Egy tranzitváros költészetéről – Ilyen volt a második irodalmi KECSUP EST Vámos Tiborral

- Advertisement -

Kecskemét távlatából a kortárs irodalmi szcéna olykor megközelíthetetlennek tűnik. Egy szerzőnek vidéken fel kell tennie a kérdést, milyen áldozatokat hozhat, és mennyire képes támogatni a közege abban, hogy művészete ne váljon teljesen öncélúvá az ingerszegénységben. Szerkesztőségünk ezért szeptemberben ismét közönség elé tárta a fenti kérdéseket a tavalyi nyitott irodalmi estünk folytatásaképp.

Szeptember 22-én tartottuk a második kulturális KECSUP EST-et. Vámos Tibor kecskeméti költővel Radics Jakab beszélgetett első kötettervéről. A szerző bemutatkozása után ezúttal is bevontuk a közönséget egy nyitott felolvasóest keretében, és személyesen is felhívtuk a figyelmet kortárs versantológia kampányunkra.

Az élet halált okoz

Hogyan ényesülhet egy szerző, ha az egyetemvárosok vonzáskörén kívül él? Vámos Tibor Az élet halált okoz című, megjelenésre váró kötete látszólag megkerüli a fővárosi kötődésű irodalmi köröket. A 27 éves Vámos Kecskeméten él és a Katona József Könyvtárban dolgozik tájékoztató könyvtárosként. Tiszaalpáron nőtt fel és fiatal kora óta foglalkoztatja a líra. Első generációs értelmiségiként az irodalomnak később is meghatározó szerepe volt az életében, ma az írás mellett a kultúraközvetítésre is időt fordít munkájában. Tuman Róbert könyvtárossal közösen vezetik az Ars Poetica Könyvtári Versklubot, emellett közreműködik a Vastaps Társulat következő produkciójában.

Első kötete még idén megjelenik nyomtatásban és E-könyv fomájában. A magánkiadást önerőből finanszírozta, a kézirat irodalmi szerkesztő vagy költőtárs bevonása nélkül készült el. Az élet halált okoz kötettel Vámos Tibor az első lépést szeretné megtenni a kortárs irodalom (és az olvasók) felé.

Versei kiadása egy vállaltan személyes cél, amivel egy korszakot szeretne lezárni az életében. A kötetterv 2010 és 2022 közötti versek válogatása kronológiai sorban. Ez azt jelenti, hogy Vámos a friss szövegek mellett a kamaszkori verseit is megjelenteti; a sorrendiséget 12 év írásainak egységes témájával egyfajta fejlődéstörténetként kell értelmeznünk.

A második irodalmi KECSUP EST-et az L1 Galériában tartottuk / Fotó: kecsup.hu

Auschwitz után nem lehet többé verset írni

A beszélgetésben elhangzott, hogy a cím komolytalanul, mémként is kezelhető annak ellenére, hogy számára fontos jelentéssel bír. Az élet halált okoz egy 2013-ban írt vers, ami jól artikulálja a kötet központi témáit, az egzisztenciális válságot és a kiábrándultságot. Nem csak az emberi élet végességére utal ezzel. A törvényszerű halál mellett az individuális életünkért érzett felelősségnek is helye van a kijelentésben. Vámos szeretné, ha a verseskötet kontextusában a cím feltárná, a csukott szemmel vagy önámítással leélt élet önmagában is halált jelent.

Vámos Tibor álláspontja szerint tehát látnunk kell a társadalmunk hibáit és azok negatív hatását az egyéni életünkre, de első verseskötetét olvasva felmerül a kérdés, érdemes-e élni ennek a tudásnak a birtokában. Kamaszkori írásai a rendszerből való kiábrándultság korai pillanatait örökítik meg, mai versei pedig egy felnőtt férfi ismereteivel tudósítanak azonos problémákról. “Auschwitz után nem lehet többé verset írni.” – Idézte Theodor Adorno zsidó származású német filozófust a kötetére várva.

A második világháború emberetlenségével megbukott a humanizmus eszméje és talán maga a kultúra is. Vámos mégis az írást választotta, hogy feldolgozza a tapasztalatait az őt inspiráló szerzők és publicisták nyomán (Hamvas Béla, József Attila, Márai Sándor, Albert Camus, Franz Kafka, Puzsér Róbert, Závada Péter). Továbbra is azonosul a kötetben megfogalmazott kritikával, társadalmi entrópiával és apokaliptikus jövőképpel, de mindez az írás során tudatosabbá vált.

Vámos az írást választotta, hogy feldolgozza a tapasztalatait az őt inspiráló szerzők nyomán / Fotó: kecsup.hu

Költészetről beszélgetni egy tranzitvárosban

A személyes célját meglépte és ennél többet egyelőre nem vár az első kötettől. Vámos Tibor kulturális migráns, első generációs diplomás, aki büszkén képviseli ugyan Tiszaalpárt, de sok szempontból el is hagyta azt. Természetesen örülne, ha a kiadás lehetőséget nyitna a további párbeszédre, de nem állt meg itt. Jelenleg egy novellásköteten és egy újabb versesköteten dolgozik, friss írásokat fog közölni. Reméli, hogy idővel közelebb kerülhet egy olyan támogató közeghez, ami hozzájárulhat az élő kultúrához.

Hasonló folyamat érezhető Kecskeméten. A versklubok és kulturális programok fiatal, fejlődni vágyó és nyitott közönsége csak rövid ideig marad vidéken. Az érettségit követően továbbtanulnak és elhagyják az átjáróvárost, ami egy ponton túl nem szolgálja ki a szellemi igényeiket. Egyre kevesebben vállalják azt, amit Vámos: maradni és minimális forrásból építkezni.

A versklubok és kulturális programok fiatal közönsége csak rövid ideig marad vidéken / Fotó: kecsup.hu

A kecsup.hu szerkesztősége továbbra is szeretne felületet biztosítani a helyi alkotóknak. A nyitott irodalmi KECSUP EST-ek alapot teremthetnek a kulturális párbeszédnek és lehetőséget adnak a fiatal szerzőknek, hogy felolvassanak a saját írásaikból. Szeptemberben indult kampányunkban pedig egy kortárs versantológia kiadására vállalkoztunk, aminek a részleteiről hamarosan tájékoztatjuk olvasóinkat.

Vámos Tibor Az élet halált okoz című kötete idén októberben jelenik meg, amiről természetesen be fogunk számolni. Verseit az Ars Poetica Könyvtári Versklub weboldalán olvashatjuk több fiatal szerző írása mellett.

Rajtunk, a közönségen és a támogatókon is múlik, mennyit visznek magukkal Kecskemétről az alkotni vágyók és mennyi teret kapnak azok a művészek, akik közöttünk élnek.

- Advertisement -
Exit mobile version