52-es melletti fák: a Magyar Közút azt vágja ki, amelyik „magas forgalombiztonsági kockázatú”

- Advertisement -

A műszeres vizsgálat „olyan esetekben indokolt, ahol a szemrevételezés során nem egyértelműen megállapítható a fa állapota” – válaszolta a Kecsupnak a Magyar Közút. Az állami vállalatot arról kérdeztük, mit szólnak a Zöld Küldetés Egyesület minapi nyílt leveléhez és javaslatukhoz, miszerint az országos közutak kezelésének szabályozásáról szóló 1998-as miniszteri rendeletet sürgősen felül kellene vizsgálni, módosítani a fák védelme érdekében.

Mint arról beszámoltunk, augusztusban nyílt levelet írt a Zöld Küldetés Egyesület az 52-es főút mellett kivágásra megjelölt fák ügyében a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-nek, a megyei kormányhivatal környezetvédelmi-természetvédelmi főosztályának, dr. Salacz László és dr. Szeberényi Gyula Tamás országgyűlési képviselőknek, valamint Szemereyné Pataki Klaudiának, Kecskemét polgármesterének.

Az egyesület véleménye szerint az országos közutak kezelésének szabályozásáról szóló 1998-as miniszteri rendelet elavult, és sürgős felülvizsgálatra, módosításra szorulna a fák védelme érdekében. A rendelet ugyanis jelenleg a közút területén lévő fák állapotának vizsgálatánál csupán kétévenkénti szemrevételezést ír elő. Az egyesület úgy véli, ez nem adhat valós képet a fák állapotáról, és súlyos hiba, környezetünk nagymérvű károsítása, ha nagy lombozatú, értékes fákat érdemi műszeres vizsgálat, valamint szakvélemény megismerése nélkül kivágnak. A nyílt levelek itt olvashatók el teljes terjedelmükben.

Fotó: Hraskó István

Érdeklődtünk a Magyar Közútnál, mi a véleményük az egyesület által felvetett kérdésekről, problémáról, szerintük jó-e a fák vizsgálatára vonatkozó jelenlegi szabályozás, vagy ráférne a módosítás?

A Közút a Zöld Küldetés Egyesületnek küldött válaszát postázta szerkesztőségünknek is. Ebben hangsúlyozzák, az ő szemléletükben is „prioritást jelentő kérdés” a fák védelme, márcsak azért is, mert az út környezetében „tervezetten elhelyezett növényzet sokrétű funkciót lát el”, így például optikailag segíti a közlekedőket, véd a zaj, a szél és a hóátfúvások ellen. Külön figyelmet fordítanak a helyi oltalom alatt álló, vagy az út mentén, de Nemzeti Park területén található faegyedek megóvására.

A Közút a miniszteri rendelet legfontosabb elemének azt tartja, hogy „a forgalomra veszélyes fák kivágása iránt intézkedni kell” (a teljes szakasz így hangzik: „A közút területén levő fák állapotát szemrevételezéssel kétévente legalább egyszer meg kell vizsgálni és a forgalomra veszélyes fák kivágása iránt intézkedni kell”).

Kecskemét közelében az összes nagy fa eltűnhet az 52-es főút mellől / Fotó: Hraskó István

„Ez a pont 25 éve sem volt elavult, és napjainkban sem az. A közúthálózat fenntartása nem pusztán feladatokkal, hanem felelősségvállalással jár a közlekedésben részt vevők irányába, ez vonatkozik az út mentén elhelyezkedő növényzet kezelésére is. A közutak mentén elhelyezkedő nagyméretű faegyedek nem pusztán kidőléssel okozhatnak anyagi kárt, vagy súlyosabb esetben személyi sérüléssel, halállal járó közlekedési baleseteket. Az 50-60 cm, valamint azt meghaladó törzsátmérőjű fák olyan méretű, tömegű vázágakkal rendelkeznek, melyeknek leszakadása, letörése és útra hullása már önmagában is óriási baleseti potenciált jelent. Az említett korú fák a természetes ágszelekciójuk következtében is hullatnak nagyméretű ágakat az útra és környezetére, sajnálatos módon az elmúlt évek aszályos vegetációs időszakai ezeket a folyamatokat felgyorsították. A szélsőséges időjárás sok esetben vezet intenzív, nagy széllel, illetve ami még kedvezőtlenebb, hatalmas széllökésekkel járó viharok kialakulásához, ez a veszélyes vázágak szempontjából újabb kockázati tényezőt jelent” – közölte a Magyar Közút.

Szerintük az említett faproblémák szemrevételezéssel megfelelően megállapíthatók, a közúti közlekedés biztonságára tekintettel. „A száraz vázágak, több faegyed esetében a korhadt ágtövek, törzs- vagy tő, koronaalap korhadások, fizikai sérülések kívülről is könnyen észrevehetők.”

Fotók: Hraskó István

Az erdészeti túltartás szempontjaira is hivatkozik a Közút, azaz hogy a tapasztalatok szerint „a nyár és platánfák faanyaga bizonyos kor felett jelentősen károsodik, a fák törzsének belsejében egyre nagyobb mértékű korhadás tapasztalható, állékonyságuk fokozatosan csökken”.

Az 52-es melletti nyár, szürke nyár és platán faegyedeket a felsorolt, „jól felfogható baleseti kockázatok miatt” jelölték kivágásra az idei fafelmérés során.

„Az adott fasor esetében is évente több, kárigénnyel járó bejelentés érkezik társaságunkhoz, továbbá hetente érkezik panasz a közlekedők, illetve a lakosság részéről űrszelvénnyel, belógó ágakkal, veszélyes dőlésű, kerítést vagy házat veszélyeztető fákkal kapcsolatban” – állítja a Magyar Közút.

Véleményük szerint a FAKOPP-műszer használata olyan esetekben indokolt, mikor szemrevételezés során nem egyértelműen megállapítható a fa állapota, „ezen felül minden egyes út menti faegyed műszeres vizsgálata a közel 31 000 km országos közúthálózaton beláthatatlan munkaerő- és eszközigényeket támasztana”. Hozzáteszik, kiemelten kezelt fasorok és egyedek esetében alkalmazzák is a műszert, az 52-es főút melletti fasor esetében is kontrollméréseket végeztek az egészségügyi állapot pontosabb meghatározása érdekében.

A Magyar Közút hivatkozik arra is, hogy a számozás a forgalomra – kisebb vagy nagyobb mértékben – veszélyes fákat jelöli, és a dokumentálás elengedhetetlen része. A felmérés során az egyedek paramétereit, illetve az egészségügyi és fizikai állapotukat leíró, betegségre, sérülésre vonatkozó jegyeket rögzítették (száraz vázágak, csúcsszáradás, tő- vagy ágkorhadás, megdőlés, baleseti sérülés, túltartottság stb.).

„A felmérés nyomán beavatkozás, konkrét intézkedés nem került meghatározásra. A magas forgalombiztonsági kockázatú egyedek esetében kerülhet sor kivágásra, ez esetben is több éves távlatban, ütemezetten végzik el társaságunk szakemberei vagy szerződött partnereink a feladatot. Ahol erre lehetőség adódik gondoskodunk a fák ápolásáról, koronaalakításról a rendelkezésünkre álló források figyelembevételével” – emelte ki a közútkezelő.

Kitérnek arra is, hogy „kiemelt figyelmet” fordítanak a felújított szakaszok és újonnan épülő utak környezetében a növénytelepítésre.

„Az elhelyezett fák és cserjék ápolása fontos üzemeltetési feladatunk. Az aktuális útügyi szabályozások a növényzettelepítés- és gondozás szempontjából is a modern közlekedési szemléletek szerint kerültek kialakításra, melyeket betartunk” – írta a vállalat. Hozzátették, a közút kezelője nehéz helyzetben van, mert korlátozottak a növénytelepítés lehetőségei, mégpedig a műszaki és forgalombiztonsági szempontok miatt alkalmazandó védőtávolságok okán. De törekszenek az „útesztétikai, környezetvédelmi szempontok figyelembevételével minden fél számára megfelelő megoldást nyújtani”.

Végezetül a Magyar Közút leszögezi, munkatársaik balesetvédelmi, életvédelmi és értékvédelmi szempontokat figyelembevéve, a miniszteri rendeletnek megfelelően „a fák kétévenkénti szemrevételezésével és kijelöléssel a vonatkozó jogszabályi kötelezettségeknek tesznek eleget. A balesetmentes közlekedés mindegyikünk érdeke” – zárul válaszuk.

Emlékeztetőül: a Zöld Küldetés nyílt levelében azt írta, véleményük szerint az lenne a helyes eljárás, ha az utak menti fákat sokkal alaposabban megvizsgálnák FAKOPP-műszerrel, favizsgálati szakvélemény készülne, ez alapján csak a valóban veszélyes fák kerülnének kivágásra és azokat a fákat, amelyek szakszerű ápolással veszélymentessé tehetők, kivágás helyett faápolással őriznék meg. „Természetesen tisztában vagyunk vele, hogy a fák sem örök életűek, előbb-utóbb mindegyiknél elkövetkezik az a kor vagy állapot, amikor nem lehet tovább halogatni a kivágását, főleg, ha a kidőlés kockázata miatt a fa alatt közlekedők testi épsége is veszélyben van. Ilyen esetekben teljes mértékben indokolt a fa eltávolítása. De úgy véljük, amíg lehet, mindenképpen érdemes megőrizni az idős, nagy fákat is. Ez az egész társadalom érdeke” – hívta fel a figyelmet az egyesület.

A Zöld Küldetés honlapjáról kiderül, nyílt levelükre egyébként a kecskeméti polgármester, Szemereyné Pataki Klaudia is válaszolt, megköszönve az egyesület figyelemfelhívó megkeresését.

„Kecskemét a klímaváltozás hatásainak leginkább kitett Duna-Tisza-közi Homokhátság legnagyobb települési központja, valamint környezeti érzékenysége révén is kiemelt figyelmet kell fordítania a környezet-és klímavédelmi/alkalmazkodási kihívások kezelésére. A város meglévő faállománya különlegesen nagy értéket képvisel a klímaváltozás közepette, így fontosnak tartom az idős faegyedek szakszerű ápolással minél hosszabb időtávban történő megőrzését. A környezeti elemek állapotának megfelelő biztosítása, megőrzése – a város élhetőségét szem előtt tartva – közös ügyünk és érdekünk, a problémáról és a megoldási javaslatokról az országgyűlési képviselőket személyesen is tájékoztatom, illetve a Magyar Közút Nonprofit Zrt. képviselete felé is tájékoztatással leszünk” – írta a polgármester.

Megkerestük a két országgyűlési képviselőt, Salacz Lászlót és Szeberényi Gyula Tamást, nekik mi a véleményük az egyesület által felvetett kérdésekről, problémáról és általánosságban miként vélekednek a környezetvédelem és a fák fontosságáról. Megkérdeztük azt is, várható-e, hogy az ügyben tájékozódni, egyeztetni fognak, esetleg jogszabályi-változtatást kezdeményeznek. Kérdéseinkre azonban nem válaszoltak az országgyűlési képviselők.

- Advertisement -

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Hírlevél feliratkozás

FELKAPOTTAK

Egy csomó drágítás jöhet Kecskeméten: ha megszavazzák, többet kell majd fizetni a nyugdíjas otthonokért, a gyermekétkeztetésért, az önkormányzati bérlakásokért is

Nagy díjemelés-csomagról szavaz a kecskeméti képviselő-testület november 28-ai ülésén. Az előterjesztések már fent vannak az önkormányzat honlapján, ezeket átnézve...

LEGNÉPSZERŰBB

Juliska néni egymás után kapta az ellenőrzéseket a kispiacon, volt, hogy a földre letett virágai miatt büntették

1986 óta, azaz harmincnyolc éve árusít Bóta Lászlóné Juliska néni a Petőfi Sándor utcai kispiacon, a Fűrészfogasok mellett. Az...
Exit mobile version