fbpx

FRISS HÍREK

70 ezer négyzetméteres lesz az akkumulátor össze-(vagy be-)szerelő üzem a kecskeméti Mercedes-gyárban

- Advertisement -

A Mercedes-Benz kecskeméti gyára korábban azt kommunikálta, egy akkumulátor-beszerelő üzemmel fog bővülni. Hétfőn a magyarepitok.hu közölte, a kivitelezést a Market Építő Zrt. nyerte el, és az új, közel 70 ezer négyzetméter szintterületű csarnokban lítium-ion akkumulátorok összeszerelését végzik majd, építése már szeptemberben kezdődik. Meglepő fordulat, hogy a hírt keddre levették a magyarepitok.hu-ról. 

A Market építi fel a Mercedes új gyártócsarnokát Kecskemétenjelent meg egy hír a magyarepitok.hu oldalon (alapítója Oltyán József, kiadója a REGON Média Zrt. (melynek legújabb tulajdonosa Szíjj László is) és MAKROLER Médiaügynökség Kft.). A főszerkesztő, Hegedűs Gergely által jegyzett cikkben az szerepelt, hogy „az új üzem építése fontos része lesz a 2023 tavaszán bejelentett gyárbővítésnek, az új csarnokban lítium-ion akkumulátorok összeszerelését végzik majd”.

Képernyőfotó

Az új Batteriemontage (montage jelentése magyarul összeszerelés) gyártócsarnokról szóló anyagban a magyar magasépítő cég közleményére hivatkoznak, és megismétlik, a Mercedes-Benz kecskeméti gyárának fejlesztésénél egy új akkumulátor összeszerelő-üzem jön létre, a Mercedes Batterie GU.

A mintegy nettó 66.000 négyzetméteres szintterületű és közel 5.700 négyzetméter előtetőt magába foglaló üzem kivitelezési munkálatai 2023 szeptemberében indulhatnak majd el. A megvalósítás tervezett időtartama 15 hónap. Az új üzem építése fontos része lesz a 2023 tavaszán bejelentett gyárbővítésnek, az új csarnokban lítium-ion akkumulátorok összeszerelése fog zajlani. A projekt a Mercedes-Benz ‘Electric Only’ stratégiájához kapcsolódik, amely szerint a közeljövőben érkező, új MMA platform (Mercedes Modular Architecture) modelljei, illetve a szintén hamarosan bemutatkozó MB.EA platform (Mercedes-Benz Electric Architecture) egy tisztán elektromos modellje a jövőben Kecskeméten készül majd” – szerepelt a cikkben. Kiderült belőle az is, ugyancsak a Market nyerte el a földmunkát és az ideiglenes út-, közmű és energiahálózat kiépítését. A földmunkák keretében közel 145 ezer négyzetméteres területrendezés lesz még 2023 júliusában-augusztusában.

Képernyőfotó

A cikket több portál átvette, így a kecskeméti önkormányzati sajtó, a hiros.hu is, a magyarepitok.hu-ra hivatkozva. Érdekes – és egyben furcsa is -, hogy az eredeti cikk viszont már nincs fent a magyarepitok.hu-n: az eredeti helyen már csak hibaüzenet fogadja a látogatót.

Képernyőfotó

Az oldalon böngészve sem találtuk meg a cikket: nincs a Mi épül? rovatban, ahol még hétfőn volt, és különböző szavakra – így Kecskemét, Mercedes, akkumulátor – rákeresve sem dobja ki. Írtunk a főszerkesztőnek, mi az oka a cikk eltávolításának, de nem kaptunk választ. A Google azért még őrzi az emlékét, és mi is készítettünk róla képernyőmentést.

Képernyőfotó

A hírnek a kivitelezést a cikk szerint elnyert Market Építő Zrt. honlapján és közösségi oldalán sincs nyoma, ami ugyancsak fokozza a dolog érthetetlenségét, hiszen egy ekkora volumenű projekttel szoktak büszkélkedni a cégek.

„Nem dolgoznak fel nyersanyagokat vagy vegyi anyagokat”

A Mercedes-gyár akkumulátor-üzemének kérdéséről, így többek között a közgyűlésben kirobban vitáról többször írtunk. A gyár májusban azt közölte, hogy a kecskeméti gyár területén egy új beszerelőüzem is létesül, a jövőbeli Mercedes EQ modellek gyártásához szükséges nagyfeszültségű akkumulátorok számára.

„Ebben az üzemben az új modellek érkezéséhez igazodva, az évtized közepétől a külső partnerektől készen beérkező, egy tokban összekapcsolt akkumulátorcellákból álló akkumulátormodulok végösszeszerelésére kerül majd sor. A partnerek által beszállított kész egységeket itt látják majd el a szükséges vezérlőelektronikával és készítik fel az úgynevezett ‘házasításra”, azaz a Kecskeméten gyártott elektromos modellekbe való beépítésre.
Az akkumulátorbeszerelő-üzemben található összeszerelő sor automatizált és manuális gyártási lépések sorozatából áll, aminek során nem dolgoznak fel nyersanyagokat vagy vegyi anyagokat” – közölte akkor a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft.

Hasonló cikkünk:  Izsáki út: június 18-án műszaki, július 18-án forgalmi átadás

A minap felröppent hír miatt – ami összeszerelő-üzemről szól – biztos, ami biztos írásban megkérdeztük a cégtől: ugyanarról a két üzemről van-e szó, tehát ez a korábban beszerelő-üzemnek nevezett csarnok? Hogy világosan lehessen látni a kérdésben, rákérdeztünk arra is, jelen állás szerint akkor mit lehet tudni a Mercedes-gyár területén tervezett akkumulátor-üzem(ek)ről, tulajdonképpen itt az akkumulátor-gyártás mely részfolyamatai zajlanak majd: már az elektróda-gyártás és cellakészítés is, vagy az eddig kommunikáltak szerint csak a modulok, akkupakkok összeszerelése? Végül érdeklődtünk, történtek-e már számítások, a munkafolyamatok napi/havi/éves szinten mekkora energia-és vízigénnyel fognak járni és ennek a biztosítása milyen módon történik majd?
Amint a cég válaszolni fog kérdéseinkre, visszatérünk a témára.

Veszélyes üzem épül Kecskeméten vagy sem?

Korábban megírtuk: az, hogy veszélyes üzemnek minősül-e a kecskeméti Mercedes-gyár akkumulátorbeszerelő-üzeme, azt a katasztrófavédelemről szóló jogszabály (2011. évi CXXVIII. tv.) alapján kell megítélni. Itt meghatározzák a veszélyes anyag, a veszélyes anyagokkal foglalkozó létesítmény és a veszélyes anyagokkal foglalkozó üzem fogalmát.

Az ilyen üzemekre építési engedély csak a katasztrófavédelmi szerv engedélye alapján adható. Az üzemeltetőnek csatolni kell egy biztonsági jelentést, amiben különféle előírásokat kell bizonyítania, például, hogy rendelkezik a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos baleseteket megelőző politikával. A jelentésnek elegendő információt kell szolgáltatnia ahhoz, hogy a hatóság kiadja az engedélyt. Tehát az alkalmazandó technológiától és anyagoktól függ, hogy kell-e a katasztrófavédelmi szerv engedélye az építési engedélyezési eljáráshoz.

Az építési engedélyezési eljárás mellett futó másik eljárás a környezetvédelmi engedélyezési eljárás. Itt egy kormányrendelet (314/2005.) az irányadó, ez alapján döntik el, hogy milyen eljárásokat kell lefolytatnia a környezetvédelmi hatóságnak és milyen típusú engedély birtokában lehet csak az adott tevékenységet végezni. Általában azt lehet elmondani, hogy azoknál a tevékenységeknél, amelyek nagyobb hatást gyakorolnak a környezetre, azaz jelentős a környezethasználat, összetettebb az engedélyezési eljárás.

A kormányrendelet előírja azt is, hogy milyen esetekben kell előzetes vizsgálatot lefolytatni. A hatóság dönthet úgy is, hogy a tevékenység nem jár jelentős hatással és már az előzetes eljárás során kiadja az engedélyt. Ha a környezethasználat jelentős, akkor nincs mérlegelési jogkör.

A Kecskemétre tervezett akkumulátorbeszerelő-üzem kapcsán azt állítják, hogy a gyártási lépések során nem dolgoznak fel nyersanyagokat vagy vegyi anyagokat, és egy tokban összekapcsolt akkumulátorcellákból álló akkumulátormodulok végösszeszerelésére kerül majd sor.

Mivel az engedélyezési eljárásban be kell, hogy nyújtsa a Mercedes a tevékenységére, a termelésre vonatkozó dokumentációt, ott ki kell, hogy derüljön, hogy attól még, hogy nem dolgoznak fel vegyi anyagot, megvalósul-e olyan feltétel, ami alapján a katasztrófavédelmi szempont szerinti veszélyes üzemnek vagy létesítménynek minősül-e a gyár, illetve, melyik típusú környezetvédelmi engedélyezési eljárást kell lefolytatni.

Például attól, hogy a gyártási folyamat során nem dolgoznak fel veszélyes anyagot, csupán összeszerelést végeznek, az akkumulátorcellában benne vannak a veszélyes anyagok. Tehát a felhasználás, szállítás, tárolás megtörténhet, illetve veszélyes anyagok lehetnek jelen az üzemben, amely tény a katasztrófavédelemről szóló jogszabály alapján már megalapozhatja azt, hogy veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemnek minősüljön a gyár, ha például bizonyos küszöbértéket elér a mennyiség. Ugyanez vonatkozik a környezetvédelmi szempontokra is, tehát a benyújtott dokumentáció alapján tudja majd a hatóság megállapítani azt, hogy milyen eljárás lefolytatásának van helye.

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Két új kecskeméti polgármesterjelölt – bővülhet még a számuk

Hódi Zsuzsanna, a Mi Hazánk és Király József, a Szövetség a Hírös Városért Egyesület polgármesterjelöltje is leadta - Szemereyné...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...