gyártásba kerülésével egy időben az akkumulátorbeszerelő-üzemben is megkezdődik majd a munka. Ennek során az egyes modulokat az új üzemben látják majd el a szükséges vezérlőelektronikával, és szerelik készre. A nagyfeszültségű akkumulátort az úgynevezett ‘házasítás’ előtt (vagyis mielőtt végleges helyére kerülne be a járműbe) minden, biztonsági szempontból fontos tényezőre tesztelik, hogy a folyamat végén egy tisztán elektromos meghajtású Mercedes-Benz gördülhessen le a gyártósorról. Az akkumulátor összeszerelése tisztán mechanikus munkafolyamatokból áll, akkumulátorgyártásból ismert nyersanyagot vagy vegyi anyagot nem dolgoznak fel a folyamatok során – írta az MBMH.

Fotó: Hraskó István

Végül, de nem utolsósorban aziránt is érdeklődtünk, történtek-e számítások, a munkálatok napi/havi/éves szinten mekkora energia-és vízigénnyel járnak és ennek a biztosítása milyen módon történik majd?

Az új akkumulátor-beszerelő üzemben nem zajlik majd vízigényes gyártási tevékenység. Vizet mindössze az épület légkondicionáláshoz és a dolgozók higiéniai igényeihez (pl. kézmosás) használnak majd fel. A tényleges, reális vízfogyasztás előreláthatóan körülbelül 25-30 köbméter körül alakul majd naponta. Ez csak csekély mértékben növeli a telephely jelenlegi vízfogyasztását” – áll a gyár válaszában.

Az MBMH azt is hangsúlyozta: a Mercedes-Benz célja, hogy az évtized végére az egy személygépkocsira jutó szén-dioxid-kibocsátást a teljes életciklusra vetítve legalább a felére csökkentse 2020-hoz képest. Ebben jelentős szerepet játszik a mérleg szerinti szén-dioxid-semleges gyártás, a zöldáram beszerzése és a saját megújuló energiatermelő kapacitás növelése.

Hozzátették azt is, a természeti erőforrások igénybevételének csökkentését is célul tűzték ki.

„A kecskeméti gyár – és így a gyárbővítés részeként létrehozandó új épületek is – zöldenergiával működnek majd. Az energiaszükséglet jelentős részének fedezése érdekében az új épületek tetejére nagyméretű napelemrendszert telepítenek. A felületkezelésben – beleértve a festést is, amely a gyártási folyamat egyik leginkább energiaigényes fázisa – a kecskeméti üzem az új gyártósor 2025-ös indulásakor a fenntarthatóság terén is új mércét kíván felállítani, elsőként teljesen száműzve a fosszilis tüzelőanyagokat. A vállalat az új akkumulátor-beszerelő üzem esetében is maximális energiahatékonyságra törekszik, így az üzem csak kis mértékben növeli majd a kecskeméti üzem teljes fogyasztását” – zárul az MBMH válasza.

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Két új kecskeméti polgármesterjelölt – bővülhet még a számuk

Hódi Zsuzsanna, a Mi Hazánk és Király József, a Szövetség a Hírös Városért Egyesület polgármesterjelöltje is leadta - Szemereyné...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...